Ny sigtelse – en udløber af ebh-sagen

Det er tre handelsdage tilbage i september 2008 (fra den 22. til 30. september 2008 – 2.080 stk. aktier til en samlet kursværdi på 1.121.865 kr.), der har fået Finanstilsynet til at anmelde Sparekassen Himmerland A/S, den tidligere direktør og en tidligere medarbejder samt Vestjysk Bank til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK). SØK sigter parterne for kursmanipulation af særlig grov beskaffenhed, jf. værdipapirhandelslovens § 39, stk. 1, jf. § 38, stk. 1, nr. 2 og 4, § 94, stk. 1, 2. pkt. jf. § 93, stk. 6, jf. § 94, stk. 2, i forbindelse med indbyrdes handel med de to pengeinstitutters aktier.

Ifølge sigtelsen skulle Vestjysk Bank angiveligt fortløbende have indlagt købsordrer på NASDAQ OMX til kurs 590 faldende til 570 for derved at sikre, at Sparekassen Himmerland aktien ikke faldt under denne kurs. Det skulle have bevirket, at kursen på Sparekassens aktier i perioden blev holdt kunstigt på et niveau, som angives til at være aftalt mellem de to pengeinstitutter.

Sigtelsen kommer bag på Sparekassen Himmerland, da det var Sparekassens klare forventning, at Sparekassens mindre andel i ebh-sagen nu var rammet ind og på vej mod en afgørelse i Landsretten. De få aktiehandler, som der nu rejses sigtelse for, har Sparekassen selv gjort Finanstilsynet opmærksom på i brev af 3. februar 2012. SØK har tidligere meddelt, at der ikke var baggrund for en sag, og Sparekassen har ikke set nyt materiale, som skulle betyde, at der nu kommer en sigtelse.

Handlerne har været kendt i halvandet år, og Sparekassen har ikke tillagt handlerne en ulovlig betydning, da det ikke er ualmindeligt, at pengeinstitutter har beholdninger af hinandens aktier. Hvis det imidlertid viser sig, at der er foregået noget ulovligt, så tager Sparekassen selvfølgelig stærkt afstand fra det.

De implicerede personer er ikke længere ansat i Sparekassen Himmerland.

Den nye sigtelse får sit eget sagsforløb, selv om den er en udløber af ebh-sagen.

Sparekassen Himmerland beklager, at der nu kommer en ’aflægger’ af ebh-sagen, som vedrører Sparekassen. Sparekassen vil på alle måder bidrage til at assistere SØK i deres arbejde og håber, at sigtelsen bliver frafaldet.

Har De spørgsmål til ovenstående, er De velkommen til at kontakte undertegnede på telefon 9698 0236.

Sparekassen Himmerland A/S

Finn H. Mathiassen