BTS Group förvärvar Wizerize och förstärker sin världsledande position inom strategi implementation

- positionerar sig samtidigt för att leda utvecklingen av digitalt baserade upplevelser

Stockholm, Sweden, 2013-07-09 15:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Stockholm, Sverige och Stamford, CT. USA - BTS Group AB (publ.) - världsledande på implementation av strategiskt förändringsarbete med skräddarsydda affärssimuleringar som verktyg, tillkännagav idag att man har tecknat ett bindande avtal om förvärv av all affärsverksamhet inom Wizerize A/S , ett ledande Danskt teknik- och konsultföretag, baserat i Köpenhamn. Transaktionen kommer att slutföras de kommande veckorna.

Förvärvet skapar nya möjligheter för BTS att erbjuda digitalt baserade lösningar som bygger på framtidens sociala och mobila plattformar. BTS positionerar sig för att leda utvecklingen av morgondagens upplevelsebaserade lärande, samt verktyg för ”on-the-job training”. Dessutom stärker det ytterligare BTS position som ledande partner till globala företag som söker effektiva processer vilka accelererar förändring och förbättrar affärsresultat

Genom förvärvet tillför BTS ny kompetens och konsulter med djup insikt i den snabbt växande marknaden för sociala och mobila tjänster, samt flera nya simuleringar inom ledarskap och utveckling av stora organisationer.

"Wizer® som system är mycket innovativt och lägger grunden för BTS framtida tillväxt inom den högintressanta marknaden för mobila och sociala applikationer vilka kompletterar vårt nuvarande utbud av produkter och tjänster." Säger Henrik Ekelund, VD och koncernchef, BTS Group. "Vi är övertygade om att förvärvet innebär en strategisk möjlighet för BTS att skapa mer värde för våra kunder när de letar efter nya moderna sätt att kommunicera och implementera nya strategier och engagera organisationen i genomförandet."

Wizer®-applikationen förvandlar åhörare till aktiva deltagare som upplever hur kunskap och erfarenheter kan delas, utvecklas snabbare och effektivare som därigenom accelererar inlärning och önskvärd måluppfyllelse i projekten. Applikationen utvecklar mötet från ren information till en dialog som bygger på deltagande och interaktiv kommunikation.

“Vi ser fram emot att bli en del av BTS då vi delar samma passion för att skapa positiva förändringar inom stora företags organisationer genom att använda främst simuleringar och andra verktyg för erfarenhetsbaserad inlärning”, kommenterade Flemming Fog, VD för Wizerize A/S. “Tillsammans kommer vi att ta en ledande position när företag har behov av att effektivt genomföra strategiska förändringar med hjälp av framtidens mobila- och digitala lösningar. Dessutom förstärker vår teknik upplevelsen och effektiviteten i fysiska möten avsevärt.”

Wizerize anställda och själva teknologin; The Wizer® System kommer att bli en del av BTS Interactive, BTS organisation för interaktiva digitala erbjudanden. BTS Interactive kommer med utgångspunkt från Wizer® att utveckla och erbjuda nya och gamla kunder framtidens mobila inlärningsupplevelser bl.a. i form av spelliknade lösningar integrerade i sociala plattformar. Flemming Fog kommer att ansvara för BTS erbjudanden inom ramen för “BTS Digital Event Practice” samt även vara kreativt ansvarig för BTS digitala lösningar.

BTS kommer fortsätta investera i Wizer® och därigenom skapa förutsättningar för ytterligare utveckling av digitala, mobila lösningar.

“Möjligheterna för BTS att växa på den snabbt växande marknaden för mobila lösningar som verktyg vid strategiskt förändringsarbete, kommer genom förvärvet av Wizer® att öka betydligt”, säger David Ackley chef för BTS Interactive.

För ytterligare information:

Thomas Ahlerup

Informationschef och chef Investerarrelationer

BTS Group AB (publ)

Tel:                           +46-8-5870 7002

Mobil                         +46-768-966 300

E-post                       thomas.ahlerup@bts.com

Om BTS Group AB

BTS samarbetar med ledande företag för att accelerera förändring och förbättra affärsresultat. BTS är världsledande inom skräddarsydda affärssimuleringar och upplevelsebaserad inlärning, lösningar som stöder ledande företag för att växa och bli framgångsrika genom förändrings- och förbättringsprocesser. BTS adderar värde främst inom tre områden: Strategisk utveckling & Affärsmannaskap, Ledarskap och Chefskap samt Försäljning.

BTS Group med huvudkontor i Stockholm, Sverige har mer än 350 högt kvalificerade medarbetare på 29 kontor i 19 länder på alla sex kontinenter. BTS arbetar med mer än 400 av världens största och ledande bolag inklusive 30 av världens 100 största bolag där några är högt respekterade som t.ex.: Anglo American, AT&T, Chevron, Coca-Cola, Ericsson, HP, Rio Tinto, Sony, Telefónica, and Unilever.

BTS Group AB omsatte under 2012 770,7 MSEK.

BTS är noterat på Stockholmsbörsen och handlas under symbolen BTS B.

För mer information om BTS besök oss på: http://www.bts.com

Besök gärna BTS pressrum på myNewsdesk: http://www.mynewsdesk.com

Om Wizerize A/S

Wizerize A/S i Köpenhamn grundades med stor erfarenhet från strategiskt förändringsarbete i globala företag som utgångspunkt. Wizerize utgår från ledande teknologi för att skapa kreativa och skräddarsydda användarupplevelser inom mobila, sociala och digitala lösningar för effektiv implementation av strategiska förändringar. Wizerize har sedan 2005 investerat i utvecklingen av sin egen Web-plattform; Wizer®, en av marknadens mest avancerade plattformar för utveckling av digitala mobila lösningar på marknaden.

Wizerize arbetar sedan tre år med Professor Albert Angehrn, Director på CALT (Centre of Advanced Learning Technologies) på INSEAD. Wizerize har tre anställda och under 2012 genererade Wizerize drygt MSEK 2.6 i intäkter per anställd.

Om BTS Interactive

BTS Interactive har levererat web-baserade lösningar som stöd för implementering och genomförande av strategiska förändringar genom internetbaserade, mobila och spelliknande teknologier sedan 1999. BTS Interactive består av drygt 25 konsulter som från BTS fyra utvecklingscentra i Philadelphia, Mumbai, San Fransisco och Stockholm stödjer BTS samtliga kontor och kunder globalt. BTS Interactive har genom åren utvecklat flera prisbelönta affärssimuleringar. Nyligen nådde BTS Interactive en viktig milstolpe genom att nå fler än 1 miljoner registreringar från nästan 250000 unika användare.

Information om transaktionen

BTS förvärvsstrategi syftar till att bygga en bredare bas för framtida organisk tillväxt, genom aktiv konsolidering av en fragmenterad marknad och med möjligheter att erbjuda nya produkter och tjänster baserade på nästa generation av ledande teknologi.

Genom förvärvet av affärsverksamheten inom Wizerize tillförs BTS en betydande portfölj av lösningar och produkter inom strategiimplementation och lärande. Wizer® kombinerar samarbete och interaktion mellan individer och grupper med mobila lösningar och plattformar för sociala nätverk.

Wizer® fungerar på mobila enheter som smarta telefoner, läsplattor och datorer.

Pris och finansiering

BTS förvärvar all affärsverksamhet från Wizerize A/S inklusive personal, teknologi, immateriella rättigheter, kundrelationer, varumärkesrättigheter samt all utrustning. Förvärvet genomförs genom BTS dotterbolag BTS USA Inc. Förvärvet struktureras enligt följande:

• Kontant betalning om 0.9 MUSD
  • 0,1 MUSD i form av en till säljarna riktad nyemission av BTS aktier om 12 000 B-aktier till en teckningskurs om 56.81 SEK. Emissionen sker med mandat givet vid senaste årsstämman.
  • Tilläggsköpeskilling om maximalt 0,8 MUSD förutsatt att Wizerize når uppsatta resultatmål under 2013 till 2017. Tilläggsköpeskillingen kommer att finansieras genom BTS operativa kassaflöde.

Förvärvet förväntas påverka BTS vinst per aktie positivt under 2014. Inga ytterligare fakta rörande transaktionen har offentliggjort.

130709_BTS Group_Wizerize_Acquisition_FINAL_SWE.pdf