Overallokeringsretten udnyttet fuldt ud i forbindelse med børsnoteringen af Matas A/S. Samlet størrelse på udbuddet øget til DKK 2.813 mio.

Selskabsmeddelelse 14/2013

Allerød, 2013-07-17 17:58 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- MÅ IKKE OFFENTLIGGØRES, DISTRIBUERES ELLER UDLEVERES, DIREKTE ELLER INDIREKTE, I ELLER TIL USA, AUSTRALIEN, CANADA ELLER JAPAN

I forlængelse af meddelelsen af 28. juni 2013 om fastsættelsen af udbudskursen i forbindelse med Matas A/S (“Matas” eller “Selskabet”) børsnotering, offentliggør Matas i dag at Joint Global Coordinators (Morgan Stanley & Co. International plc og Nordea Markets (division af Nordea Bank Danmark A/S)) på vegne af Emissionsbankerne har valgt at udnytte deres overallokeringsret fuldt ud, hvilket medfører et køb af yderligere 3.190.677 stk. aktier til udbudskursen på DKK 115 pr. aktie fra Selskabets eksisterende storaktionærer, Svenska M Holding 1 AB (hvis ultimative ejere er visse fonde, der rådgives af tilknyttede virksomheder og dattervirksomheder af kapitalfonden CVC Capital Partners SICAV-FIS S.A.) samt Materialisternes Invest ApS (hvis ultimative ejere er tidligere Matas butiksindehavere og visse af disses nærtstående parter). 2.221.479 af de yderligere aktier er købt fra Svenska M Holding 1 AB og 969.198 af de yderligere aktier er købt fra Materialisternes Invest ApS (Svenska M Holding 1 AB og Materialisternes Invest ApS benævnes under ét de “Sælgende Aktionærer”).

Således vil det samlede antal udbudte aktier i forbindelse med udbuddet udgøre 24.461.862 stk. aktier, hvorved det samlede udbud forøges til DKK 2.813 mio.

Efter den fulde udnyttelse af overallokeringsretten, ejer de Sælgende Aktionærer samlet set 15.858.554 stk. aktier, svarende til 38,9% af aktiekapitalen i Matas, hvoraf Svenska M Holding 1 AB ejer 27,1% og Materialisternes Invest ApS ejer 11,8% af Selskabets aktiekapital.

Forespørgsler

Lars Vinge Frederiksen, formand for bestyrelsen, tlf. 48 16 55 55

Terje List, administrerende direktør, tlf. 48 16 55 55

Investorer:

Jesper Breitenstein, Investor Relations, tlf. 27 80 76 75

Presse:

Henrik Engberg Johannsen, informationschef, tlf. 21 71 24 74

Om Matas

Matas er Danmarks største detailforhandler inden for skønheds- og sundhedsprodukter. Siden selskabet blev stiftet i 1949 som en sammenslutning af selvstændigt ejede butikker, har det opnået stor anerkendelse for sin professionelle rådgivning og gode kundeservice og har udnyttet dette til at skabe en af Danmarks bedst kendte detailkæder. Matas har et karakteristisk one-stop butikskoncept, der dækker en bred vifte af behov inden for skønhed, sundhed, husholdning og personlig pleje. Selskabet har mere end 2.400 medarbejdere, og omsætningen for regnskabsåret 2012/13 udgjorde DKK 3.200 mio.

Dette dokument og de heri indeholdte oplysninger må ikke distribueres eller udleveres, direkte eller indirekte, i eller til USA (herunder dets territorier og besiddelser, enkeltstater i USA samt District of Columbia) (“USA”)), Australien, Canada eller Japan. Dette dokument udgør ikke og er ikke en del af et tilbud om at sælge eller en opfordring til at købe værdipapirer i USA, Australien, Canada eller Japan eller i nogen jurisdiktion, hvor et sådant tilbud eller en sådan opfordring ville være ulovlig. Matas A/S’ værdipapirer er ikke og vil ikke blive registreret i henhold til U.S. Securities Act of 1933 (“Securities Act”) og må ikke udbydes eller sælges i USA, medmindre der sker registrering, eller i medfør af en fritagelse eller i en transaktion, der ikke er underlagt registreringskravene i Securities Act.

I enhver EØS-medlemsstat ud over Danmark, der har gennemført Prospektdirektivet, er denne meddelelse alene rettet mod og henvender sig alene til investorer i den pågældende EØS-medlemsstat, som opfylder kriterierne for fritagelse fra forpligtelsen til at offentliggøre et prospekt, herunder kvalificerede investorer, som defineret i Prospektdirektivet som implementeret i den pågældende EØS-medlemsstat.

Denne meddelelse henvender sig alene til 1) personer uden for Storbritannien, 2) “investment professionals” omfattet af Article 19(5) i U.K. Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (“Den Britiske Bekendtgørelse”) eller 3) “high net worth entities” omfattet af Article 49(2)(a) til (d) i Den Britiske Bekendtgørelse (de personer, der beskrives i ovenstående pkt. 1) til 3), betegnes under ét “relevante personer”). Værdipapirerne er kun tilgængelige for, og enhver opfordring til eller ethvert tilbud eller enhver aftale om at tegne, købe eller på anden måde erhverve sådanne værdipapirer vil kun blive indgået med, relevante personer. Personer, der ikke er relevante personer, bør ikke handle ud fra eller basere sig på denne meddelelse og dens indhold.

Stabilisering/FCA

Joint Global Coordinators og Joint Bookrunners og Co-Lead Managers og disses tilknyttede virksomheder repræsenterer udelukkende Matas A/S og de sælgende aktionærer og ingen anden i forbindelse med Børsnoteringen. De betragter ingen anden som deres respektive kunder i relation til Børsnoteringen, og de er ikke ansvarlige over for nogen anden end Matas A/S og de sælgende aktionærer for at yde den beskyttelse, som deres respektive kunder nyder, eller for at yde rådgivning i relation til Børsnoteringen, indholdet af dette dokument eller nogen transaktioner, aftaler eller andre forhold, der omtales heri.

I forbindelse med børsnoteringen kan Joint Global Coordinators og Joint Bookrunners og Co-Lead Managers og enhver af disses tilknyttede virksomheder, der fungerer som investorer for egen regning, købe Aktier og i denne egenskab for egen regning beholde, købe, sælge, tilbyde at sælge eller på anden måde handle med sådanne aktier eller andre værdipapirer i Matas A/S eller relaterede investeringer i forbindelse med Børsnoteringen eller på anden måde. Henvisninger i prospektet til de aktier, der udbydes, købes, placeres eller på anden måde handles med, skal således læses som omfattende ethvert udbud til, køb, placering eller handel foretaget af sådanne Joint Global Coordinators og Joint Bookrunners og Co-Lead Managers og enhver af disses tilknyttede virksomheder, der fungerer som investorer for egen regning. Joint Global Coordinators og Joint Bookrunners og Co-Lead Managers har ikke til hensigt at oplyse omfanget af sådanne investeringer eller transaktioner, ud over hvad der følger af eventuelle lovgivningsmæssige eller tilsynsmæssige oplysningsforpligtelser.

Forhold, som dette dokument omhandler, kan udgøre fremadrettede udsagn. Fremadrettede udsagn er udsagn (med undtagelse af udsagn om historiske kendsgerninger) vedrørende fremtidige begivenheder og forventede eller planlagte finansielle og driftsmæssige resultater og kan identificeres ved ord som “har som mål”, “vurderer”, “forventer”, “tilsigter”, “agter” “planlægger”, “søger”, “vil”, “vil måske”, “ville måske”, “forudsætter”, “ville”, “kunne”, “bør”, “fortsætter”, “anslår” eller lignende udtryk. De fremadrettede udsagn i dette dokument er baseret på en række forudsætninger, hvoraf en stor del er baseret på yderligere forudsætninger. Selvom Matas A/S vurderer, at disse forudsætninger var rimelige, da de blev foretaget, er de i sagens natur forbundet med betydelige kendte og ukendte risici, usikkerheder, uforudsete hændelser og andre væsentlige forhold, der er vanskelige eller umulige at forudsige og uden for Selskabets kontrol. Sådanne risici, usikkerheder, uforudsete hændelser og andre væsentlige forhold kan få de faktiske begivenheder til at afvige væsentligt fra de forventninger, der er udtrykt eller underforstået i forbindelse med de fremadrettede udsagn i dette dokument.

De oplysninger, udtalelser og fremadrettede udsagn, der er indeholdt i denne meddelelse, gælder kun pr. datoen herfor og kan ændres uden varsel.

Matas_14_Exerise of greenshoe_170713 (DK).pdf