Børsmeddelelse nr. 08.2013, Delårsrapport 1. halvår 2013

Børsmeddelelse nr. 08.2013, Delårsrapport for 1. halvår 2013

Investeringsforeningen SmallCap Danmarks bestyrelse har d.d. behandlet og godkendt delårsrapporten for perioden 1. januar – 30. juni 2013, hvorfra følgende kan fremhæves:

• Investeringsforeningen realiserede i 1. halvår 2013 et overskud før og efter skat på 8,0 mio. kr., svarende til et afkast på 6,2%. Foreningens benchmark, OMXCXC20 indekset, steg 17,3% i samme periode.
  • Investeringsforeningen realiserede i 2. kvartal 2013 et resultat før skat på -1,2 mio. kr. og efter skat på -1,3 mio. kr., svarende til et afkast på -1,2%. Foreningens benchmark, OMXCXC20 indekset, steg 2,4% i samme periode.
  • Kursstigningerne i OMXCXC20 indekset har været koncentreret omkring mange af de mere likvide mid cap aktier, hvor Investeringsforeningen SmallCap Danmark er undervægtet.
  • I 1. halvår steg large cap selskaberne (OMXC20 indekset) med 3,2% mod de nævnte 17,3% for small cap selskaberne (OMXCXC20 indekset). Vi har længe forventet, at small cap selskaberne igen ville outperforme large cap selskaberne. Dette kunne måske være starten på en ny periode, hvor danske small cap aktier outperformer large cap aktier.
  • De største positive bidrag til resultatet i 2. kvartal 2013 var Auriga Industries (1,1 mio. kr.), Spar Nord Bank (0,9 mio. kr.) og LiqTech (0,7 mio. kr.), mens DLH (-1,8 mio. kr.), BoConcept (-1,0 mio. kr.) og Alm. Brand (-0,6 mio. kr.) gav de største negative bidrag.
  • Der er taget initiativ til at reducere foreningens faste omkostninger. Med de igangsatte tiltag ventes foreningens ordinære årlige omkostningsbase reduceret med ca. 0,6 mio. kr. svarende til 25%. Initiativerne får effekt i løbet af 2. halvår 2013.
  • Medlemmernes formue var ultimo kvartalet 104,4 mio. kr. og indre værdi 7.469 kr. pr. bevis.
  • De danske aktier steg pænt i 1. kvartal af 2013, men tabte en væsentlig del af kursstigningen i løbet af 2. kvartal. For 2. halvår vurderer vi det som mest sandsynligt, at aktiemarkedet vil stige igen. Vi forventer, at de positive økonomiske nøgletal fra Europa og USA vil overskygge ubalancerne i emerging markets, herunder Kina, og udsigten til en gradvis nedtrapning af den lempelige pengepolitik i USA. De seneste udsving på aktiemarkedet har ikke ændret ved vores prognose for 2013. Vi vurderer fortsat stigningspotentialet for aktier i 2013 til mellem 10 og 20%.

Investeringsforeningen SmallCap Danmark

Jan O. Frøshaug Christian Reinholdt