NASDAQ OMX Stockholm bötfäller Allenex AB

Stockholm, 11 juli 2013 - Disciplinnämnden vid NASDAQ OMX Stockholm AB ("Börsen") har funnit att Allenex AB ("Allenex") överträtt Börsens regelverk för emittenter och har därmed ålagt Allenex att betala ett vite motsvarande en årsavgift till Börsen.

I ärendet har Allenex åsidosättande av punkt 3.4.2 i regelverket aktualiserats. Av 3.4.2 i Regelverket framgår att, om ett bolag avser att offentliggöra information som förväntas få en väsentlig kurspåverkande effekt, bolaget ska underrätta Börsen innan informationen offentliggörs.

I februari 2013 offentliggjorde Allenex ett pressmeddelande beträffande en order. De närmaste dagarna efter detta pressmeddelande steg kursen på aktierna i Allenex mycket kraftigt.

Även om omständigheterna i i fallet var något förmildrande, skulle förhandsinformation ha lämnats till Börsen innan pressmeddelandet offentliggjordes. Disciplinnämnden ålägger därmed Allenex att betala vite motsvarande en årsavgift till Börsen.

En utförlig beskrivning av ärendet och disciplinnämndens beslut finns publicerat på:

I nämndens avgörande har deltagit f d justitierådet Johan Munck, justitierådet Marianne Lundius, direktören Jack Junel, direktören Stefan Erneholm och advokaten Wilhelm Lüning.

Om Disciplinnämnden

NASDAQ OMX Stockholms disciplinnämnd har till uppgift att pröva ärenden om börsmedlemmars och de noterade bolagens överträdelser av de regler som gäller vid börsen. Om börsen misstänker att en medlem eller ett bolag handlat i strid med regelverket anmäls detta till disciplinnämnden. Börsen utreder och driver ärendet och disciplinnämnden bedömer fallet och fattar beslut om eventuella sanktioner. Sanktioner för ett noterat bolag kan vara varning, vite eller avnotering. Vitesbeloppet kan uppgå till mellan 1 och 15 årsavgifter. Medlemmen kan drabbas av varning, vite eller avslutat medlemskap. De viten som nämnden dömer ut går inte till börsens verksamhet utan till en stiftelse som arbetar med forskning på värdepappersmarknaden. Disciplinnämndens ordförande och vice ordförande ska vara jurister med domarerfarenhet. Av övriga ledamöter ska minst två vara väl insatta i förhållandena på värdepappersmarknaden.

Ledamöter: F.d. justitierådet Johan Munck (ordf), justitierådet Marianne Lundius (v ordf), professor emirita Madeleine Leijonhufvud, direktören Stefan Erneholm och direktören Anders Oscarsson. Suppleanter: F.d. auktoriserade revisorn Bo Magnusson, advokaten Wilhelm Lüning, direktören Jack Junel, civilekonomen Ragnar Boman och civilekonomen Carl Johan Högbom.

Kontaktperson för media:

Christina Malmberg Hägerstrand