Halvårsresultat på 1.177 mio. kr.

Til redaktionen

Kommunikation

1. august 2013

Halvårsresultat på 1.177 mio. kr.

Realkredit Danmark har i dag offentliggjort delårsrapport for 1. halvår 2013. Rapporten er tilgængelig på www.rd.dk. Her følger udvalgte hovedpunkter:

• Realkredit Danmark koncernens resultat udgjorde 1.177 mio. kr. i 1. halvår 2013 mod 1.128 mio. kr. i 1. halvår 2012. Resultatet er positivt påvirket af en tilfredsstillende forretningsmæssig udvikling, mens øgede kapitalomkostninger og større nedskrivninger på udlån har påvirket resultatet i negativ retning.

• Indtægter i alt steg med 10 % til 2.860 mio. kr. fra 2.609 mio. kr. i 1. halvår 2012.

• Omkostningerne faldt med 9 % i forhold til 1. halvår sidste år.

• Nedskrivninger på udlån steg fra 658 mio. kr. i 1. halvår 2012 til 887 mio. kr. i 1. halvår 2013. Stigningen i de samlede nedskrivninger skyldtes især, at der i 1. kvartal blev foretaget en hensættelse på 100 mio. kr. til imødegåelse af tab på afdragsfrie lån. Nedskrivningerne svarede til 0,24 % p.a. af den samlede realkreditportefølje mod 0,18 % p.a. i 2012.

• Restanceprocenten for 1. halvår 2013 steg svagt sammenlignet med 1. halvår 2012.

• Solvensprocenten efter CRD udgjorde 34,2 mod 34,3 ultimo 2012.

• Realkredit Danmark  introducerer i efteråret 2013 et nyt produkt baseret på CITA-renten. Produktet bliver et alternativ til både FlexLån® med hyppig refinansiering og til RD Cibor6®.

• Samlet set fastholder Realkredit Danmark forventningen om et bedre resultat i 2013 end i 2012.

Administrerende direktør Carsten Nøddebo, Realkredit Danmark, udtaler: ”I løbet af efteråret introducerer vi et helt nyt låneprodukt baseret på CITA-renten som et konkurrencedygtigt alternativ til F1 og F2 lån. Lånet er baseret på 3-årige obligationer med halvårlige rentefastsættelser. Produktet giver mulighed for, at kunder kan få en kort rente. Samtidig øges robustheden i realkreditsystemet, fordi refinansieringsrisikoen reduceres betydeligt i forhold til F1 og F2 lån, når obligationerne har et længere refinansieringsinterval.”

Kontaktperson:

Administrerende direktør Carsten Nøddebo, telefon 45 13 20 82.

Delårsrapport 1. halvår 2013 Realkredit Danmark.pdf Realkredit Danmark pressemeddelelse 1. august 2013.pdf