Auriga, Cheminova fylder 75 år

Auriga Industries A/S, Harboøre, Danmark, 2013-07-02 09:04 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

2. juli 2013

Cheminova fylder 75 år

Cheminova kan den 4. juli fejre 75 års jubilæum. Cheminova A/S er i dag en global virksomhed, der udvikler, producerer og markedsfører kemiske plantebeskyttelsesmidler til landbruget over hele verden. Det skaber danske arbejdspladser og eksportindtægter til Danmark.

Danske arbejdspladser

Behovet for fødevarer i verden er stigende, og på verdensplan er der efterspørgsel efter Cheminovas produkter, der bidrager til at fastholde og øge udbyttet fra landbruget. Det er medvirkende til, at Cheminova har kunnet fastholde beskæftigelsen i Danmark, hvor der i dag er mere end 800 ansatte, heraf halvdelen i produktionen. Hovedkontoret på Rønland i Vestjylland er hjemsted for virksomhedens globale administrations- og udviklingsfunktioner og er således arbejdsplads for mere end 100 medarbejdere med videregående uddannelser.

Cheminova har gennem de seneste 30 år investeret et trecifret millionbeløb i miljøanlæg, der sikrer, at virksomhedens produktion til fulde lever op til den danske miljølovgivning. Det konstante fokus på miljø og bæredygtig produktion gennem mange år er med til at sikre virksomhedens fremtid.

Global virksomhed

Selvom Cheminova siden 2006 har haft en salgsafdeling i Danmark, går langt den største del af produktionen på Rønland til eksport. Cheminova omsatte i 2012 for knap 6,3 milliarder kr., og 99% af omsætningen blev skabt uden for Danmark. Cheminova har 23 datterselskaber, der markedsfører virksomhedens produkter under egne varemærker. Virksomheden har en målsætning om øget vækst gennem udvikling af innovative produkter, der er skræddersyet til landbrugets behov.

Cheminova blev grundlagt i 1938 af kemiingeniør og iværksætter Gunnar Andreasen og har gennem næsten alle årene produceret kemiske plantebeskyttelsesmidler til landbruget rundt om i verden.

Administrerende direktør Kurt Pedersen Kaalund udtaler i anledning af jubilæet:

-Vi står i dag på det fundament, som er skabt af hundredevis af kollegers indsats gennem 75 år. Vi er hastigt på vej til at blive en af de mest succesfulde virksomheder i vores branche; på den måde tager vi godt vare på den arv, vi har fået.

Kontakt:

Lars-Erik Kruse Pedersen, Underdirektør, Kommunikation

Telefon: +45 9690 9130 (direkte) / +45 4080 9934 (mobil)

Email: lars-erik.pedersen@cheminova.com

Fakta om Auriga

Auriga Industries A/S er det børsnoterede moderselskab til Cheminova A/S, som er det 100% ejede driftsselskab med hovedkontor i Danmark. Cheminova udvikler, producerer og markedsfører kemisk plantebeskyttelse. Alle aktiviteter sker under hensyn til miljøet og stigende krav til bæredygtighed. Produkterne sælges i mere end 100 lande, og 99% af salget sker uden for Danmark. Koncernen havde i 2012 en omsætning på knap DKK 6,3 mia. og beskæftiger mere end 2.100 medarbejdere i en global organisation med datterselskaber i 23 lande.

Cheminova A/S på Harboøre Tange er arbejdsplads for mere end 800 medarbejdere. Administrerende direktør Kurt Pedersen Kaalund

Pressemeddelelse-jubilæum-juli-2013.pdf