Torkell Eide forlader SKAGEN

Porteføljeforvalter Torkell Eide (32 år) forlader SKAGEN efter 4 års ansættelse. Ledende porteføljeforvalter Kristian Falnes (50 år) forbliver ved roret i vores globale aktiefond sammen med porteføljeforvalterne Søren Milo Christensen (36 år) og Chris-Tommy Simonsen (39 år).

Torkell Eide forlader SKAGEN og vil vende tilbage til sin tidligere arbejdsgiver AKO Capital LLP i London

- Vi har værdsat Torkell Eides bidrag til vores porteføljeforvaltning og forstår, at dette er en personlig mulighed for ham på dette tidspunkt i sin karriere, siger Harald Espedal, SKAGENs investeringsdirektør.

SKAGEN Global har 108 mia. danske kroner under forvaltning. Ledende porteføljeforvalter Kristian Falnes har lang erfaring i SKAGEN, hvor han har arbejdet som porteføljemanager for SKAGEN Vekst siden 1997. Han tog roret i SKAGEN Global i marts 2010. Fonden har i hans tid givet et gennemsnitligt årligt afkast efter omkostninger på 9,8 procent mod 9,3 procent for MSCI All Country World Index i samme periode. Aktiver under forvaltning er steget fra 29,8 mia. danske kroner til 38,4 mia. danske kroner.

Forvaltningen af fonden har givet priser og gode internationale rangeringer for både SKAGEN Global og Kristian Falnes. Fonden har en Gold rating fra Standard&Poors (S&P) og er rangeret som nummer 486 af 3775 fonde i verden i kategorien globale aktier over en femårig periode.

For yderligere oplysninger, kontakt kommunikationsansvarlig Christian Jessen på telefon 33 41 76 52 eller e-mail cje@skagenfondene.dk

Jens Elkjær og Christian Jessen