Raute Oyj - Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2013

Nastola, 2013-07-30 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- RAUTE OYJ OSAVUOSIKATSAUS 30.7.2013 klo 9.00

RAUTE OYJ  -  OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2013

- Konsernin liikevaihto 43,2 Me (37,5 Me) kasvoi 15 % vertailukaudesta. Uusien tilausten määrä oli 34 Me (76 Me).
- Liiketulos oli +0,6 Me (+0,1 Me). Tulos ennen veroja oli +0,8 Me (+0,1 Me).
- Osakekohtainen tulos oli +0,16 euroa (-0,05 e).
- Toisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 19,8 Me ja liiketulos 0,3 Me tappiollinen. Uusien tilausten määrä oli 24 Me ja tilauskanta katsauskauden lopussa oli 40 Me.
- Tulosnäkymissä ei muutosta. Rauten vuoden 2013 liikevaihdon ja liiketuloksen arvioidaan pysyvän edellisen vuoden 2012 tasolla.

TOIMITUSJOHTAJA TAPANI KIISKI: UUDET TILAUKSET TOISEN VUOSINELJÄNNEKSEN VALOPILKKU

Toinen vuosineljänneksemme oli ensimmäisen peilikuva; uusia tilauksia saimme kohtuullisesti ja selvästi enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Sen sijaan emme saavuttaneet tavoittelemaamme liikevaihdon kasvua ja positiivisen tuloskehityksemme jatkumista.

Asiakkaidemme markkinatilanne on edelleen epävarma monilla markkina-alueilla vallitsevan rakentamisen ja kaupankäynnin heikon tilanteen takia. Isompia investointeja ei tällaisessa tilanteessa käynnistetä. Lyhyellä tähtäimellä tarkasteltuna tuotantolaitosten käyttöasteet ovat kuitenkin hyvällä tasolla ja tarvetta kilpailukykyä parantaville hankkeille on. Tästä syystä kysyntä pienemmille investoinneille ja palveluille, etenkin modernisoinneille, on ollut hyvällä tasolla. Tilauskertymämme toisella vuosineljänneksellä kertoo juuri tästä: tilauskertymä oli kohtuullinen ilman suuria yksittäisiä tilauksia.

Liikevaihtomme toisella vuosineljänneksellä jäi alhaiseksi tilauskannan ajoituksesta ja parin edellisen vuosineljänneksen alhaisesta uusien tilausten määrästä johtuen. Tappiolliseksi jäänyt liiketuloksemme on meille valitettava pettymys, mutta vastaa toteutuneen liikevaihdon tasoa.

Suuriakin investointeja on edelleen suunnittelu- ja neuvotteluvaiheessa. Talouden epävarmuus ja rahoitusmarkkinoiden jatkuva kiristyminen hidastavat näiden hankkeiden toteutumista jopa turhautumiseen asti. Uskon jonkin neuvotteluvaiheessa olevista merkittävistä hankkeista kuitenkin etenevän päätökseen vielä kuluvan vuoden aikana. Toisen vuosineljänneksen pettymyksestä huolimatta on meillä edelleen hyvät mahdollisuudet saavuttaa, aikaisemmin ennakoimamme mukaisesti, viime vuoden liikevaihdon ja liiketuloksen taso. Viime vuoden jättiprojekteista poiketen liiketoimintamme tulee tänä vuonna koostumaan isosta joukosta pieniä toimituksia ja palveluita.

VUODEN 2013 TOINEN VUOSINELJÄNNES

Uudet tilaukset ja tilauskanta

Toisella vuosineljänneksellä uusien tilausten kokonaismäärä 24 miljoonaa euroa (15 Me) oli kohtuullisella tasolla.  Teknologiapalveluiden osuus uusista tilauksista 9 miljoonaa euroa (8 Me) pysyi hyvällä, ensimmäisen vuosineljänneksen tasolla.

Merkittävimmät uudet tilaukset olivat kuivauslinjat Yhdysvaltoihin ja Chileen.

Tilauskanta kasvoi päättyneen vuosineljänneksen aikana 3 miljoonaa euroa ja oli kauden lopussa 40 miljoonaa euroa (73 Me).

Liikevaihto

Toisen vuosineljänneksen liikevaihto oli 19,8 miljoonaa euroa (22,4 Me). Liikevaihto laski ensimmäisestä vuosineljänneksestä 15 prosenttia. Syynä liikevaihdon laskuun olivat tilauskannan ajoitus sekä kahden edellisen vuosineljänneksen alhainen tilauskertymä.

Teknologiapalveluiden osuus koko liikevaihdosta oli 42 prosenttia (34 %).

Tulos ja kannattavuus

Toisen vuosineljänneksen liiketulos oli 0,3 miljoonaa euroa tappiollinen (0,6 Me voitollinen) ja -1 prosenttia (3 %) liikevaihdosta. Tulos oli 0,2 miljoonaa euroa tappiollinen (0,3 Me voitollinen) ja tulos osaketta kohti oli -0,05 euroa (0,07 e).

Tulos jäi tappiolliseksi johtuen alhaiseksi jääneestä liikevaihdosta.

RAUTE OYJ - OSAVUOSIKATSAUS 1.1. – 30.6.2013

LIIKETOIMINTAYMPÄRISTÖ

Asiakasteollisuuksien markkinatilanne

Investointihyödykkeissä käytettävien puutuotteiden valmistajina Rauten asiakasteollisuudet, viilu-, vaneri- ja LVL-teollisuus (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki), ovat voimakkaasti riippuvaisia rakentamisen, asumiseen liittyvän kulutuksen, kansainvälisen kaupan ja kuljetusalan suhdanteista.

Maailmantalouden ja rahamarkkinoiden kehitykseen liittyvää epävarmuutta pitävät edelleen yllä eräiden Euroopan maiden velkaantumiseen ja euron tulevaisuuteen liittyvät uhkat sekä pelko Aasian maiden talouskasvun hidastumisesta. Rauten asiakasteollisuuksien osalta markkinatilanne on jatkunut epävarmana useilla markkina-alueilla. Tästä huolimatta asiakasteollisuuksien kapasiteetin käyttöasteet ovat pysyneet hyvinä. Pohjois-Amerikassa on markkinatilanteen paranemisesta nähtävissä merkkejä, mutta se ei vielä näy konkreettisesti vaneri- ja LVL-teollisuuden investointipäätöksissä.

Puutuoteteknologian ja teknologiapalveluiden kysyntä

Vuoden 2013 toisella neljänneksellä asiakaskunnan investoinnit painottuivat pienehköihin kone- ja laiteinvestointeihin sekä modernisointeihin. Kunnossapito- ja varaosapalveluiden kysyntä on pysynyt hyvänä. Tämä kertoo Rauten asiakkaiden tuotantolaitosten käyttöasteiden pääosin pysyneen hyvällä tasolla. Vaikeasta markkinatilanteesta pitkään kärsineessä Pohjois-Amerikassa teknologiapalveluiden kysyntä kehittyi positiiviseen suuntaan.

Useita suunnittelu- ja neuvotteluvaiheessa olevia yksittäisiä tuotantolinjoja ja kokonaisia tehtaitakin koskevia hankkeita on vireillä. Hankkeiden lopullisten päätösten ja toteuttamisen edellytyksenä on asiakaskunnan luottamuksen säilyminen ja vahvistuminen kysynnän pysyvyyteen sekä hankkeiden rahoituksen järjestyminen.

UUDET TILAUKSET JA TILAUSKANTA

Raute palvelee puutuoteteollisuutta kokonaispalvelukonseptilla, joka perustuu toimitetun konekannan koko elinkaaren aikaiseen palveluun. Liiketoiminta muodostuu projektitoimituksista ja teknologiapalveluista. Projektitoimitukset käsittävät kokonaisia tehtaita, tuotantolinjoja ja yksittäisiä koneita. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi kattavat teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin sekä konsultointi, koulutus ja kunnostetut koneet.

Katsauskauden aikana saatujen uusien tilausten määrä jäi alhaiselle tasolle 34 miljoonaan euroon (76 Me). Toisen vuosineljänneksen osuus uusista tilauksista oli 70 prosenttia. Uusista tilauksista oli 28 prosenttia Euroopasta (13 %), 28 prosenttia Venäjältä (12 %), 26 prosenttia Pohjois-Amerikasta (4 %), 13 prosenttia Etelä-Amerikasta (69 %), ja 5 prosenttia Aasian-Tyynenmeren alueelta (2 %). Uusien tilausten osuuksien voimakas vaihtelu eri markkina-alueiden välillä on tyypillistä projektiliiketoiminnalle.

Teknologiapalveluissa uusien tilauksien määrä oli 18 miljoonaa euroa (13 Me), jossa kasvua vertailukauteen oli 43 prosenttia. Kasvu tuli pääosin modernisoinneista.

Tilauskanta laski katsauskaudella 10 miljoonaa euroa ja oli katsauskauden päättyessä 40 miljoonaa euroa (73 Me).

KILPAILUASEMA

Rauten kilpailuasema on hyvä. Rauten ratkaisut auttavat asiakkaita varmistamaan toimitus- ja palvelukykyään Rauten toimittaman laitteen tai palvelun koko elinkaaren ajan. Tällaisissa investoinneissa toimittajan kokonaisosaaminen sekä laaja ja monipuolinen teknologiatarjonta ovat ratkaisevassa asemassa. Asiakkaiden yhteistyökumppanivalinnoissa Rauten kilpailueduilla on suuri merkitys. Myös Rauten vahva rahoitusasema sekä pitkäjänteinen sitoutuminen valittujen asiakasteollisuuksien palvelemiseen lisää uskottavuutta ja parantaa kilpailuasemaa pitkäaikaisten investointihankkeiden toteuttajana.

LIIKEVAIHTO

Katsauskauden liikevaihto 43,2 miljoonaa euroa (37,5 Me) kasvoi 15 prosenttia vertailukaudesta.

Katsauskauden liikevaihdosta Euroopan osuus oli 47 prosenttia (29 %), Etelä-Amerikan 24 prosenttia (36 %), Venäjän 15 prosenttia (20 %), Pohjois-Amerikan 10 prosenttia (11 %) ja Aasian-Tyynenmeren alueen 5 prosenttia (4 %).

Teknologiapalveluiden liikevaihto kasvoi 7 prosenttia vertailukaudesta ja sen osuus koko liikevaihdosta oli 33 prosenttia (37 %).

TULOS JA KANNATTAVUUS

Katsauskauden liiketulos oli 0,6 miljoonaa euroa voitollinen (0,1 Me voitollinen) ja 1 prosentti liikevaihdosta (0 %).

Katsauskauden tulos ennen veroja oli 0,8 miljoonaa euroa voitollinen (+0,1 Me). Katsauskauden tulos oli 0,7 miljoonaa euroa voitollinen (-0,2 Me). Osakekohtainen tulos oli laimentamattomana +0,16 euroa osaketta kohti (-0,05 e).

RAHAVIRTA JA TASE

Konsernin rahoitusasema on hyvä. Gearing oli katsauskauden päättyessä -49 prosenttia (-60 %) ja omavaraisuusaste 53 prosenttia (45 %). Taseen käyttöpääomaerien ja niistä laskettavien tunnuslukujen muu vaihtelu johtuu projektiliiketoiminnalle luonteenomaisesta asiakkaiden maksuerien ja projektitoimitusten kustannuskertymien eriaikaisuudesta.

Konsernin rahavarat, sisältäen käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavat rahoitusvarat, olivat katsauskauden lopussa 19,8 miljoonaa euroa (25,8 Me). Liiketoiminnan rahavirta oli 6,2 miljoonaa euroa positiivinen (4,4 Me positiivinen). Investointien rahavirta oli 1,1 miljoonaa euroa negatiivinen (1,1 Me negatiivinen). Rahoituksen rahavirta oli 4,7 miljoonaa euroa negatiivinen (3,2 Me negatiivinen) sisältäen osingonmaksun 2,0 miljoonaa euroa ja lainojen lyhennyksiä 2,7 miljoonaa euroa.

Korollinen vieras pääoma oli katsauskauden lopussa 8,6 miljoonaa euroa (13,4 Me).

Emoyhtiö Raute Oyj:llä on 10 miljoonan euron yritystodistusohjelma, jonka puitteissa se voi laskea liikkeelle alle vuoden pituisia yritystodistuksia.

TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISMENOT SEKÄ INVESTOINNIT

Rauten tavoitteena on olla alansa johtava teknologiatoimittaja ja panostaa voimakkaasti erityisesti vanerin ja LVL:n valmistusteknologian sekä näitä tukevan automaation ja instrumentoinnin, erityisesti konenäön, sovellutusten jatkuvaan tutkimukseen ja kehittämiseen.

Tutkimus- ja kehittämismenot olivat katsauskaudella yhteensä 1,4 miljoonaa euroa (1,2 Me) ja 3,1 prosenttia liikevaihdosta (3,1 %).

Investointien kokonaismäärä katsauskaudella oli 1,8 miljoonaa euroa (1,8 Me). Pääosa investoinneista liittyi tuotannollisiin investointeihin Nastolan ja Kiinan tehtaissa.

HENKILÖSTÖ

Konsernin henkilöstön määrä oli katsauskauden lopussa 533 (505). Ulkomaisten konserniyhtiöiden osuus henkilöstöstä oli 26 prosenttia (25 %).

Henkilöstön määrä kokoaikaisiksi työntekijöiksi muunnettuna (ns. tehollinen henkilöstö) oli katsauskaudella keskimäärin 503 (469).

OSAKKEET

Raute Oyj:n osakkeiden kokonaismäärä katsauskauden lopussa oli 4.004.758 kappaletta, joista K-sarjan osakkeita (kantaosake, 20 ääntä/osake) oli 991.161 kappaletta ja A-sarjan osakkeita (1 ääni/osake) oli 3.013.597 kappaletta. Osakkeiden nimellisarvo on kaksi euroa. K-sarjan ja A-sarjan osakkeilla on yhtäläinen oikeus osinkoihin ja yhtiön varoihin.

K-sarjan osake voidaan muuntaa A-sarjan osakkeeksi yhtiöjärjestyksen 3. pykälässä esitetyin ehdoin. Jos kantaosake siirtyy K-sarjan ulkopuoliselle uudelle omistajalle, on siirronsaajan viipymättä ilmoitettava siitä hallitukselle kirjallisesti ja muilla K-sarjaan kuuluvien osakkeiden omistajilla on oikeus lunastaa osake yhtiöjärjestyksen 4. pykälässä mainituin ehdoin.

Raute Oyj:n A-sarjan osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Kaupankäyntitunnus on RUTAV. Raute Oyj:llä on NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Liquidity Providing (LP) -toiminnan edellytykset täyttävä markkinatakaussopimus Nordea Pankki Suomi Oyj:n kanssa.

Yhtiön koko osakekannan markkina-arvo oli katsauskauden lopussa 35,0 miljoonaa euroa (30,2 Me), jossa K-sarjan osakkeet on arvostettu A-sarjan osakkeen 30.6.2013 päätöskurssin 8,74 euroa (7,55 e) mukaisesti.

OPTIOJÄRJESTELMÄ 2010

Konsernin avainhenkilöillä oli katsauskauden lopussa yhteensä 78.000 kappaletta yhtiön 2010 A-sarjan optioita, 78.000 kappaletta B-sarjan optioita ja 78.000 kappaletta C-sarjan optioita. Yhtiön hallussa on 2.000 kappaletta A-, B- ja C-sarjan optioita kutakin, yhteensä 6.000 kappaletta.  A-sarjan optioiden osakkeiden merkintäaika on alkanut 1.3.2013. Optioilla ei ole merkitty osakkeita. Tarkemmat tiedot optiojärjestelmästä on julkaistu yhtiön internetsivuilla.

OSAKKEENOMISTAJAT

Osakkeenomistajien määrä oli vuoden alussa 1.682 ja katsauskauden lopussa 1.775. K-sarjan osakkeita omisti katsauskauden lopussa 49 yksityishenkilöä (49). Hallituksen, konsernin toimitusjohtajan sekä johtoryhmän yhteenlaskettu osakeomistus katsauskauden lopussa oli yhteensä 231.779 kappaletta yhtiön osakkeita vastaten 5,8 prosenttia (5,8 %) yhtiön osakkeiden kokonaismäärästä ja 11,2 prosenttia (11,1 %) äänimäärästä. Hallintarekisteröityjen osakkeiden osuus oli 3,3 prosenttia (1,5 %).

Yhtiö ei saanut katsauskaudella liputusilmoituksia.

HALLINNOINTI

Raute Oyj noudattaa Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n 15.6.2010 antamaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia (Corporate Governance) 2010.

Raute poikkeaa suosituksesta 22 nimitysvaliokunnan jäsenten valinnassa siten, että nimitysvaliokuntaan valitaan yhtiön hallinto-ohjeen mukaisesti yksi hallituksen ulkopuolinen jäsen, joka on merkittävää äänivaltaa edustavien osakkeenomistajatahojen keskuudestaan nimeämä henkilö. Hallitus pitää poikkeamista perusteltuna ottaen huomioon yhtiön omistusrakenne ja mahdollisuus huomioida merkittävien osakkeenomistajien odotuksia jo hallituksen jäsenten valinnan valmisteluvaiheessa.

Raute poikkeaa suosituksesta 9 Hallituksen jäsenten lukumäärä, kokoonpano ja pätevyys siten, että yhtiön hallitukseen ei kuulu molempia sukupuolia. Nimitysvaliokunta ei mahdollisia hallituksen jäseniä kartoittaessaan löytänyt käytettävissä olevia naisehdokkaita, jotka olisivat täyttäneet yhtiön hallituksen jäsenille asetetut kriteerit.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 2013

Raute Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 8.4.2013. Yhtiökokous vahvisti vuoden 2012 tilinpäätöksen, myönsi tilivelvollisille vastuuvapauden sekä päätti jakaa osinkoa 0,50 euroa osaketta kohti.

Yhtiökokous valitsi yhtiön hallituksen vuoden 2014 varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka kestäväksi toimikaudeksi. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin DI Erkki Pehu-Lehtonen, varapuheenjohtajaksi KTM Mika Mustakallio ja hallituksen jäseniksi DI Joni Bask, DI Risto Hautamäki, DI Ilpo Helander ja KTM Pekka Suominen.

Tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö PricewaterhouseCoopers Oy, päävastuullisena tilintarkastajana KHT-tilintarkastaja Janne Rajalahti.

Yhtiökokous päätti, että hallituksen jäsenten palkkiot ovat edelleen puheenjohtajalle 40.000 euroa ja hallituksen varapuheenjohtajalle sekä jäsenelle 20.000 euroa toimikaudelta ja että hallituksen jäsenten matkakulut korvataan yhtiön matkustussäännön mukaan. Tilintarkastajien palkkiot korvataan kohtuullisen laskun mukaan.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään yhtiön omien A-sarjan osakkeiden hankkimisesta yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla ja niitä koskevasta osakeannista 400.000 kappaleen enimmäismäärään saakka.

Yhtiökokouksen päätösten yksityiskohtaisemmasta sisällöstä on annettu pörssitiedote 8.4.2013.

OSINGONJAKO TILIKAUDELTA 2012

Varsinainen yhtiökokous 8.4.2013 päätti jakaa tilikaudelta 2012 osinkoa 0,50 euroa osaketta kohti. Osinkojen määrä on yhteensä 2,0 miljoonaa euroa, josta A-sarjan osakkeiden osuus on yhteensä 1.506.798,50 euroa (904.079,10 e) ja K-sarjan osakkeiden osuus on yhteensä 495.580,50 euroa (297.348,30 e). Osinkojen maksupäivä oli 18.4.2013.

HALLITUS JA HALLITUKSEN VALIOKUNNAT

Raute Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen 8.4.2013 valitsema hallitus on pitänyt järjestäytymiskokouksen.

Riippumattomuusarvioinnin perusteella puheenjohtaja Erkki Pehu-Lehtonen ja jäsenet Joni Bask, Risto Hautamäki, Ilpo Helander, Mika Mustakallio ja Pekka Suominen ovat riippumattomia yhtiöstä. Hallituksen puheenjohtaja, Erkki Pehu-Lehtonen, sekä kaksi hallituksen jäsenistä, Ilpo Helander ja Risto Hautamäki, ovat riippumattomia merkittävistä osakkeenomistajista.

Raute Oyj:n hallituksella on nimitys- ja työvaliokunnat. Nimitysvaliokunnan puheenjohtajana toimii Erkki Pehu-Lehtonen ja jäseninä Mika Mustakallio sekä merkittävien osakkeenomistajatahojen keskuudestaan valitsema Ville Korhonen. Työvaliokunnan puheenjohtajana toimii Erkki Pehu-Lehtonen ja jäseninä Mika Mustakallio sekä Risto Hautamäki. Tarkastusvaliokunnan tehtävistä huolehtii hallitus.

LIIKETOIMINTARISKIT

Maailmantalouden tilanne ja epävarmuus rahoitusmarkkinoiden kehityksestä ylläpitävät lähiajan riskejä. Vuoden 2012 toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksessä kuvatuissa liiketoiminnan riskeissä ei ole katsauskaudella tapahtunut oleellisia muutoksia. Rauten osalta merkittävimmät lähiajan riskit liittyvät kysynnän ja tilauskannan kehittymiseen tämänhetkisen tilauskannan toimittamisen jälkeen.

NÄKYMÄT VUODELLE 2013

Rauten liiketoiminnalle on luonteenomaista investointihyödykkeiden kysynnän herkkyys maailmantalouden ja rahoitusmarkkinoiden suhdanteiden vaihteluille.

Maailmantalouden ja rahoitusmarkkinoiden kehitykseen liittyy edelleen merkittävää epävarmuutta johtuen joidenkin Euroopan maiden velkaantumiseen liittyvistä uhkista ja Yhdysvaltain talouden toipumiseen liittyvästä epävarmuudesta. Myös Aasian, erityisesti Kiinan, talouskasvun hidastumisesta kertovat viestit lisäävät epävarmuutta. Rauten asiakasteollisuuksien markkinatilanteen arvioidaan edelleen jatkuvan epävarmana.

Vaneriteollisuuden parannusinvestoinnit laadun ja kustannuskilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja markkinaosuuksien säilyttämiseksi arvioidaan olevan lähitulevaisuudessa kohtuullisella tasolla, mikäli talouden epävarmuus ei kärjisty uudeksi kriisiksi. Myös useita tuotantolinja- ja tehdaslaajuisia investointihankkeita on suunnitteluvaiheessa. Hankkeiden toteutuminen ja ajoitus riippuvat mahdollisten investoijien luottamuksesta puutuotteiden markkinatilanteen säilymiseen kohtuullisella tasolla sekä joillakin markkina-alueilla asiakkaiden hankkeiden rahoituksen järjestymisestä.

Vahvan rahoitus- ja markkina-aseman sekä tehtyjen kehitystoimenpiteiden ansiosta Rauten kyky vastata kysyntään markkinoiden elpyessä on hyvä.

Rauten tulosnäkymissä koko vuoden 2013 osalta ei ole tapahtunut muutosta. Epävarmuus talouden kehityksen suunnasta vuonna 2013 heijastuu Rauten asiakaskunnan investointipäätöksiin ja Rauten uusien tilausten määrään. Olemassa olevaan tilauskantaan ja neuvotteluvaiheessa oleviin hankkeisiin perustuen Rauten vuoden 2013 liikevaihdon ja liiketuloksen arvioidaan pysyvän edellisen vuoden 2012 tasolla.

OSAVUOSIKATSAUKSEN TAULUKKO-OSUUS

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA Liite- 1.4.–30.6. 1.4.–30.6. 1.1.–30.6. 1.1.–30.6. 1.1.–31.12.
(1 000 EUR) tieto 2013 2012 2013 2012 2012

LIIKEVAIHTO 3,4,5 19 766 22 365 43 152 37 473 101 273

Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutos   -610 226 -246 691 500

Liiketoiminnan muut tuotot   15 60 35 107 1 423

Materiaalit ja palvelut   -8 906 -12 055 -21 885 -18 861 -55 725
Työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut 13 -7 190 -6 997 -14 061 -13 631 -28 752
Poistot   -619 -495 -1 098 -996 -1 968
Liiketoiminnan muut kulut   -2 740 -2 467 -5 272 -4 694 -11 720
Liiketoiminnan muut kulut yhteensä   -19 456 -22 014 -42 318 -38 182 -98 165

LIIKETULOS   -286 637 623 89 5 031
% liikevaihdosta      -1 3 1 0 5

Rahoitustuotot   72 181 472 389 482
Rahoituskulut   -75 -150 -299 -345 -738

TULOS ENNEN VEROJA   -289 669 796 133 4 775
% liikevaihdosta   -1 3 2 0 5

Tuloverot   96 -406 -150 -334 -1 759
KAUDEN TULOS   -193 263 646 -201 3 016
% liikevaihdosta   -1 1 1 -1 3

Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot     19 18 13 31 80
Kauden laajan tuloksen erät verojen
jälkeen yhteensä   19 18 13 31 80

KAUDEN LAAJA TULOS   -174 281 659 -171 3 096

Kauden tuloksen jakautuminen
Emoyhtiön omistajille       -193 263 646 -201 3 016

Kauden laajan tuloksen jakautuminen
Emoyhtiön omistajille       -174 281 659 -171 3 096

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta tuloksesta
laskettu osakekohtainen tulos, euroa
Laimentamaton osakekohtainen tulos   -0,05 0,07 0,16 -0,05 0,75
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos -0,05 0,07 0,16 -0,05 0,75

Osakkeet, 1 000 kpl
Oikaistu keskimääräinen kappalemäärä   4 005 4 005 4 005 4 005 4 005
Oikaistu keskimääräinen kappalemäärä laimennettuna 4 013 4 006 4 013 4 006 4 008

KONSERNITASE Liite-   30.6. 30.6. 31.12.
(1 000 EUR) tieto   2013 2012 2012
VARAT
Pitkäaikaiset varat
Aineettomat hyödykkeet 8   3 558 2 358 3 204
Aineelliset hyödykkeet 8   8 147 8 152 7 892
Muut rahoitusvarat     789 789 789
Pitkäaikaiset myynti- ja muut saamiset     - 225 -
Laskennalliset verosaamiset     133 1 303 60
Pitkäaikaiset varat yhteensä     12 628 12 827 11 944

Lyhytaikaiset varat
Vaihto-omaisuus     5 628 6 884 7 130
Myyntisaamiset ja muut saamiset 5   15 778 18 816 24 427
Tuloverosaaminen     20 162 37
Rahat ja pankkisaamiset     19 839 25 799 19 548
Lyhytaikaiset varat yhteensä     41 265 51 661 51 143

VARAT YHTEENSÄ     53 893 64 488 63 087

OMA PÄÄOMA JA VELAT
Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma     8 010 8 010 8 010

Lyhytaikaiset velat yhteensä     26 416 35 086 32 759

Velat yhteensä     31 010 43 700 38 946

OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ     53 893 64 488 63 087

KONSERNIN RAHAVIRTALASKELMA     1.1.–30.6. 1.1.–30.6. 1.1.–31.12.
(1 000 EUR)     2013 2012 2012

LIIKETOIMINNAN RAHAVIRTA
Asiakkailta saadut maksut     45 277 44 045 90 385
Liiketoiminnan muut tuotot     35 107 1 423
Maksut tavaroiden/palvelujen toimittajille sekä henkilöstölle -39 312 -38 839 -89 379
Rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja     6 000 5 313 2 429

TASEESSA KAUDEN LOPUSSA
Rahavarat      19 839 25 799 19 548
YHTEENSÄ     19 839 25 799 19 548

*Rahavaroihin luetaan käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavat rahoitusvarat sekä rahat ja pankki-
saamiset, jotka erääntyvät alle kolmen kuukauden sisällä.

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
  Osake- Ylikurssi- SVOP- Muut Muunto- Kertyneet
(1 000 EUR) pääoma rahasto rahasto rahastot erot voittovarat
OMA PÄÄOMA 1.1.2013 8 010 0 6 498 364 103 9 166
Katsauskauden tulos - - - - - 646
   Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot  - - - - 13 -
Kauden laaja tulos yhteensä 0 0 0 0 13 646
osakeperusteiset liiketoimet - - - 85 - -
Siirrot erien välillä - - - - - -
Maksetut osingot - - - - - -2 002
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä 0 0 0 85 0 -2 002
OMA PÄÄOMA  30.6.2013 8 010 0 6 498 449 116 7 809

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA (jatkuu)
  Emoyhtiön osakkaille

Maksetut osingot - - - - - -1 201
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä 0 -6 498 6 498 92 0 -1 201
OMA PÄÄOMA  30.6.2012 8 010 0 6 498 278 54 5 949

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA (jatkuu)
  Emoyhtiön osakkaille
(1 000 EUR) kuuluva osuus       YHTEENSÄ
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä    22 069       22 069
Katsauskauden tulos    -201       -201
   Ulkomaiseen yksikköön liittyvät muuntoerot    31       31
Kauden laaja tulos     -171       -171
osakeperusteiset liiketoimet    92       92
Siirrot erien välillä    0       0
Maksetut osingot    -1 201       -1 201
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä    -1 110       -1 110
OMA PÄÄOMA  30.6.2012    20 788       20 788

LIITETIEDOT

1. Perustiedot
Raute-konserni on maailmanlaajuisesti toimiva teknologiayritys. Asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri ja LVL. Rauten teknologiatarjonta kattaa koko tuotantoprosessin koneet ja laitteet. Rauten kokonaispalvelukonsepti lähtee tuotteen elinkaaren hallinnasta ja Rauten ratkaisuihin kuuluvat kattavan laitetarjonnan lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipaikka sijaitsee Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa sekä Kajaanissa. Myyntiverkosto on maailmanlaajuinen.

Raute-konsernin emoyhtiö on suomalainen, Suomen lakien mukaan perustettu julkinen osakeyhtiö Raute Oyj (Y-tunnus FI01490726), jonka A-sarjan osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä, ryhmässä Teollisuustuotteet ja -palvelut. Raute Oyj:n kotipaikka on Lahti. Rekisteröity käyntiosoite on Rautetie 2, 15550 Nastola ja postiosoite on PL 69, 15551 Nastola.

Konsernitilinpäätöksen tiedot ovat saatavissa internet-osoitteesta www.raute.com ja konsernin emoyhtiön päätoimipaikasta, Rautetie 2, 15550 Nastola.

Raute Oyj:n hallitus on kokouksessaan 30.7.2013 käsitellyt osavuosikatsauksen ajalta 1.1.–30.6.2013 ja hyväksynyt sen julkistettavaksi tämän tiedotteen mukaisena.

2. Laatimisperiaatteet
Raute Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2013 on laadittu standardin IAS 34 Osavuosikatsaukset mukaisesti. Osavuosikatsaus ei sisällä tilinpäätöksessä esitettäviä liite- tai muita tietoja täydellisinä, joten osavuosikatsausta tulee lukea yhdessä vuodelta 2012 julkaistun tilinpäätöksen kanssa.

Raute Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2013 on laadittu Euroopan unionissa sovellettavaksi hyväksyttyjen kansainvälisten tilinpäätösstandardien (International Financial Reporting Standards, IFRS) mukaisesti, ja sitä laadittaessa on noudatettu 30.6.2013 voimassaolevia IAS- ja IFRS-standardeja sekä SIC- ja IFRIC-tulkintoja. Tilinpäätöstiedotteen liitetiedot ovat myös suomalaisen kirjanpito- ja yhteisölainsäädännön mukaiset. Esitetyt osavuosikatsausluvut ovat tilintarkastamattomia.

Osavuosikatsaus on laadittu noudattaen samoja konsernin vuositilinpäätöksessä 2012 esitettyjä laadintaperiaatteita lukuun ottamatta tiettyjä uusia ja uudistettuja standardeja, tulkintoja ja muutoksia olemassa oleviin standardeihin, joita konserni on soveltanut 1.1.2013 alkaen. Uusien ja uudistettujen standardien vaikutukset on esitetty vuositilinpäätöksessä 2012. Niiden käyttöönotolla ei ole ollut vaikutusta katsauskauden lukuihin eikä osavuosikatsauksen esittämistapaan.

Kaikki tiedotteen luvut on esitetty tuhansina euroina, jos ei toisin ole todettu. Pyöristyksistä johtuen taulukoissa esitettyjen yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa taulukossa esitetystä summaluvusta.  Suluissa esitetyillä luvuilla on viitattu vastaaviin lukuihin vertailukaudelta.

Osavuosikatsauksen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää konsernin johdolta tiettyjen arvioiden tekemistä ja harkintaa laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat katsaushetken parhaaseen näkemykseen, liittyy niihin riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat tämän vuoksi poiketa näistä arvioista.

3. Segmenttiraportointi
Toimintasegmentti

Raute-konsernin toiminnot kuuluvat kokonaisuudessaan puutuoteteknologiasegmenttiin.

Rauten liiketoimintamallin, toiminnan luonteen ja hallintorakenteen perusteella puutuoteteknologiasegmenttinä raportoitava toimintasegmentti muodostuu koko konsernista ja segmentin tiedot ovat yhtenevät koko konsernin tietojen kanssa.
Segmenttiraportoinnissa noudatetaan konsernitilinpäätöksen laatimisperiaatteita.

30.6.   30.6.   31.12.
Puutuoteteknologia 2013   2012   2012
Liikevaihto 43 152   37 473   101 273
Liiketulos 623   89   5 031
Varat 53 893   64 488   63 087
Velat 31 010   43 700   38 946
Investoinnit 1 768   1 811   3 529

Puutuoteteknologiasegmentin 30.6.   30.6.   31.12.
varat maantieteellisesti 2013 % 2012 % 2012 %
Suomi 47 787 89 56 731 88 53 631 85
Kiina 2 401 4 2 576 4 4 406 7
Pohjois-Amerikka 2 337 4 3 568 6 3 437 5
Venäjä 1 146 2 1 282 2 1 257 2
Etelä-Amerikka 166 0 185 0 199 0
Muut 56 0 148 0 158 0
YHTEENSÄ 53 893 100 64 488 100 63 087 100

Puutuoteteknologiasegmentin 30.6.   30.6.   31.12.
investoinnit maantieteellisesti 2013 % 2012 % 2012 %
Suomi 1 358 77 1 784 98 2 980 84
Kiina 391 22 17 1 517 15
Pohjois-Amerikka 13 1 6 0 6 0
Venäjä 2 0 1 0 1 0
Etelä-Amerikka 1 0 1 0 22 1
Muut 4 0 2 0 2 0
YHTEENSÄ 1 768 100 1 811 100 3 529 100

4. Liikevaihto
Liikevaihdon pääosa muodostuu puutuoteteknologian projektitoimituksista ja teknologiapalveluihin kuuluvista modernisoinneista, jotka on käsitelty pitkäaikaishankkeina. Muu liikevaihto koostuu puutuoteteollisuudelle toimitettavista teknologiapalveluista, kuten
varaosa- ja kunnossapitopalveluista sekä asiakkaiden liiketoiminnan kehittämiseen liittyvistä palveluista.

Projektitoimitukset ja teknologiapalveluihin kuuluvat modernisoinnit sisältävät sekä tuote- että palvelumyyntiä, joten konsernin liikevaihdon jakautumista puhtaaseen tuote- ja palvelumyyntiin ei voida esittää luotettavasti.

Isot toimitusprojektit voivat tilapäisesti nostaa eri asiakkaiden osuuden konsernin liikevaihdosta yli 10 prosentin. Katsauskauden lopussa konsernilla oli kaksi asiakasta (2), joiden asiakaskohtainen osuus konsernin liikevaihdosta tilapäisesti ylitti 10 prosenttia.
Näiden yhteenlaskettu osuus oli 39 prosenttia.

Liikevaihdon jakauma 1.1.–30.6.   1.1.–30.6.   1.1.–31.12.
markkina-alueittain 2013 % 2012 % 2012 %
EMEA (Eurooppa ja Afrikka) 20 303 47 10 915 29 22 179 22
LAM (Etelä-Amerikka) 10 152 24 13 502 36 52 588 52
CIS (Venäjä) 6 433 15 7 484 20 14 454 14
NAM (Pohjois-Amerikka) 4 230 10 3 962 11 8 469 8
APAC (Aasian-Tyynenmeren alue) 2 035 5 1 611 4 3 583 4
YHTEENSÄ 43 152 100 37 473 100 101 273 100

Suomen osuus konsernin liikevaihdosta oli 4 prosenttia (8 %).

5. Pitkäaikaishankkeet     30.6. 30.6. 31.12.
Liikevaihto
Valmistusasteen mukainen liikevaihto       35 284 28 140 85 267
Muu liikevaihto     7 868 9 333 16 006
YHTEENSÄ     43 152 37 473 101 273

Valmistusasteen mukaan tuloutettujen mutta luovuttamatta
olevien pitkäaikaishankkeiden osalta tuotoksi kirjattu määrä   108 543 45 804 89 601

Pitkäaikaishankkeiden tuotoksi kirjaamatta oleva määrä (tilauskanta)      38 864 72 363 49 040

Projektit, joiden valmistusasteen mukainen arvo ylittää
laskutetut ennakkomaksut
- toteutuneet menot ja kirjatut voitot tappioilla vähennettynä 74 463 31 149 64 872
- saadut ennakkomaksut     65 336 22 140 48 372
Hankesaamiset     9 127 9 009 16 499

Projektit, joiden laskutetut ennakot ylittävät
valmistusasteen mukaisen arvon
- toteutuneet menot ja kirjatut voitot tappioilla vähennettynä 34 080 14 655 27 890
- saadut ennakkomaksut     44 542 32 149 40 394
Hankevelka     10 462 17 494 12 504

Erittely yhdistellyistä vastaavien ja vastattavien eristä
Maksetut ennakkomaksut     213 674 1 021
Taseen vaihto-omaisuuteen sisältyvät ennakkomaksut   213 674 1 021

Taseen ennakkomaksut     10 837 18 158 12 776

6. Henkilöstön määrä, henkilöä     30.6. 30.6. 31.12.
Tehollinen keskimäärin        503 469 480
Kirjoilla keskimäärin     511 478 488
Kirjoilla kauden lopussa     533 505 503
- josta ulkomailla työskentelevien osuus         140 125 132

7. Tutkimus- ja kehittämismenot     30.6. 30.6. 31.12.
Kauden tutkimus- ja kehittämismenot     1 356 1 162 2 516
Aikaisemmin aktivoitujen kehittämismenojen poistot   238 73 126
Kehittämismenoja aktivoitu taseeseen     -388 -327 -1 024
Kaudella kuluksi kirjatut tutkimus- ja kehittämismenot   1 206 907 1 618

8. Aineettomien ja aineellisten hyödykkeiden    30.6. 30.6. 31.12.
muutokset     2013 2012 2012

Kertyneet poistot kauden lopussa         -34 124 -33 527 -33 782

Aineellisten hyödykkeiden kirjanpitoarvo kauden alussa    7 892 8 227 8 226
Aineellisten hyödykkeiden kirjanpitoarvo kauden lopussa     8 147 8 152 7 892

9. Korolliset velat     30.6. 30.6. 31.12.
      2013 2012 2012
Pitkäaikaiset jaksotettuun hankintamenoon arvostetut rahoitusvelat      4 139 8 430 5 866
Lyhytaikaiset korolliset velat          4 497 4 976 5 594
YHTEENSÄ     8 636 13 406 11 461

Korollisten rahoitusvelkojen maturiteettijakauma 30.6.2013
Rahoitusvelka     Lyhytaikainen Pitkäaikainen Yhteensä
Eläkelainat (TyEL)     1 000 - 1 000
Rahoituslaitoslainat     3 497 4 139 7 636
Yhteensä     4 497 4 139 8 636

10. Vakuudet ja vastuusitoumukset     30.6. 30.6. 31.12.
Omasta puolesta annetut vakuudet
Rahalaitoslainat     7 636 10 307 9 117
Vakuudeksi annetut yrityskiinnitykset     6 700 6 700 6 700

Eläkelainat (TyEL)     1 000 3 000 2 000
Vakuudeksi annetut yrityskiinnitykset     300 900 600
Luottovakuusjärjestelyt     700 2 100 1 400

Muut lainat     - 100 100
Vakuudeksi annetut kiinteistökiinnitykset     - 101 101

Konserniyhtiöiden puolesta annetut vakuudet
Rahalaitoslainat     247 251 244
Vakuudeksi annetut yrityskiinnitykset     247 200 244

Kaupalliset pankkitakaukset omasta ja konserniyhtiöiden puolesta 10 779 35 421 39 600

Muut omat vastuut
Alle yhden vuoden sisällä erääntyvät vuokravastuut   816 928 868
1-5 vuoden sisällä erääntyvät vuokravastuut     2 552 2 645 2 682
Myöhemmin erääntyvät vuokravastuut     318 811 519
Yhteensä     3 687 4 383 4 069

11. Lähipiiritapahtumat
Johdolle ei ole annettu lainoja. Emoyhtiö Raute Oyj:llä oli katsauskauden lopussa 30.6.2013 lainasaamisia tytäryhtiöltään
Raute Service LLC:ltä 355 tuhatta euroa (355 tuhatta euroa) ja Raute Canada Ltd.:ltä 729 tuhatta euroa
(1 554 tuhatta euroa).

Johdon ja osakkaiden puolesta ei ole annettu pantteja tai muita vastuusitoumuksia.

12. Johdannaiset     30.6. 30.6. 31.12.

Valuuttatermiinien nimellisarvot
Taloudellinen suojaus
- Rahoitukseen liittyvät     1 408 1 826 2 093
- Liikevaihdon suojaukseen liittyvät        4 177 2 006 1 763

Valuuttatermiinien käyvät arvot
Taloudellinen suojaus
- Rahoitukseen liittyvät     5 7 -8
- Liikevaihdon suojaukseen liittyvät        -114 57 18

Koron- ja valuutanvaihtosopimukset
- Nimellisarvo     3 014 5 125 4 117
- Käypä arvo     -50 -139 -4

13. Osakeperusteiset maksut
Vuoden 2010 optio-ohjelman mukaisesti myönnettyjen optioiden käypä arvo kirjataan kuluksi tuloslaskelmaan optioiden ansainta-aikana. Katsauskaudella optioiden vaikutus konsernin tuloslaskelmaan oli 85 tuhatta (92 tuhatta) euroa.

14. Osingonjako
Raute Oyj:n varsinainen yhtiökokous päätti 8.4.2013  hallituksen ehdotuksen mukaisesti jakaa osinkoa 0,50 euroa A- ja K-sarjan osakkeille, eli yhteensä 2 002 tuhatta euroa. Osinkojen maksupäivä oli 18.4.2013.

15. Käypään arvoon arvostettavat rahoitusvarat ja -velat
Katsauskauden lopussa 30.6.2013 käyvän arvon hierarkiatasolle 3 luokiteltujen rahoitusvarojen käypä arvo oli 789 tuhatta euroa. Käyvän arvon määrittämisessä käytetyt arvostusmenetelmät vastaavat vuositilinpäätöksessä 2012 esitettyjä arvostusperiaatteita.
Käypien arvojen hierarkiatasojen 1 ja 2 välillä ei ole tehty siirtoja katsauskauden aikana.

16. Käytetyt valuuttakurssit
      1.1.–30.6. 1.1.–30.6. 1.1.–31.12.
Tuloslaskelma, euroa     2013 2012 2012
CNY (Kiinan juan)     8,1294 8,1917 8,1096
RUB (Venäjän rupla)     40,7641 39,6978 39,9238
CAD (Kanadan dollari)     1,3345 1,3041 1,2848
USD (Yhdysvaltain dollari)     1,3135 1,2968 1,2856
SGD (Singaporen dollari)     1,6331 1,6391 1,6062
CLP (Chilen peso)     628,7305 638,2838 624,7032

30.6. 30.6. 31.12.
Tase, euroa     2013 2012 2012
CNY (Kiinan juan)     8,0905 7,9669 8,1809
RUB (Venäjän rupla)     42,8450 41,3700 40,3295
CAD (Kanadan dollari)     1,3714 1,2871 1,3137
USD (Yhdysvaltain dollari)     1,3080 1,2590 1,3194
SGD (Singaporen dollari)     1,6545 1,5974 1,6111
CLP (Chilen peso)     663,3357 632,4559 625,1146

TUNNUSLUVUT     30.6. 30.6. 31.12.
Liikevaihdon muutos, %        15,2 -0,8 36,3
Viennin osuus liikevaihdosta, %          96,2 91,7 93,9
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), %        6,2 2,7 15,0
Oman pääoman tuotto (ROE), %     5,5 -1,9 13,1
Korolliset nettovelat, Me     -11,2 -12,4 -8,1
Gearing, %     -49,0 -59,6 -33,5
Omavaraisuusaste, %     53,1 44,9 48,0

Bruttoinvestoinnit, Me         1,8 1,8 3,5
% liikevaihdosta         4,1 4,8 3,5

Tutkimus- ja kehittämismenot, Me          1,4 1,2 2,5
% liikevaihdosta          3,1 3,1 2,5

Tilauskanta, Me        40 73 50
Uudet tilaukset, Me         34 76 116

OSAKEKOHTAISET TIEDOT     30.6. 30.6. 31.12.
Tulos/osake (EPS), laimentamaton, euroa     0,16 -0,05 0,75
Tulos/osake (EPS), laimennusvaikutuksella oikaistu, euroa 0,16 -0,05 0,75
Oma pääoma/osake, euroa        5,71 5,19 6,03
Osinko/osake, euroa      - - 0,50
Osinko/tulos, %         - - 66,40
Efektiivinen osinkotuotto, %        - - 5,60

Kurssikehitys (A-sarjan osakkeet)
Kauden alin kurssi, euroa     8,33 6,18 6,18
Kauden ylin kurssi, euroa     9,33 9,24 9,24
Kauden keskikurssi, euroa     8,78 8,44 8,22
Kurssi kauden lopussa, euroa     8,74 7,55 9,00

Osakekannan markkina-arvo
- K-sarjan osakkeet, Me**     8,7 7,5 8,9
- A-sarjan osakkeet, Me     26,3 22,8 27,1
Yhteensä, Me     35,0 30,2 36,0
**K-sarjan osakkeet on arvostettu A-sarjan osakkeen tilikauden lopun kurssilla.

Osakkeiden vaihdon kehitys (A-sarjan osakkeet)
Osakkeiden vaihto, kpl      268 519 125 951 302 096
Osakkeiden vaihto, Me     2,4 1,1 2,4

Osakkeiden kokonaismäärät
- K-sarja, kantaosakkeet (20 ääntä/osake)     991 161 991 161 991 161
- A-sarjan osakkeet (1 ääni/osake)         3 013 597 3 013 597 3 013 597
Yhteensä     4 004 758 4 004 758 4 004 758

Osakkeiden lukumäärä, painotettu keskiarvo, 1 000 kpl   4 005 4 005 4 005
Osakkeiden lukumäärä, laimennettuna, 1 000 kpl   4 013 4 006 4 008

Osakkeenomistajien lukumäärä     1 775 1 653 1 682

TULOSKEHITYS Q 3 Q 4 Q 1 Q 2 Liukuva Liukuva
VUOSINELJÄNNEKSITTÄIN 2012 2012 2013 2013 1.7.2012 1.7.2011
(1 000 EUR)
          30.6.2013 30.6.2012

LIIKEVAIHTO 29 886 33 914 23 386 19 766 106 952 74 034

Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden
varaston muutos -742 551 364 -610 -437 -311

Liiketoiminnan muut tuotot    61 1 256 20 15 1 352 174

Materiaalit ja palvelut -17 475 -19 388 -12 979 -8 906 -58 749 -37 307
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut     -7 083 -8 038 -6 871 -7 190 -29 182 -25 466
Poistot  -482 -491 -479 -619 -2 071 -2 043

Oikaistu keskimääräinen kappalemäärä
laimennettuna 4 007 4 008 4 017 4 013 4 013 4 006

20 SUURINTA OSAKKEENOMISTAJAA 30.6.2013   Osakkeet Osuus Äänimäärä  Osuus
Osakkeiden lukumäärän mukaan K-sarja, kpl A-sarja, kpl yhteensä, kpl osakkeista % yhteensä äänistä %
1. Sundholm Göran - 624 398 624 398 15,6 624 398 2,7
20. Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma - 51 950 51 950 1,3 51 950 0,2
YHTEENSÄ 601 920 1 668 124 2 270 044 56,7 13 706 524 60,0

Osakkeet Osuus Äänimäärä Osuus
Äänimäärän mukaan K-sarja, kpl A-sarja, kpl yhteensä, kpl osakkeista % yhteensä äänistä %
1. Mustakallio Kari Pauli 60 480 56 900 117 380 2,9 1 266 500 5,5
19. Kultanen Leea Annikka 22 405 8 031 30 436 0,8 456 131 2,0
20. Molander Sole 20 160 - 20 160 0,5 403 200 1,8
YHTEENSÄ 793 385 1 119 012 1 912 397 47,8 16 986 712 74,4

JOHDON JA JULKISEN SISÄPIIRIN OMISTUS 30.6.2013 SEKÄ HALLINTAREKISTERÖIDYT OSAKKEET 30.6.2013
  K-sarja, kpl A-sarja, kpl Osakkeet yhteensä, kpl Osuus osakkeista % Äänimäärä yhteensä Osuus äänistä %
Johdon omistus 30.6.2013
Yhtiön hallitus, konsernin toimitusjohtaja ja johtoryhmä 122 880 108 899 231 779 5,8 2 566 499 11,2
Julkisen sisäpiirin omistus 30.6.2013 122 880 108 899 231 779 5,8 2 566 499 11,2

Omistukset sisältävät omat, aläikäisten lasten ja määräysvaltayhteisöjen omistukset.

Hallintarekisteröidyt osakkeet 30.6.2013 - 131 670 131 670 3,3 131 670 0,6

RAUTE OYJ

TIEDOTUSTILAISUUS 30.7.2013 KLO 14.00:
Tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineille järjestetään 30.7.2013 klo 14.00 Hotelli Scandic Simonkentän Roba -kabinetissa, os. Simonkatu 9, Helsinki. Tilaisuudessa osavuosikatsauksen esittelevät toimitusjohtaja Tapani Kiiski ja talousjohtaja Arja Hakala.

SEURAAVA OSAVUOSIKATSAUS:
Raute Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2013 julkaistaan keskiviikkona 30.10.2013.

LISÄTIETOJA:
Toimitusjohtaja Tapani Kiiski, Raute Oyj, 03 829 3560, matkapuhelin 0400 814 148
Talousjohtaja Arja Hakala, Raute Oyj, 03 829 3293, matkapuhelin 0400 710 387

JAKELU:
NASDAQ OMX Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.raute.com

RAUTE LYHYESTI:
Raute on maailmanlaajuisesti toimiva teknologia- ja palveluyritys. Rauten asiakkaat ovat puutuoteteollisuudessa toimivia yrityksiä, joiden valmistamia puutuotteita ovat viilu, vaneri ja LVL (Laminated Veneer Lumber, viilupalkki). Teknologiatarjonta kattaa koko tuotantoprosessin koneet ja laitteet. Tehdaslaajuisten kokonaisuuksien toimittajana Raute on maailmanlaajuinen markkinajohtaja niin vaneri- kuin LVL-teollisuudessa. Kokonaispalvelukonseptiin kuuluvat lisäksi teknologiapalvelut varaosatoimituksista säännölliseen kunnossapitoon ja konekannan modernisointeihin. Rauten päätoimipiste sijaitsee Nastolassa. Muut omat tuotantoyksiköt ovat Vancouverin alueella Kanadassa, Shanghain alueella Kiinassa ja Kajaanissa. Rauten liikevaihto vuonna 2012 oli 101,3 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä vuoden 2012 lopussa oli 503.

Lisätietoja yhtiöstä
: www.raute.com.