Aqualifes finansiering

First North meddelelse nr. 12 / 2013
1. august 2013

Resumé: Aqualife afventer fortsat svar fra Fjordbank Mors på anmodning om udskydelse af tilbagebetaling. Selskabet har ændret finansieringsstrategi således, at beslutning om de tidligere annoncerede aktieemissioner nu afventer gennemførelse af tests på to Stillehavsruter og en revurdering af den eksisterende atlantiske korridor. I mellemtiden lånefinansieres selskabets drift af hovedaktionæren.

Mellemværende med Fjordbank Mors

Aqualife meddelte den 10. juni 2013 (selskabsmeddelelse nr. 11/2013), at man afventede svar fra selskabets tidligere bankforbindelse, Fjordbank Mors, på anmodning om yderligere udskydelse af den betalingsfrist, der i aftale med banken om indfrielse af Aqualifes gæld var fastsat til 15. maj 2013. Ved overholdelse af fristen udgjorde selskabets gæld til banken DKK 5 mio. Selskabet afventer fortsat bankens svar.

Aktieudbud til sikring af selskabets kapitalgrundlag

På grundlag af igangværende drøftelser med mulige investorer har selskabet tidligere i år oplyst, at man forventede at få tilført kapital gennem aktieemissioner ad to omgange i 2013: et beløb i størrelsesorden DKK 15 mio. før udgangen af 2. kvartal og DKK 25-30 mio. senere på året. Efter en vurdering af selskabets situation og business plan har bestyrelsen imidlertid besluttet at udskyde de nævnte udbud, indtil et bedre grundlag er etableret. Indenfor de næste uger igangsættes således tests til afprøvning af to mulige nye korridorer over Stillehavet: Kina-Japan og Chile-EU. Selskabet forventer, at disse forsøgsrækker vil blive afsluttet indenfor 3-6 måneder. Samtidig pågår en vurdering af den allerede etablerede Atlanterhavskorridor mellem Canada og Holland. Bestyrelsen anser, at med en positiv afklaring af disse forhold vil en aktieemission kunne gennemføres på grundlag af en bedre prissætning. I grundlaget for beslutningen om udskydelse af aktiemissionerne indgår desuden, at selskabets hovedaktionær, som der er redegjort for i det følgende, har givet tilsagn om at stille den nødvendige mellemfinansiering til rådighed.

Kortfristet lånefinansiering

Selskabets beslutning om at udskyde en egentlig aktieemission er truffet i sammenhæng med, at selskabets hovedaktionær United Food Technologies International S.A.L., Beirut, Libanon (UFTI) har givet tilsagn om at yde selskabet kontante lån i nødvendigt omfang til at finansiere driften, indtil en emission kan gennemføres. Det forventes, at der gennem resten af året vil være behov for at optage lån på USD 100-150 tus. pr. måned.

I perioden 3. april 2012 - 31. juli 2013 har selskabet ad flere gange fået ydet kontante lån til kortsigtet finansiering af driften, primært fra UFTI, sekundært fra Colonial ApS. Der er pr. 31. juli 2013 ydet lån med en samlet modværdi af DKK 5,0 mio., som inklusive tilskrevne renter pr. 31. juli 2013 udgør DKK 6,6 mio. Lånevilkårene er fastsat på grundlag af den risiko, som långiver påtager sig, og anses af parterne at være udtryk for en markedsmæssig betragtning.

Selskabet offentliggør delårsmeddelelse for 1. halvår 2013 den 21. august 2013.

Kontakt:       Erik Bresling, administrerende direktør, tlf. +45 22 36 17 18

www.aqualife.nu

Selskabets Certified Advisor er Corporate Finance A/S, Jesper Gøthgen, tlf. +45 33 64 92 03

Aqualife_meddelelse_12_2013_finansiering.pdf