F-SECURE OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 30.6.2013

Osavuosikatsaus
26.7.2013 klo 9.00

F-SECURE OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 30.6.2013

LIIKEVAIHTO JA KANNATTAVUUS HEIKKENIVÄT, KASSAVIRTA VAHVISTUI, MENESTYSTÄ PILVIPOHJAISESSA TALLENNUSLIIKETOIMINNASSA

Keskeisiä tapahtumia toisella vuosineljänneksellä
•    Kokonaisliikevaihto oli 38,4 milj. euroa (II/12: 39,6 milj. euroa)
•    Liikevoitto oli 4 milj. euroa, mikä vastaa 11 %:a liikevaihdosta (5,8 milj. euroa, 15 %)
•    Osakekohtainen tulos oli 0,02 euroa (0,03 euroa).
•    Liiketoiminnan rahavirta oli 5,7 milj. euroa positiivinen (6,7 milj. euroa); kassa kasvoi 4,6 milj. euroa (3,4 milj. euroa) lukuun ottamatta maksettuja 9,3 milj. euron osinkoja (9,3 milj. euroa) huhtikuussa.

Johdon arvio näkymistä vuodelle 2013 on tarkistettu:
•    Liikevaihdon arvioidaan olevan vuoden 2012 tasolla.
•    Liikevoiton arvioidaan vastaavan yli 15 % liikevaihdosta.

Edellinen ohjeistus oli seuraava; liikevaihdon arvioidaan kasvavan yli 5 % ja liikevoiton arvioidaan olevan yli15 % liikevaihdosta.

(Tilintarkastamaton. Vuoden 2012 vastaavan ajanjakson vertailuluvut esiintyvät sulkeissa kuluvan vuoden luvun perässä, ellei toisin mainita. Valuutta on euro. Pilvipohjainen tallennusliiketoiminta on sisällytetty operaattorikanavaan.)

Talouden tunnusluvut 2013 2012 2013  2012  2012
(Milj, euroa) 4-6 4-6          1-6      1-6             12 kk
Liikevaihto 38,4 39,6 76,8 77,9 157,2
Liikevoitto 4,0 5,8 10,0 11,2 20,3
% liikevaihdosta 11 15 13 14 13
Tulos ennen veroja 3,8 5,7 9,8 10,9 19,9
Osakekohtainen tulos (EUR) 0,02 0,03 0,04 0,05 0,09
Kauden lopussa:
Saadut ennakot
37,8 38,0 37,8 38,0 37,7
Omavaraisuusaste, % 74 72 74 72 73
Velkaantumisaste, % -54 -43 -54 -43 -51
Henkilöstö 954 990 954 990 931

Toimitusjohtaja Christian Fredrikson:

“Toisen neljänneksemme tulos oli odotettua heikompi. Perinteisen PC -tietoturvan myynti oli heikkoa muutamassa maassa. Kasvu jäi suunnitelmista myös Latinalaisessa Amerikassa, vaikka se on yhä nopeimmin kasvava markkinamme. Kassavirtamme parani edellisvuoteen verrattuna johtuen alhaisemmista operatiivisista kustannuksista ja alhaisista investoinneista, vaikka liikevoittomme olikin edellisvuotta heikompi. Luonnollisestikaan emme ole tyytyväisiä taloudelliseen tulokseemme.

Tulevaisuuden kasvun saavuttamiseksi panostamme tuotekehitykseen ja maantieteelliseen laajentumiseen. Samalla olemme entistäkin tarkempia kulujen osalta saavuttaaksemme kannattavuustavoitteemme. Lyhyen aikavälin kasvumme on hidasta mikä käy ilmi tarkistetusta tulosohjeistuksesta.

Kuluneen neljänneksen aikana pilvipohjainen tallennuspalveluliiketoimintamme (Content Cloud) on kehittynyt hyvin. AT&T:n ja BT:n lisäksi olemme solmineet kaksi uutta operaattorisopimusta , muutamia sopimuksia allekirjoitusta vailla ja useita sopimusneuvotteluja on loppusuoralla. Tietoturvassa yhdistetty uusi PC– ja mobiilitietoturvaratkaisu, Safe Avenue, saavuttaa menestystä.  Neljänneksen aikana olemme solmineet neljä uutta Safe Avenue –operaattorisopimusta.

Toimialan muutos PC–keskeisyydestä mobiililaitteisiin vaikuttaa liiketoimintaamme. Siksi keskitymme kehittämään uusia tietoturva- ja pilvipohjaisia palveluja PC-keskeisyyden jälkeiseen aikaan. Niinpä toisella vuosipuoliskolla tulemme julkaisemaan useita uusia tuotteita kuluttajille ja yrityksille.”

F-Securen liiketoiminta tammi-kesäkuu 2013

Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto pieneni prosentin 76,8 milj. euroon (77,9 milj. euroa). Operaattorikanavan liikevaihto oli käytännössä edellisen vuoden tasolla 46,9 milj. euroa (47 milj. euroa). Muiden kanavien liikevaihto laski 3 % ja oli yhteensä 29,9 milj. euroa (30,9 milj. euroa). Liikevaihdon laskuun vaikuttivat kommunikoidut sopimukselliset muutokset ja heikko perinteisen PC–tietoturvan myynti eräissä maissa.

Liikevoitto oli 10 milj. euroa (11,2 milj. euroa), mikä vastaa 13 %:a liikevaihdosta (14 %). Osakekohtainen tulos oli 0,04 euroa (0,05 euroa). Liiketoiminnan kassavirta oli 13,1 milj. euroa positiivinen (14,3 milj. euroa). Nettokäteisvarojen muutos oli 0,9 milj. euroa positiivinen (2,8 milj. euroa negatiivinen) mukaan lukien maksetut 9,3 milj. euron osingot (9,3 milj. euroa). Ennakkomaksuiksi kirjattu myynti oli kesäkuun lopussa 37,8 milj. euroa (38 milj. euroa).

Kiinteät kokonaiskulut olivat 64,9 milj. euroa (63,6 milj. euroa), 2 % edellisvuotta korkeammat. Poistot olivat (tuotekehitysmenot, ohjelmistot, laitteistot) yhteensä 4,4 milj. euroa (3,8 milj. euroa).  Kehityskulujen aktivoinnit olivat 0,3 milj. euroa (3,6 milj. euroa). F-Secure investoi edelleen myynti- ja markkinointiaktiviteetteihin, erityisesti maantieteelliseen laajentumiseen Latinalaisessa Amerikassa. Tuotekehityskulut laskivat johtuen tuotekehityksen lopettamisesta Ranskassa viime vuoden lopulla.

Kesäkuun lopussa liikevaihdon maantieteellinen jakauma oli seuraava: Suomi ja Skandinavia 29 % (31 %), muu Eurooppa 47 % (45 %), Pohjois-Amerikka 11 % (10 %) ja muu maailma 13 % (14 %).

Operaattoriliiketoiminta II/2013

Kuluneen neljänneksen aikana yhtiön pilvipohjainen tallennuspalveluliiketoiminta (Content Cloud) menestyi hyvin. AT&T:n ja BT:n käyttäjämäärät jatkoivat kasvuaan. Operaattoreiden yleinen kiinnostus tähän liiketoimintaan pysyi vahvana. Yhtiö solmi kaksi uutta sopimusta, toisen niistä saksalaisen Primacomin kanssa sekä kaksi muuta sopimusta on allekirjoitusta vailla. Useita sopimusneuvotteluja on viimeistelyvaiheessa.

Neljänneksen aikana perinteisen PC-tietoturvan myynti oli verkkaista eräissä maissa. Kasvu myös Latinalaisessa Amerikassa jäi suunnitelmista. Mobiililaitteiden tietoturvaliiketoiminta menestyi odotusten mukaisesti. Yhtiö solmi mobiilitietoturvasopimuksen Vodafone Tsekin kanssa. PC- ja mobiililaitteiden yhdistetty tietoturvaratkaisu, Safe Avenue, kasvaa nopeasti. Neljänneksen aikana yhtiö solmi neljä uutta Safe Avenue –tietoturvasopimusta (Elisa/Saunalahti, Caiway Hollanissa, Netia ja Inea Puolassa). Latinalaisessa Amerikassa laajentuminen jatkui Telefonica Movistarin PC- ja mobiilitietoturvapalveluiden lanseerausten myötä Argentiinassa, Nicaraguassa ja Guatemalassa.

Toukokuussa F-Secure järjesti seitsemännen vuotuisen SPECIES –konferenssin operaattoriasiakkailleen. Tänä vuonna konferenssi järjestettiin Tukholmassa ja siihen osallistui noin 60 operaattorikumppania maailmanlaajuisesti. Konferenssin päätarkoituksena on mahdollistaa parhaiden käytäntöjen jakaminen operaattorikumppaneiden välillä lisäarvopalveluiden myymiseksi ja markkinoimiseksi sekä operaattoreiden verkostoituminen.

Toisen vuosineljänneksen aikana operaattorikumppaneiden kautta tuleva liikevaihto oli yhteensä 23,8 milj. euroa (24,4 milj. euroa), mikä vastaa 62 %:a F-Securen kokonaisliikevaihdosta (62 %). Liikevaihto laski vuoden 2012 vertailukaudesta 3 % ja muutos oli 3 % positiivinen verrattuna edelliseen vuosineljännekseen. Käyttäjämäärien kasvu jatkui hyvällä tasolla.

Yritys- ja kuluttajaliiketoiminta II/2013

Perinteiset myyntikanavat jatkoivat odotetulla tavalla. Tietoturvaa palveluna –liiketoimintamalli  yrityksille jatkoi nopeaa kasvua. Asiakkaiden tyytyväisyys tietoturvapalveluihin pysyi hyvänä, mikä näkyi lisenssien myynnissä ja uusimisessa: ennakkomaksuiksi kirjattu myynti oli 37,8 milj. euroon (II/12: 38 milj. euroa.).

Vuosineljänneksellä liikevaihto laski 3 % 14,7 milj. euroon (15.2 milj. euroa). Yritys- ja kuluttajaliiketoiminnan myyntikanavat käsittävät 38 % F-Securen kokonaisliikevaihdosta (38 %).

Tuotejulkistukset II/2013

F-Secure kehittää ja myy tietoturvatuotteita ja pilvipalvelupohjaisia tallennuspalveluja, joiden valikoima kattaa tietokoneet, palvelimet ja jatkuvasti kasvavan määrän älypuhelimia, tablet-laitteita ja muita mobiililaitteita. Palveluvalikoimaan sisältyy kattava joukko tietoturvatuotteita, kuten virustorjunta, varkaudenesto, selauksen suojaus ja lapsilukko sekä pilvipalveluita sisällön varmuuskopiointiin, synkronointiin ja jakamiseen.

Keskeisimmät tuotejulkistukset kuluneella neljänneksellä:

Huhtikuussa yhtiö julkisti uudistetun Online Scannerin, ilmaisen työkalun, joka tunnistaa ja poistaa tietokoneelta haitalliset ja vaikeasti havaittavat rootkit-ohjelmat automaattisesti. Online Scanner toimii muutamalla klikkauksella. Koska se ei asennu käyttäjän tietokoneelle, sen voi ajaa aina halutessaan tarvitsematta huolehtia siitä enää jälkeenpäin.

Toukokuussa yhtiö julkisti DeepGuard5 –ohjelman, jonka ennakoiva teknologia estää tietoturva-aukkojen hyödyntämisen. Se havaitsee haavoittuvuuksia hyödyntäviä haittaohjelmia tarkkailemalla yleisimpiä hyökkäyksen kohteena olevia ohjelmia ja estää kaiken epäilyttävän tai haitallisen käyttäytymisen, joka viittaa haavoittuvuuden hyödyntämiseen.

Yrityksille julkaistiin heinäkuun alussa uusi Client Security Premium -tuote. Ratkaisun avulla yritykset voivat estää tunnettujen tietoturva-aukkojen hyväksikäytön sekä suojautua hyökkäyksiltä, joissa hyödynnetään uusia, toistaiseksi paikkaamattomia haavoittuvuuksia.

Lähiajan riskit ja epävarmuustekijät

Epävarmuus maailmantaloudessa saattaa vaikuttaa laajakaistamyynnin kasvuun ja operaattoreiden halukkuuteen investoida uusiin palveluihin ja saattaa aiheuttaa painetta hinnoitteluun. Nämä voivat vaikuttaa heikentävästi F-Securen tietoturvan ja pilvipohjaisten tallennuspalveluiden myyntiin.

Yhtiön riskit ja epävarmuustekijät liittyvät muun muassa seuraaviin seikkoihin: yhtiön tuote- ja ratkaisuvalikoiman kilpailukyky; kilpailutilanteen kehittyminen; hinnoittelumallit (kuten ilmaispalvelut. tallennuskapasiteetin kustannus); teknologiamuutosten vaikutus; oikea-aikainen ja onnistunut monimutkaisten teknologioiden kaupallistaminen uusiksi tuotteiksi ja ratkaisuiksi; kyky suojata omia aineettomia oikeuksia (IPR) samoin kuin kyky käyttää kolmansien osapuolien teknologioita järkevin kaupallisin ehdoin; alihankkijasuhteet; alueellinen kehitys uusilla kasvumarkkinoilla; kumppanuussuhteiden pitkäjänteisyys; tallennetun tiedon vaarantuminen; palveluiden laatuun liittyvät korvaukset; ja vaatimukset. jotka kohdistuvat palvelutasoon ja kasvaneen sopimuksellisen riskin kantamiseen sekä uusien liiketoiminta-alueiden kehittämiseen.

Tallennusliiketoiminnan ja pilvipohjaisen liiketoiminnan projektiluonteisuudesta johtuen projektien ennustetut toteutusaikataulut vaihtelevat tässä liiketoiminnassa enemmän kuin perinteisessä tietoturvapalveluiden liiketoiminnassa. Näistä saattaa aiheutua viivästyskorvauksia ja ne voivat aiheuttaa vaihtelua liikevaihtoennusteissa.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Yhtiö on julkaissut tarkistetun tulosennusteen vuodelle 2013 pörssitiedotteena 22.7.2013. Päättyneen neljänneksen jälkeen ei ole tapahtunut muita merkittäviä muutoksia yhtiön liiketoiminnassa tai taloudellisessa asemassa.

Henkilöstö ja organisaatio

F-Securen henkilöstömäärä oli 954 vuosineljänneksen lopussa (990).

Yhtiön tämänhetkinen johtoryhmän kokoonpano vastuualueittain on seuraava: Christian Fredrikson (toimitusjohtaja), Ari Alakiuttu (henkilöstö ja toimitilat), Samu Konttinen (asiakkaat ja markkinat), Timo Laaksonen (Content Cloud), Maria Nordgren (kuluttajaliiketoiminta), Pirkka Palomäki (strategia), Jari Still (tutkimus ja tuotekehitys), Pekka Usva (yritysliiketoiminta) ja Taneli Virtanen (talous ja hallinto).

Rahoitus ja pääomarakenne

Liiketoiminnan kassavirta oli vuosipuoliskolla 13,1 milj. euroa positiivinen (14,3 milj. euroa positiivinen).  Nettokäteisvarojen muutos oli 0,9 milj. euroa positiivien (2,8 milj. euroa negatiivinen) mukaan lukien maksetut 9,3 milj. euron osingot (9,3 milj. euroa). Rahoitustuotot olivat hieman negatiiviset 0,1 milj. euroa (0,3 milj. euroa negatiivinen). Yhtiö maksoi 9,3 milj. osingon huhtikuussa.

F-Securen likvidien varojen markkina-arvo neljänneksen lopussa oli 34 milj. euroa (II/12: 25,3 milj. euroa). Valuuttakurssien (erityisesti JPY ja GBP) muutoksilla oli negatiivinen vaikutus liikevaihtoon ja positiivinen kustannuksiin.

Investoinnit käyttöomaisuuteen olivat vuosipuoliskolla 2,1 milj. euroa (6,4 milj. euroa). Aktivoidut kehitysmenot olivat 0,3 milj. euroa (3,6 milj. euroa) ja ovat laskeneet merkittävästi vuoden 2012 viimeisestä vuosineljänneksestä odotusten mukaisesti.

F-Securen rahoitusasema on edelleen vahva. Omavaraisuusaste vuosineljänneksen lopussa oli 74 % (72 %) ja velkaantumisaste oli 54 % negatiivinen (43 % negatiivinen).

Osakkeet, osakepääoma, omat osakkeet ja optio-ohjelmat

F-Securen osakkeiden kokonaismäärä on tällä hetkellä 158 798 739. Yhtiön rekisteröity osakepääoma on 1 551 311,18 euroa. Yhtiön hallussa on 3 415 835 omaa osaketta. Yhtiöllä ei tällä hetkellä ole optio-ohjelmia.

Hallinnointi (Corporate Governance)

F-Secure noudattaa listayhtiöiden hallinnointi- ja ohjausjärjestelmiä (Corporate Governance) koskevia suosituksia, jotka Suomen Arvopaperimarkkinayhdistys (Elinkeinoelämän keskusliitto ry:n, NASDAQ OMX Helsinki Oy:n ja Keskuskauppakamarin yhteistyöelin) on julkistanut. F-Secure Oyj julkaisi selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästään vuodelle 2012 yhtiön vuosikertomuksessa ja verkkosivuilla maaliskuussa 2013.

Varsinainen yhtiökokous

F-Secure Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 3.4.2013. Yhtiö on julkaissut varsinaisen yhtiökokouksen päätöksiä koskevan pörssitiedotteen 3.4.2013.

Markkinatilanne

Pidemmän aikavälin markkinat ovat yhtiön kannalta positiiviset. Kuluttajien ja yritysten tietokoneita ja mobiililaitteita uhkaavat haittaohjelmat ja kohdennetut verkkohyökkäykset kehittyvät edelleen muodostaen merkittävän uhan Internetissä.

Tietoturvamarkkinat ovat kasvussa. Gartnerin mukaan (tammikuu 2013) kuluttaja-asiakkaiden tietoturvaohjelmistojen markkinat kasvavat noin 6 miljardiin dollariin vuoteen 2016 mennessä (4,3 miljardia dollaria 2012) ja mobiilitietoturvaohjelmistojen markkinat kasvavat lähes 40 % vuodessa seuraavat neljä vuotta. Tablet-laitteita ja älypuhelimista on tulossa markkinoiden pääasiallisia laitteita IDC:n mukaan (maaliskuu 2013). Tablettien yksikkötoimitusmäärä kasvoi 78,4 prosenttia 2011–2012 ja älypuhelinten yksikkömäärä 46,1 prosenttia.

Tietoturvateknologian markkinatilanne on kuitenkin muuttumassa. Vuoteen 2015 mennessä 10 prosenttia yritysten IT-tietoturvatuotteista toimitetaan pilvipalveluina Gartnerin mukaan (huhtikuu 2013). Kyseisen analysointiyrityksen arvio on, että pilvipohjaisten tietoturvapalveluiden markkinat kasvavat 4,2 miljardiin dollariin vuoteen 2016 mennessä.

Useiden toimiala-analyytikoiden arvioiden perusteella ohjelmistoja palveluna –liiketoimintamallin (Software as a Service, SaaS) odotetaan kasvavan vahvasti ja voittavan markkinaosuutta perinteiseltä lisenssimyynniltä. Operaattoreille SaaS-liiketoimintamalli on luonteva laajennus palvelutarjontaan. SaaS-liiketoiminta tarjoaa operaattoreille mahdollisuuden korvata menetettyjä tuottoja perinteisistä, hintapaineen alla olevista palveluista ja lisätä asiakasuskollisuutta vahvojen Internet-yhtiöiden ja kolmansien osapuolien kilpailun edessä.

F-Securen tutkimuksessa huhtikuussa 2013 haastateltiin yli 6000 laajakaista-asiakasta 15 maassa. Tutkimuksen mukaan kuluttajat haluavat oman pilvipohjaisen tallennuspalvelun (personal cloud), mutta haluavat varmistua palvelun turvallisuudesta ja sen pysymisestä omassa hallinnassa. Kuluttajista 63 % oli huolissaan käyttämiensä pilvipohjaisten tallennuspalveluiden teknologian haavoittuvuuksista ja 60 % oli huolissaan sisältönsä kaupallisesta hyödyntämisestä.

F-Securen sisältöpilven suunnittelussa, toteutuksessa ja hallinnassa on noudatettu tiukkoja tietoturva- ja yksityisyyssäännöksiä. Siinä on useita tietoturvatasoja käyttäjän sisällön suojaamiseksi. Yhtiön vankkumaton periaate suojata asiakkaidensa tietoja ja yksityisyyttä juontuu suomalaisista juurista, sillä yksityisyys on Suomessa tarkoin varjeltu perusarvo. Lisäksi F-Securen panostus pilvipalveluiden turvallisuuteen kattaa myös tallennetun aineiston suojaamisen haittaohjelmilta ja se tarkistaa pilveen tallennettavan ja varmuuskopioitavan aineiston haittaohjelmien varalta.

Pitkän aikavälin tavoitteet ja katsaus strategiaan 2012 - 2014

F-Securen tärkeimmät tavoitteet ovat kasvu ja markkinoiden laajentaminen. Yhtiöllä on vahvaa teknologista osaamista tietoturvan, pilviteknologian ja tallennuspalveluiden saralla. Tämän pohjalta yhtiö jatkaa tarjonnan laajentamista perinteisten tietoturvatuotteiden ulkopuolelle, erityisesti pilvipohjaisiin tallennuspalveluihin.

Yhtiö tarjoaa tuotteitaan globaalisti kolmen kanavan kautta: kuluttajakanava (eStore, sovelluskaupat, jälleenmyyjät), yrityskanava (jälleenmyyjäverkosto) ja operaattorikanava (SaaS).

Operaattorikanava – joka sisältää Internet-palveluntarjoajat, mobiilioperaattorit ja kaapelioperaattorit – on suurin myyntikanava F-Securen palveluille. F-Secure tarjoaa operaattoreiden kautta tietoturvapalveluita ja pilvipohjaisia tallennuspalveluita ja hyödyntää operaattoreiden paikallisuutta ja tunnettuutta tavoittaakseen miljoonia kuluttaja-asiakkaita kustannustehokkaasti ja skaalautuvasti.

F-Securen kilpailuetu muodostuu nykyisestä operaattoriverkostosta sekä vuosien aikana muodostetuista asiakassuhteista. F-Securen keskeisiä vahvuuksia ovat tietoturvatutkimus, laajoille markkinoille optimoidut skaalautuvat tuotteet, kokemus palveluiden tuomisesta operaattoriverkostoon ja operaattoreiden kasvava asiakaskunta. Keskeisimmät tekijät, joiden avulla F-Secure erottuu kilpailijoistaan, ovat yhtiön kyky yhdistää tietoturvaosaamista tallennuspalveluihin sekä tietokoneissa että mobiililaitteissa ja laaja kokonaiskäsitys operaattorikanavasta.

Yhtiön tavoitteena on saavuttaa strategiakauden aikana kaksinumeroinen liiketoiminnan kasvu, jota operaattorikanavan vetämänä yritys- ja kuluttajakanavan tuella. Kasvun odotetaan tulevan länsimaista ja tietyiltä kasvavilta markkinoilta, kuten Latinalaisesta Amerikasta sekä Aasian ja Tyynenmeren alueelta.

Yhtiö jatkaa investointeja pilviteknologiaa hyödyntäviin palveluihin sekä tietoturvatuotteisiin painottaen asiakaskeskeisyyttä. Kannattavuuden tavoitellaan kehittyvän kohti 25 %:n tasoa strategiakauden loppua kohti. F-Securen pitkän aikavälin kannattavuustaso pohjautuu liikevaihdon kasvuun ja skaalautuvaan liiketoimintaan.

Vuoden 2013 näkymät

Operaattoriliiketoiminnan odotetaan jatkavan liikevaihdon kasvun veturina tietoturvapalveluiden myynnin ansiosta ja tuotteistetun, skaalautuvan pilvipohjaisen tallennuspalvelun tukemana. Yhtiö arvioi yritys- ja kuluttajaliiketoiminnan kehittyvän suotuisasti. Kuten todettu vuoden alussa, lyhemmällä aikavälillä kasvu on kuitenkin hitaampaa sopimusmuutoksista sekä projektien pienenemisestä johtuvasta pilvipalveluliiketoiminnan alentuneista projektituloutuksista johtuen.

Varsinaisten operatiivisten kustannusten nousu on varsin rajallinen ja kohdistuu tuotevalikoiman kilpailukyvyn parantamiseen ja maantieteelliseen laajentumiseen.

Johdon ohjeistusta kuluvalle vuodelle on tarkistettu: vuotuisen liikevaihdon kasvuvauhdin arvioidaan olevan alle 5 % verrattuna vuoteen 2012. Liikevoiton arvioidaan olevan yli 15 % liikevaihdosta.

Edellinen ohjeistus oli seuraava; liikevaihdon arvioidaan kasvavan yli 5 % ja liikevoiton arvioidaan olevan 15 % liikevaihdosta.

Liikevaihtoarviot perustuvat myyntinäkymiin julkaisuhetkellä olemassa oleviin palvelutilauksiin ja tukisopimuksiin sekä nykyisiin valuuttakursseihin. Yhtiö priorisoi edelleen kasvun lyhyen aikavälin kannattavuuden edelle ja suunnittelee investoivansa suurimman osan tulosparannuksesta takaisin ydinliiketoimintojensa kasvumahdollisuuksiin kuitenkin tavoitellen kannattavuuden parantamista.

Tiedotustilaisuus tänään klo 11

Analyytikoille ja medialle järjestetään tiedotustilaisuus tänään 26.7. klo 11.00 Suomen aikaa yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Tammasaarenkatu 7, Helsinki (Ruoholahti). Tiedotustilaisuudessa toimitusjohtaja Christian Fredrikson esittelee toisen neljänneksen tuloksen. Englanninkielinen puhelinkonferenssi kansainvälisille sijoittajille ja analyytikoille pidetään klo 13.00 Suomen aikaa. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua puhelinnumeroon +44 20 7162 0077. tunnussana: F-Secure. Ensimmäisen neljänneksen tuloksen esitysmateriaali on saatavilla ennen puhelinkonferenssin aloitusajankohtaa yhtiön sijoittajille suunnatuilla verkkosivuilla www.f-secure.com/Tietoja F-Securesta/Sijoittajat. Sivustolla on myös saatavilla video, jossa toimitusjohtaja Christian Fredrikson esittelee neljänneksen tuloksen.

Taloudellinen kalenteri 2013

F-Secure julkaisee vuoden 2013 kolmatta vuosineljännestä koskevan osavuosikatsauksen 25.10.2013. Osavuosikatsausten julkaisupäivinä julkaistaan pörssitiedote klo 9.00 Suomen aikaa NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Analyytikoille ja medialle järjestetään tiedotustilaisuus klo 11.00 Suomen aikaa Helsingissä. ja kansainvälinen tiedotustilaisuus järjestetään iltapäivällä.

Lisätietoja:

Christian Fredrikson. toimitusjohtaja
puh. +358 9 2520 0700

Taneli Virtanen. talousjohtaja
puh. +358 9 2520 5655

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 standardin Osavuosikatsaukset mukaisesti ja tässä katsauksessa on noudatettu samoja laatimisperiaatteita kuin tilinpäätöksessä 2012.

Tunnusluvut (tilintarkastamattomia):
Miljoona euroa
TULOSLASKELMA

2013 2012 2013 2012 Muutos 2012
                            4-6 4-6 1-6 1-6 % 1-12
Liikevaihto 38,4 39,6 76,8 77,9 -1 157,2
Myytyjä suoritteita vastaavat kulut 1,8 2,1 3,5 3,9 -11 7,4
Bruttokate 36,6 37,5 73,3 74,0 -1 149,7
Liiketoiminnan muut tuotot 0,7 0,5 1,5 0,8 83 1,8
Myynnin ja markkinoinnin kulut 19,8 17,9 38,2 34,9 10 70,9
Tutkimuksen ja tuotekehityksen kulut 11,1 11,4 21,8 22,9 -5 49,3
Hallinnon kulut 2,4 2,9 4,9 5,9 -18 11,0
Liiketulos 4,0 5,8 10,0 11,2 -11 20,3
Rahoitustuotot (netto) -0,2 -0,1 -0,1 -0,3   -0,3
Tulos ennen veroja 3,8 5,7 9,8 10,9   19,9
Tuloverot -1,4 -1,7 -3,3 -3,1   -5,8
Kauden tulos 2,4 4,0 6,5 7,8   14,1

Muut laajan tuloksen erät:
Ulkomaisiin yksikköihin liittyvät muuntoerot            0,1 0,1 0,1 0,1   0,2
Myytävissä olevat rah. varat -0,2 -0,1 -0,2 0,1   0,1
Muihin laajan tuloksen eriin liittyvät verot 0,1 0,0 0,0 0,0   0,0
Tilikauden laaja tulos (omistajille) 2,3 4,0 6,5 8,0   14,3
Osakekohtainen tulos, e        0,02 0,03 0,04 0,05   0,09
-ml.laimennusvaik., e 0,02 0,02 0,04 0,05   0,09

TASE
VARAT
30/6/2013 30/6/2012 31/12/2012
Aineettomat hyödykkeet                 19,2 26,6 20,8
Aineelliset hyödykkeet 9,1 9,5 9,8
Liikearvo 19,4 19,4 19,4
Muut saamiset 4,5 5,1 5,4
Pitkäaikaiset varat yht. 52,2 60,7 55,4
Varasto 0,2 0,2 0,2
Muut saamiset 35,9 33,4 38,4
Myytävissä olevat rahoitusvarat 20,3 16,3 16,8
Rahat ja pankkisaamiset 13,8 9,1 16,5
Lyhytaikaiset varat yht. 70,3 59,0 71,9
Yhteensä 122,5 119,7 127,3

OMA PÄÄOMA JA VELAT                                    30/6/2013 30/6/2012 31/12/2012
Oma pääoma 62,6 58,4 65,1

1,6 0,2 5,1 -7,8 63,4 0,1 0,1 62,6

LIITETIEDOT

1. Rahoituksen rahavirta

Vuoden 2012 osinko 0,06 eur/osake on maksettu 16.4.2013. Maksettu määrä oli 9.322.974,24 euroa. Vuonna 2012 maksettu osinko oli 9.303.980,94 euroa.

Tunnusluvut                       2013 2012 2012
  6 kk 6 kk 12 kk
Liiketulos
  % liikevaihdosta