YIT ja ruotsalainen Leksandin kunta allekirjoittivat ympäristöasioita edistävän sopimuksen

Helsinki, 2013-06-24 12:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT Oyj                                Sijoittajauutinen                                       24.6.2013 klo 13

YIT Sverige AB on allekirjoittanut ruotsalaisen Leksandin kunnan ja kunnallisen asuntoyhtiö Leksandsbostäder AB:n kanssa sopimuksen energiatehokkuushankkeen toteuttamisesta. Hankkeeseen kuuluu noin 180 000 neliömetriä vuokra-asuntoja, kouluja, esikouluja ja muita yhteisiä tiloja, joiden kunnostaminen rahoitetaan hankkeen tuottamilla energiansäästöillä.

Ensimmäiseksi kartoitetaan kiinteistökanta ja päätetään tarvittavista toimenpiteistä. Tämän jälkeen kunta ja asunto-osakeyhtiö voivat tilata toimenpiteitä tehtäviksi sopimuksen mukaisesti seuraavien neljän vuoden aikana. Kokonaisuudessaan hanke työllistää 30–40 henkilöä vuodessa.

– Olemme ylpeitä, että saamme olla mukana edistämässä vihreämpää Taalainmaata panostuksella, joka lisäksi luo työpaikkoja monille, toteaa YIT Sverige AB:n toimitusjohtaja Ulf Kareliusson.

Hankkeelle on asetettu tiukat taloudelliset vaatimukset niin, että se ei vaikuta kunnan vuokra- tai verotasoon. Tavoitteena on vähentää energiankulutusta 20 % ja näin täyttää EU:n vaatimus, joka on saavutettava vuoteen 2020 mennessä.

– On erittäin kiintoisaa olla mukana edistämässä sitä, että Taalainmaa ottaa Ruotsin ykköspaikan eniten energiatehokkaisiin rakennuksiin panostavana maakuntana. Bonuksena rakennuksiin tehdään tarpeelliset uudistukset, ja osin tämän vuoksi ryhdyimme hankkeeseen, kertoo kunnanjohtaja Göran Wigert.

Hankkeen myötä kunta ja kunnallinen asuntoyhtiö Leksandsbostäder AB voivat myös päivittää kiinteistökantaa nykyaikaisella ja energiatehokkaalla varustelulla. Tämän ansiosta kiinteistöjä voidaan jatkossa hoitaa ja hallinnoida kustannustehokkaasti.

Runsaan 15 900 asukkaan Leksandin kunta sijaitsee Taalainmaalla. Leksandsbostäder AB on kunnan kokonaan omistama osakeyhtiö ja kunnan suurin asuntoyhtiö.

Lisätietoja:

Daniel Svensson, liiketoiminnan kehittäminen, YIT Sverige AB, puh. +46 8 734 1182, anders.fagerkrantz@yit.se

Anders Fagerkrantz, liiketoiminnan kehittäminen, YIT Sverige AB, puh. +46 8705 3278, daniel.svensson@yit.se

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, yli 25 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet yli sadan vuoden ajan asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2012 YIT:n liikevaihto oli noin 4,7 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi