Fond justerer investeringsmandat

Fra og med 1. januar 2014 forbedres investeringsmandatet i SKAGEN Vekst.

Fra tidligere at investere halvdelen af fonden i blot norske aktier, investeres halvdelen i fonden fremover i aktier fra alle de nordiske lande. Den anden halvdel i fonden investeres fortsat i globale aktier. Derudover ønsker vi at ændre omkostningsstrukturen i fonden således, at den bedre varetager andelsejernes langsigtede mål.

Udvider investeringsmandatet
I december i år har SKAGEN Vekst 20 års jubilæum. Siden fonden blev lanceret i 1993 har formålet været at vælge de bedste norske og internationale idéer for at opnå bedstmuligt  risikojusteret afkast. I løbet af de seneste 20 år har investorer i SKAGEN høstet stor merværdi gennem investeringer foretaget i selskaber i Norge og globalt.

Vi forbedrer nu investeringsuniverset fra min. 50 procent norsk investeringsunivers til min. 50 procent nordisk investeringsunivers. I praksis betyder det, at antallet af investeringsmuligheder i investeringsuniverset udvides fra 166 aktier på Oslo Børs til 732 aktier i Norden. Dertil kommer den halvdel som investeres i globale aktier. Det giver SKAGEN Vekst større fleksibilitet til at investere i selskaber, som opfylder SKAGENs investeringsfilosofi. Et nordisk/globalt mandat giver også mulighed for bedre spredning og likviditet.

Fondens referenceindeks ændres derfor pr. 1. januar 2014 til 50% MSCI Nordic Countries All Cap / 50% MSCI All Country World Index for at afspejle det udvidede mandat. Fondens målsætning om at give andelsejerne bedst muligt risikojusteret afkast er uændret.

Forbedrer omkostningsmodellen
Samtidig med udvidelsen af investeringsmandatet forslår vi en forbedring af omkostningsmodellen i SKAGEN Vekst. Forslaget er at indføre high water mark på den variable del af omkostningsmodellen. Det betyder, at fonden fremover kun kan opnå variabelt forvaltningshonorar ved afregningstidspunktet, hvis fondens indre værdi (NAV) målt i norske kroner den 31. december, er højere end NAV ved forrige års afregning. Ændringen vil varetage andelejernes langsigtede investering i fonden bedre.
Indkaldelse til andelsejermøde.

Andelsejermødet den 29. august giver dig mulighed for at være med til at bestemme udfaldet af ændringen i omkostningsmodellen. Vi opfordrer derfor alle vores investorer til at gøre brug af sin stemmeret ved at brevstemme. Du er selvfølgelig også velkommen til at deltage i andelsejermødet i Stavanger den 29. august.

Se i øvrigt indkaldelse til andelsejermødet, sendt som separat meddelelse til Nasdaq OMX.

For yderligere oplysninger, kontakt adm. direktør i Danmark, Jens Elkjær, eller presseansvarlig i Danmark, Christian Jessen, på telefon 7010 4001.

Bestyrelsen i SKAGEN AS
Martin Gjelsvik