Finnair liittyi American Airlinesin, British Airwaysin ja Iberian yhteishankkeeseen

Finnair on liittynyt oneworld-allianssiin kuuluvien kumppaniensa American Airlinesin, British Airwaysin ja Iberian yhteishankkeeseen.  Finnair kertoi näistä suunnitelmista alustavasti tämän vuoden maaliskuussa.

Huomisesta (2.7.2013) lähtien Pohjois-Amerikkaan matkalla olevat Finnairin asiakkaat voivat varata lentonsa kymmeniin Pohjois-Amerikan kaupunkeihin yhdellä lipulla. Samalla tavoin näiden kolmen muun lentoyhtiön asiakkailla on Finnairin Pohjoismaisten ja Baltian lentojen ansiosta entistä toimivammat yhteydet 13 suomalaiskaupunkiin ja muualle Eurooppaan Finnairin kotikentältä Helsingistä.

Aikaisemmin tänään Finnair ilmoitti aikeistaan liittyä oneworldiin kuuluvien Japan Airlinesin ja British Airwaysin kanssa muodostettavaan yhteishankkeeseen, joka koskee Japanin ja Euroopan unionin maiden välisiä yhteyksiä. Molemmat yhteishankkeet kertovat Finnairin tavoitteesta tiivistää yhteistyötään oneworld-allianssin sisällä kehittääkseen verkostonsa laajuutta ja palvellakseen entistäkin paremmin matkustajia mannertenvälisillä yhteyksillä.

American Airlinesin, British Airwaysin ja Iberian lokakuussa 2010 aloittama Atlantin-yhteistyö tarjoaa asiakkaille seuraavat edut, kun nämä lentävät Pohjois-Amerikan ja Euroopan unionin jäsenvaltioiden sekä Sveitsin ja Norjan välisillä reiteillä:

• Mahdollisuus valita lentoyhteyksiä kaikkien neljän lentoyhtiön tarjonnasta toimivimpien aikataulujen ja edullisimman hinnoittelun saavuttamiseksi.
• Sujuvat yhteydet jatkolennoille yhteensovitettujen aikataulujen ja oneworldin globaalien palvelukeskusten ansiosta. Nämä keskukset sijaitsevat Chicago O'Haressa, Dallas/Fort Worthissä, London Heathrowlla, Los Angelesissa, Madrid Barajasissa, Miamissa ja New Yorkin JFK:n kentällä.
• Mahdollisuus varata code share -lentoja Atlantin yli minkä tahansa hankkeessa mukana olevan yhteistyöyhtiön internet-sivuilta.
• Mahdollisuus tehdä lähtöselvitys internetissä ja tulostaa matkadokumentit joko lipun myyneen lentoyhtiön sivuilla tai sen lentoyhtiön sivuilla, jonka lennosta on kyse.
• Aikaisempaa paremmat edut Finnair Plus -, Executive Club -, Iberia Plus - and AAdvantage -kanta-asiakasohjelmien jäsenille; jäsenillä on muun muassa paremmat mahdollisuudet kerätä ja käyttää pisteitä Atlantin-lennoillaan.
• Yhtenäinen asiakastuki  verkossa, palvelupuhelimissa ja lentokentillä.

• Paremmat vaihtomahdollisuudet kaikkien neljän lentoyhtiön lennoilla poikkeustilanteissa.
Osana Atlantin-yhteistyötä Finnair on lisännyt AY-koodinsa  American Airlinesin, British Airwaysin ja Iberian Pohjois-Amerikan ja Euroopan välisille reiteille.

American Airlines, British Airways ja Iberia ovat vastaavasti lisänneet AA-, BA- ja IB-koodinsa Finnairin päivittäiselle New Yorkin ja Helsingin väliselle lennolle. Kaiken kaikkiaan yhteishankkeessa operoidaan nyt 102:ta Pohjois-Amerikan ja Euroopan välistä päivittäistä reittiä 42 kentälle Atlantin molemmilla puolin. Lisäksi asiakkailla on jatkoyhteys 163 lennolle Pohjois-Amerikassa ja 126 lennolle Euroopassa.

Lisää lentäviä suomalaisia
Finnairin kattavan Euroopan-verkoston ansiosta sen suomalaisilla asiakkailla on nyt mahdollisuus varata suorien New Yorkin - ja Chicagon-lentojen lisäksi tehokkaita, kilpailukykyisiä yhden pysähdyksen yhteyksiä kymmeniin pohjoisamerikkalaisiin kaupunkeihin lentämällä niihin muun muassa Lontoon, Madridin, Pariisin tai Milanon kautta. Vastaavasti pohjoisamerikkalaisten on nyt helpompi matkustaa Suomeen ja Itämeren ympäristön kaupunkeihin.

- Atlantin-yhteishanke on ollut eurooppalaisille  todella hyödyllinen heidän Pohjois-Amerikan matkoillaan ja samoin amerikkalaisille, kun nämä ovat matkustaneet Eurooppaan. Nyt myös suomalaiset pääsevät hyödyntämään tätä yhteistyötä, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. - Suomi on nyt vain yhden vaihdon päässä kymmenistä Pohjois-Amerikan kentistä. Tämä on loistava uutinen suomalaisille yrityksille, joilla on liiketoimintaa Pohjois-Amerikassa. Se on erinomainen uutinen myös lomailijoille. Odotan myös pohjoisamerikkalaisten liikeyritysten ja lomamatkailijoiden löytävän tämän yhteistyön ansiosta Finnairin ja Suomen tarjoamat ainutlaatuiset mahdollisuudet.

- Tämä on historiallinen päivä: toivotamme tänään tervetulleeksi yhteishankkeeseemme Finnairin, jolla on pitkä ja arvostettu historia, sanoo American Airlinesin toimitusjohtaja Tom Horton. - American Airlinesista on hienoa nähdä yhteishankkeen kasvavan ja kehittyvän. Uskomme, että Finnairin liittyminen hankkeeseen vauhdittaa ja vahvistaa yhteistyötämme.

-  Helsingin hubin lisääminen yhteiseen verkostoomme mahdollistaa nopeammat ja sujuvammat yhteydet asiakkaillemme sadoissa eurooppalaisissa ja pohjoisamerikkalaisissa kaupungeissa, kertoo IAG:n toimitusjohtaja Willie Walsh. - Finnair on hieno lentoyhtiö ja olemme iloisia siitä, että voimme nyt tarjota sen palveluita ja yhteyksiä British Airwaysin ja Iberian asiakkaille.

Lisätiedot: Finnair viestintä, comms(a)finnair.com, tel. +358 9 818 4020.
Finnair: http://www.finnair.com
Kuvapankki: http://gallery.finnair.com