Stora Enson kertaluonteiset erät vuoden 2013 toisella neljänneksellä

Helsinki, Suomi, 2013-07-10 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 10.7.2013 klo 9.00

Stora Enso kirjaa vuoden 2013 toiselle neljännekselle kertaluonteiset erät, joiden negatiivinen nettovaikutus liikevoittoon on noin 33 miljoonaa euroa. Kertaluonteisten erien positiivinen verovaikutus on noin 8 miljoonaa euroa. Kertaluonteiset erät laskevat osakekohtaista tulosta 0,03 euroa.

Kertaluonteiset erät ovat:

• Noin 37 miljoonan euron negatiivinen kertaluonteinen erä, joka on seurausta toiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyvistä varauksista koskien 23. huhtikuuta 2013 julkistettua toimintojen yksinkertaistamis- ja keventämisohjelmaa. Ohjelman tavoitteena on vähentää konsernin kiinteitä kustannuksia 200 miljoonaa euroa vuoden 2014 toiseen neljännekseen mennessä. Kuten 18. kesäkuuta 2013 julkaistussa ohjelman suunnitteluvaiheen toisen osan päätökseen saamisesta kertovassa tiedotteessa sanottiin toimintojen yksinkertaistamis- ja keventämisohjelmaan liittyvät kertaluonteiset erät tullaan kirjaamaan pääosin vuoden 2013 toiselle ja kolmannelle neljännekselle.
  • Noin 11 miljoonan euron positiivinen kertaluonteinen erä, joka on seurausta maa-alueen myynnistä osakkuus- ja yhteisyritys Montes del Platassa.
  • Noin 10 miljoonan euron positiivinen kertaluonteinen erä, joka on seurausta kartonkikoneen siirrosta suljetusta Beienfurtin tehtaasta Saksassa osakkuus- ja yhteisyritys Buleh Shah Packagingiin Pakistanissa.
  • Noin 17 miljoonan euron negatiivinen kertaluonteinen erä, joka on seurausta hyödykesopimuksen luokittelusta rahoitusjohdannaiseksi, minkä johdosta sopimus arvostetaan käypään arvoon.

Kertaluonteisten erien* jakautuminen liikevoittotasolla segmenttien kesken, nettovaikutus

Segmentti Milj. EUR
Printing and Reading -30
Biomaterials 11
Building and Living -
Renewable Packaging 4
Muut -18
Yhteensä -33

*Kertaluonteiset erät ovat poikkeuksellisia eriä, jotka eivät liity normaaliin liiketoimintaan. Tyypillisimpiä kertaluonteisia eriä ovat omaisuuden myyntivoitot, ylimääräiset arvonalennukset tai arvonalennusten palautus, toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvat varaukset sekä sakot ja korvaukset. Yksittäinen kertaluonteinen erä kerrotaan normaalisti erikseen, mikäli sen tulosvaikutus on yli sentin osakkeelta.

Stora Enso julkaisee vuoden 2013 toisen neljänneksen tuloksensa 19. heinäkuuta 2013 kello 13.00.

Lisätietoja:
Jyrki Tammivuori, talousjohtaja, p. 02046 21043
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242

www.storaenso.com

www.storaenso.com/investors

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 28 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2012 oli 10,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

STORA ENSO OYJ