Delårsrapport 1. kvartal 2013/14

Aalborg, Danmark, 2013-06-21 08:42 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Resume

Resultater i første kvartal 2013/14

TK Development realiserede et resultat før skat på DKK -19,0 mio. mod DKK -6,9 mio. for samme periode året før. Resultat efter skat udgør DKK -16,2 mio. mod DKK -154,9 mio. for samme periode året før.

Balancen udgør pr. 30. april 2013 DKK 3.957,9 mio. mod DKK 4.009,3 mio. pr. 31. januar 2013. Koncernens egenkapital udgør DKK 1.370,9 mio., svarende til en soliditet på 34,6 %.

Periodens pengestrømme udgør DKK -4,5 mio. mod DKK -12,9 mio. for samme periode året før. Netto rentebærende gæld udgør pr. 30. april 2013 DKK 2.195,7 mio. mod DKK 2.206,1 mio. pr. 31. januar 2013.

Development

I Danderyd kommune nær Stockholm afleverede TK Development i 2010/11 første etape på knap 13.000 m² af en retailpark til investor. Byggeriet af anden etape på ca. 1.800 m² er afsluttet i marts 2013 og overdraget til investor i første kvartal 2013/14. Det samlede projekt er solgt til den tyske investeringsfond Commerz Real baseret på forward funding.

I januar 2013 blev byggeriet af første etape på 7.850 m², i alt 136 enheder, af TK Developments boligprojekt i Bielany, Warszawa, Polen, afsluttet. Aflevering til købere er påbegyndt i februar 2013, og der er i første kvartal 2013/14 overdraget 50 % af enhederne til købere. Der er i alt solgt 76 % af enhederne i første etape.

Efter regnskabsperiodens udløb har TK Development solgt et ca. 20.000 m² retailparkprojekt i Barkarby, Stockholm, Sverige, til en fond administreret af Cordea Savills. Salget er baseret på forward funding. Projektet er 73 % udlejet. Optionen på køb af jorden til projektet vil blive udnyttet samtidig med byggestart som forventes i august 2013. Indtjeningen fra salget forventes indregnet i regnskabsåret 2014/15.

Koncernens projektportefølje inden for development udgør pr. 30. april 2013 456.000 m² (31.1.13: 452.000 m²).

Asset management

Den samlede portefølje af egne ejendomme under asset management og dermed cashflow-genererende ejendomme består af 138.250 m² og udgør pr. 30. april 2013 DKK 1.938,7 mio. hvoraf investeringsejendomme udgør DKK 314,0 mio. Den årlige nettoleje ved aktuel udlejning svarer til en forrentning af bogført værdi på 6,7 %. Forrentning af bogført værdi ved fuld udlejning forventes at udgøre 7,9 %.

Driften af ejendommene forløber generelt tilfredsstillende, og samlet set udvikler både kundetal og omsætning i centrene sig positivt.

Markedsforhold

Det er ledelsens vurdering at markedsforholdene ikke har ændret sig nævneværdigt de seneste måneder.

Den væsentligste aktuelle udfordring for ejendomsbranchen er den vanskelige adgang til finansiering. Usikkerheden på de internationale finansielle markeder påvirker fortsat ejendomsbranchen negativt og medfører fortsat lange beslutningsprocesser hos både finansieringskilder, lejere og investorer.

Igangsætning af nye større projekter er afhængig af at der kan opnås hel eller delvis finansiering heraf, samt at der frigøres likviditet fra salg af flere af de færdigopførte, betydende projekter.

Finansielle forhold

Bestyrelsen blev på selskabets ordinære generalforsamling den 22. maj 2013 bemyndiget til at gennemføre en kapitaludvidelse med et bruttoprovenu i niveauet DKK 210-231 mio. Kapitaludvidelsen vil medvirke til at generere den likviditet der er en forudsætning for den fremtidige drift og projektflowet og dermed den langsigtede indtjening. Kapitaludvidelsen er drøftet med koncernens storaktionærer der sammen med enkelte, betydende private og institutionelle investorer har afgivet betingede tegnings- og garantitilsagn for den samlede kapitaludvidelse.

Bestyrelsen har valgt Nordea Bank Danmark A/S som emissionsbank. De nærmere vilkår for kapitaludvidelsen er endnu ikke fastlagt. Prospekt er p.t. under udarbejdelse, og de nærmere vilkår for kapitaludvidelsen vil blive beskrevet heri. Prospektet forventes offentliggjort i første halvdel af august 2013, og kapitaludvidelsen forventes at være gennemført primo september 2013.

En væsentlig del af provenuet fra kapitaludvidelsen vil blive anvendt til nedbringelse af gæld til kreditinstitutter, herunder projektfinansiering på DKK 68,5 mio. ydet af en kreds af større aktionærer i selskabet og medlemmer af ledelsen.

TK Development har en overordnet aftale med koncernens hovedbankforbindelse om såvel drifts- som projektfinansiering. Engagementet er efter regnskabsperiodens udløb forlænget i en toårig periode under forudsætning af at der senest i forbindelse med den forestående kapitaludvidelse sker nedbringelse af driftskreditrammen med DKK 73,5 mio.

TK Development har i regnskabsperioden og efter dennes udløb opnået aftaler om refinansiering af projektkreditter på DKK 1,2 mia. ud af DKK 1,5 mia. som pr. 31. januar 2013 havde udløb i 2013/14. Den væsentligste af de projektkreditter der er refinansieret efter regnskabsperiodens udløb er forlænget i to år under forudsætning af at der senest i forbindelse med den forestående kapitaludvidelse sker nedbringelse af kreditten med DKK 50 mio.

Efter at de førnævnte refinansieringsaftaler er på plads, har DKK 0,3 mia. udløb i 2013/14. Der pågår løbende dialog med kreditinstitutterne herom, og det er ledelsens forventning at disse projektkreditter enten vil blive forlænget eller refinansieret på anden vis i det omfang de ikke inden forfald er indfriet i forbindelse med salg af projekter.

Forventninger til 2013/14

Ledelsen forventer for regnskabsåret 2013/14 et positivt resultat før skat af de fortsættende aktiviteter. Timing og forløb for udfasning af afviklingsaktiviteterne er forbundet med større usikkerhed, og resultatet heraf indgår dermed ikke i forventningerne.

Som tidligere oplyst har ledelsen ændret salgsstrategien for koncernens projekter og valgt at acceptere udvalgte projektsalg til reducerede priser. Ledelsen tillægger det således betydning at der foretages salg af flere færdigopførte projekter og grunde i 2013/14.

De forventninger der er omtalt i denne delårsrapport, herunder forventninger til indtjeningen, er i sagens natur forbundet med risici og usikkerheder hvilket kan medføre afvigelser i forhold til det forventede. Forventningerne påvirkes bl.a. af faktorer som nævnt i afsnittet ­”Risikoforhold” i koncernens årsrapport 2012/13, herunder kan fremhæves vurderingen af værdiansættelsen af koncernens projektportefølje.

Kontaktdetaljer:

TK Development A/S