KONECRANES RTG KRANAR OCH STÖRSTA STS KRANAR TILL PORT OF HOUSTON AUTHORITY

Konecranes fick i maj 2103 en beställning värd 56 MUSD (43 MEUR) från amerikanska Port of Houston Authority (PHA). I beställningen ingår fyra Super Post Panamax STS (Ship-to-Shore) hamnkranar och tre gummihjulsportalkranar (Rubber Tired Gantry, RTG). Dessa kommer att vara de största Konecranes STS kranarna som byggts. STS kranarna levereras till PHAs terminal Barbours Cut Terminal i slutet av 2014, medan RTG kranarna levereras till terminalen Bayport Terminal under våren 2014.

Port of Houston Authority är den största containerhamnen i Mexikanska golfen. Hamnen är ansvarig för åtta fraktterminaler och en kryssningsterminal längs Hudson-floden och hanterar miljontals ton frakt per år. Konecranes levererade sina första RTG kranar till PHA år 2003 och för nuvarande har PHA 49 Konecranes RTG kranar i sin flotta.

”Vi har länge samarbetat med Konecranes”, säger Roger Guenther, Port Authority:s Deputy Executive Director, Operations. ”Vi förväntar oss att kranarna är av högsta kvalitet och produktiva under kommande årtionden.”

”Vi har arbetat hårt tillsammans med våra kunder för att få tillgänglighetssiffrorna till en högre nivå än nuvarande industrinorm. Vi är mycket glada över att PHA valde Konecranes utrustning”, säger Juha Aatola, Konecranes chef för STS kranar.

Sedan 1970-talet har Barbours Cut containerterminalen blivit en av de viktigaste containerhanteringsanläggningarna på Mexikanska golfen. Terminalen undergår för tillfället ett stort moderniseringsprojekt, vilket kommer att möjliggöra fortsatt effektiv container- och frakthantering i terminalen.

Bayport terminalen öppnades i januari 2007 och är idag den mest moderna och miljökänsliga containerterminalen i amerikanska golfkusten. När den är fullt utvecklad, kommer den här toppmoderna terminalen att ha totalt sju kajplatser med en kapacitet på 2,3 miljoner TEU per år.

De beställda STS kranarna är halvautomatiserade och är utrustade med Konecranes frekvensstyrsystem. De är också utrustade med senaste tekniska egenskaper så som Ship Profiling System som styr lyftandet av containern, samt Trim/List/Skew systemet med vilket containergriparens ställning kan ändras i olika riktningar. Dessutom är kranarna utrustade med LED ljus för förbättrad ekoeffektivitet. Kranarna kan tjäna Super Post Panamax fartyg, dvs. containerfartyg med 22 containrar i bredd. Kranarna har en lyftkapacitet på 66 ton, en räckvidd på 64 meter och kan för maximum effektivitet lyfta två containrar åt gången.

Ytterligare information:
Tuomas Saastamoinen, Försäljnings- och marknadsföringsdirektör, Hamnkranar
E-post: tuomas.saastamoinen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2662

Investerare och analytiker:
Miikka Kinnunen, Direktör, investererarrelationer
E-post: miikka.kinnunen@konecranes.com eller tfn +358 20 427 2050

Detta pressmeddelande med bild finns också på vår webbsida www.konecranes.com.

Bildtext: De beställda Konecranes STS kranarna är likadana som de i hamnen i Savannah.

Konecranes is a world-leading group of Lifting Businesses™, serving a broad range of customers, including manufacturing and process industries, shipyards, ports and terminals. Konecranes provides productivity-enhancing lifting solutions as well as services for lifting equipment and machine tools of all makes. In 2012, Group sales totaled EUR 2,170 million. The Group has 12,100 employees, at 626 locations in 48 countries. Konecranes is listed on the NASDAQ OMX Helsinki Ltd (symbol: KCR1V).

De beställda Konecranes STS kranarna är likadana som de i hamnen i Savannah.