Halvårsrapport 2013

Selskabsmeddelelse nr. 2013-08                                   14. august 2013

Øget indtjeningsmomentum i første halvår trods vanskelige vilkår på flere markeder

Oticon Alta har som ventet bidraget væsentligt til koncernens vækst

William Demant Holding A/S har i dag offentliggjort Halvårsrapport 2013. De væsentligste resultater fra halvårsrapporten er sammenfattet nedenfor:

• Koncernen har i første halvår realiseret en omsætning på DKK 4.541 mio. svarende til en stigning på 7 % i forhold til samme periode sidste år. Såvel koncernens kerneforretning, engrossalg af høreapparater, som Diagnostiske Instrumenter og Personlig Kommunikation har opnået positiv organisk vækst. Omsætningen er derudover positivt påvirket af akkvisitioner, herunder erhvervelsen af den franske implantatvirksomhed Neurelec i april 2013.
  • Drevet af den succesfulde lancering af højprisproduktet Oticon Alta har koncernens kerneforretning, engrossalg af høreapparater, i halvåret genereret en vækst, der overstiger markedsvæksten. I forhold til andet halvår 2012 er der tale om en organisk vækst på 8 %. Væksten er opnået på trods af fortsat vanskelige vilkår på flere markeder, herunder i Danmark, Norge og Holland, hvor koncernen har mistet omsætning for mere end DKK 100 mio. svarende til 2-3 % af forretningens omsætning.
  • I kraft af det forstærkede salgsmomentum nåede koncernens resultat af primær drift (EBIT) i halvåret op på DKK 880 mio. svarende til en vækst på 12 % i forhold til andet halvår 2012. Halvårets overskudsgrad (EBIT-margin) udgør 19,4 %, hvilket er 1 procentpoint over det realiserede niveau i de foregående seks måneder. Resultat pr. aktie (EPS) blev i forhold til andet halvår 2012 forøget med hele 16 % til DKK 11,2, hvilket er koncernens højeste i et halvår nogensinde.
  • Koncernens høreapparatforretning vil i andet halvår gennemføre sin mest omfattende lancering af nye produkter nogensinde, blandt andet med introduktionen af midtprisproduktet Oticon Nera i begyndelsen af september. Hertil kommer introduktionen af en helt ny familie af pædiatriske produkter fra Oticon samt nye midtprisprodukter fra såvel Bernafon som Sonic.
  • Koncernen fastholder forventningerne til 2013, bortset fra at skattesatsen nu forventes at ville andrage 24-25 % mod en tidligere forventning om ”ca. 25 %”. Endvidere præciseres det, at andet halvårs omsætning og indtjening ventes at overstige de niveauer, der blev realiseret i første halvår. Således forventes fortsat en organisk vækst i 2013 i engrossalget af høreapparater, der vil overstige markedsvæksten med 3-5 procentpoint, samt et resultat af primær drift (EBIT), der vil overstige det realiserede niveau i 2012.

”I lyset af det lidt vanskelige foregående halvår, dvs. anden halvdel af 2012, glæder vi os især over, at vores kerneforretning har formået at vokse 8 % organisk, og at koncernens indtjening pr. aktie er steget 16 %. En væsentlig årsag er, at Oticon med den succesfulde lancering af højprisproduktet Oticon Alta har fået skabt fornyet salgsmomentum og cementeret sin position i denne del af markedet,” udtaler William Demant Holdings administrerende direktør Niels Jacobsen.

”Udviklingen i første halvår styrker vores tro på, at vi er på rette spor til at indfri de forventninger, som vi har stillet aktiemarkedet i udsigt for hele året. Vores optimisme understøttes selvfølgelig af de mange nye produkter, som vi kommer med i andet halvår, hvilket gør det muligt for os at fastholde første halvårs styrkede salgsmomentum,” tilføjer Niels Jacobsen.

Væsentligste hovedtal og nøgletal

1. halvår 2013 2. halvår 2012 Ændring 1. halvår 2012 Ændring
Hovedtal, DKK mio.
Nettoomsætning 4.541 4.297 6 % 4.258 7 %
Bruttoresultat 3.292 3.072 7 % 3.055 8 %
Resultat af primær drift (EBIT) 880 789 12 % 864 2 %
Finansielle poster, netto -38 -77 -51 % -55 -31 %
Resultat før skat 842 712 18 % 809 4 %
Periodens resultat 637 548 16 % 603 6 %
Aktiver 9.851 8.777 12 % 8.111 21 %
Egenkapital 4.645 4.059 14 % 3.559 31 %
Pengestrømme fra driftsaktiviteter (CFFO) 704 482 46 % 790 -11 %
Nøgletal
Resultat pr. aktie (EPS), DKK 11,2 9,7 16 % 10,5 7 %
Bruttomargin 72,5 % 71,5 %   71,7 %
Overskudsgrad (EBIT-margin) 19,4 % 18,4 %   20,3 %
Egenkapitalens forrentning 29,3 % 28,8 %   34,9 %

Markedsvilkår og forretningens udvikling

Stykvæksten på det globale høreapparatmarked har i første halvår 2013 udviklet sig positivt og ligger skønsmæssigt midt i koncernens langsigtede forventninger om en stykvækst på 2-4 %.

Det er vores opfattelse, at den gennemsnitlige salgspris på det globale høreapparatmarked fortsat er under pres, hvilket primært skyldes øget konkurrence i forbindelse med større udbud, ændringer i de offentlige tilskudssystemer og et stigende salg til kanaler, som henvender sig til de mere prisbevidste slutbrugere. Omvendt har rækken af produktlanceringer i de øvre priskategorier haft positiv indflydelse på markedets gennemsnitlige salgspris, men med producenternes differentierede lanceringsstrategier, hvor flere har valgt at lancere produkter i alle priskategorier samtidigt, samt et stærkt salg til NHS er det vores indtryk, at markedets gennemsnitlige salgspris samlet set er faldet omkring 3 % i årets første seks måneder. Målt i værdi har høreapparatmarkedet således skønsmæssigt udviklet sig fladt.

I første halvår 2013 har koncernens kerneforretning, der omfatter udvikling, produktion og engrossalg af høreapparater, igen taget markedsandele med et pænt stigende styksalg, samtidig med at den organiske omsætningsvækst har været godt 1 % i et marked, som efter vores opfattelse har udviklet sig fladt målt i værdi, men i forhold til andet halvår 2012 har kerneforretningen udvist en organisk vækst på 8 %. For koncernens samlede høreapparatforretning, som også inkluderer detailaktiviteter, har væksten i lokal valuta været 5 %, mens den organiske omsætningsudvikling har været neutral i forhold til samme periode i fjor.

Udviklingen i koncernens høreapparatsalg skal ses i relation til den negative udvikling på markederne i Danmark, Norge og Holland, hvor strukturelle ændringer har medført et betydeligt fald i omsætningen sammenholdt med samme periode i fjor. Koncernens førende position på de nævnte markeder har haft en mærkbart negativ indflydelse på den organiske omsætningsvækst i Europa med mere end DKK 100 mio. svarende til 2-3 % af forretningens samlede omsætning. Salget på koncernens øvrige markeder har generelt udviklet sig tilfredsstillende.

Med lanceringen af Oticons nyeste højprisapparat, Oticon Alta, i årets første kvartal har Oticon taget endnu et skridt hen imod ikke blot at levere den bedste audiologi og forbedret taleforståelighed, men også at sikre brugeren den mest naturlige lyd. Alta, som er baseret på Oticons nye Inium-platform, byder på funktioner som Speech Guard E, Inium feedback shield og YouMatic Premium, som i kombination skaber en naturlig lytteoplevelse tilpasset brugerens lyttepræferencer. Begejstringen for Alta blandt Oticons kunder og brugere har været stor, og salget i første halvår har til fulde levet op til forventningerne til trods for stærk konkurrence i denne priskategori.

I modsætning til flere konkurrenter har Oticon valgt at fastholde sin hidtidige lanceringspraksis, således at der indledningsvist kun introduceres produkter i højprissegmentet i alle styles. Hovedparten af konkurrenterne har valgt at introducere nye produkter i alle prissegmenter med det samme og har således i første halvår stået relativt stærkere end Oticon i midtprissegmentet. Den valgte lanceringsstrategi har medvirket til at sikre Oticon et flot Alta-salg i højprissegmentet i første halvår, men har haft en negativ indvirkning på salget i midtprissegmentet. Sammenlignet med perioden umiddelbart før introduktionen af Oticon Alta, dvs. andet halvår 2012, har vendingen dog været markant. Den organiske vækst i engrossalget af høreapparater har i forhold til de foregående seks måneder været 8 % i et marked, der i samme periode har udviklet sig fladt eller svagt positivt. Det har givet en vækst i den globale markedsandel på 1-2 procentpoint.

Med lanceringen af midtprisproduktet Oticon Nera i to prisvarianter primo september vil Oticon imidlertid meget snart kunne tilbyde apparater baseret på Inium-platformen i samlet set fire prispunkter, hvilket indebærer en betydelig styrkelse af Oticons position i midtprismarkedet. Baseret på det genskabte vækstpotentiale i midtprissegmentet er det således vores forventning, at Oticon relativt hurtigt igen vil tage markedsandele i denne del af markedet. Derudover introduceres der en helt ny linje af pædiatriske produkter, der ligeledes bygger på Inium-platformens unikke kvaliteter, og som leverer væsentlige nye audiologiske funktionaliteter med henblik på tilpasning af børn. Med disse markante produktnyheder vil Oticons produktportefølje igen være blandt markedets absolut stærkeste og mest opdaterede, og vi vil derfor stå særdeles stærkt i den fortsatte kamp om markedsandele.

Også salget i Bernafon og Sonic har udviklet sig positivt i årets første halvår. Med lanceringen af højprisproduktet Acriva i april har Bernafon styrket sit produktprogram og endnu engang demonstreret, at selskabet kan mønstre en fuldt opdateret produktportefølje med særdeles konkurrencedygtige produkter. Udrulningen af Sonics Bliss-familie forløber planmæssigt, og Bliss har i første halvår bidraget betydeligt til selskabets fortsatte vækst. I september vil såvel Bernafon som Sonic komme med flere spændende produktnyheder i midtprissegmentet. Sammen med Oticons produktnyheder vil koncernen således kunne præstere det største antal produktintroduktioner nogensinde i andet halvår og have et af markedets absolut stærkeste produktudbud.

Koncernens detailaktiviteter har i første halvår leveret en pæn fremgang i omsætningen, som er drevet af opkøb foretaget i såvel 2012 som i 2013.

Den oprindelige del af Oticon Medical-forretningen, som beskæftiger sig med udvikling, produktion og salg af benforankrede høreløsninger (BAHS), har endnu en gang leveret flot omsætningsfremgang, blandt andet drevet af et stigende salg på det engelske marked og en række sydamerikanske markeder. Overtagelsen af cochlear implantat-forretningen Neurelec forløber planmæssigt, og det er lykkedes at fastholde salgsmomentum i tråd med vores forventninger. På kort sigt er de vigtigste indsatsområder fortsat at styrke distributionen og at forbedre indsatsen inden for forskning og udvikling og marketing.

Diagnostiske Instrumenter har i første halvår leveret en omsætningsvækst på 5 % i forhold til samme periode i fjor. Opgjort i lokal valuta har væksten været 6 %, hvoraf 2 procentpoint er organisk vækst.

Personlig Kommunikation har i første halvår rapporteret organisk vækst på 47 %. Sennheiser Communications, som står for mere end halvdelen af omsætningen i forretningsaktiviteten Personlig Kommunikation, har flyttet varelageret tættere på kunderne ved at sælge det til Sennheiser KG. Denne ekstraordinære indtægt påvirker naturligvis omsætningen positivt, men selvom der korrigeres herfor, har såvel Sennheiser Communications som Personlig Kommunikation klaret sig godt og opnået pæne tocifrede vækstrater.

Første halvårs regnskab

I første halvår 2013 opnåede koncernen en omsætning på DKK 4.541 mio. svarende til en vækst på 7 % i forhold til første halvår 2012. Omsætningsvæksten fordeler sig på organisk og tilkøbt vækst med henholdsvis 2 procentpoint og 5 procentpoint. Halvårets valutakurspåvirkning var neutral. Koncernens omsætningsvækst i forhold til de foregående seks måneder er 6 %.

I første halvår realiserede koncernen et bruttoresultat på DKK 3.292 mio. svarende til en stigning på 8 % i forhold til samme periode sidste år og en stigning på 7 % i forhold til andet halvår 2012. Bruttomarginen blev 72,5 %, hvilket er en forbedring på 0,8 procentpoint i forhold til samme periode sidste år og en forbedring på 1 procentpoint i forhold til andet halvår 2012.

De samlede kapacitetsomkostninger udgjorde i første halvår DKK 2.414 mio., hvilket er en stigning på 12 % målt i lokal valuta i forhold til samme periode sidste år. Lidt under halvdelen af denne vækst relaterer sig til opkøb.

Resultat af primær drift (EBIT) udgjorde DKK 880 mio., hvilket repræsenterer en stigning på 2 % i forhold til samme periode sidste år og 12 % i forhold til andet halvår 2012. Halvårets overskudsgrad (EBIT-margin) er 19,4 % svarende til et fald på 0,9 procentpoint i forhold til samme periode i fjor. Udviklingen er en konsekvens af, at væksten i de underliggende kapacitetsomkostninger i perioden har været større end den organiske omsætningsvækst, og at koncernens opkøbsniveau i første halvår har ligget højt. I forhold til andet halvår 2012 er der sket en stigning i overskudsgraden på 1 procentpoint.

I første halvår fortsatte koncernen med at generere betydelige pengestrømme fra driftsaktiviteter og formåede på ny at konvertere en betydelig andel af resultatet til egentlige pengestrømme. Pengestrømme fra driftsaktiviteter udgjorde i perioden DKK 704 mio., hvilket repræsenterer et fald på DKK 86 mio. i forhold til samme periode sidste år. Det lavere niveau skyldes primært en stigning i tilgodehavender fra salg, hvilket blandt andet kan henføres til introduktionen af Oticon Alta samt Sennheiser Communications’ salg af sit varelager til Sennheiser KG.

Forventninger til regnskabsåret 2013

Koncernen fastholder sine forventninger til 2013, bortset fra at skattesatsen nu forventes at ville andrage 24-25 % mod en tidligere forventning om ”ca. 25 %”. Endvidere præciseres det, at andet halvårs omsætning og indtjening ventes at overstige de niveauer, der blev realiseret i første halvår. Koncernens samlede forventninger til 2013 kan sammenfattes således:

På trods af at markedet for høreapparater i 2013 fortsat er præget af større usikkerhed end hidtil, er det koncernens bedste bud, at det globale høreapparatmarked vil udvise en beskeden positiv vækst opgjort i værdi for året som helhed.

Koncernen forventer, at den organiske omsætningsvækst i engrossalg af høreapparater i 2013 vil overstige markedsvæksten med 3-5 procentpoint målt i lokal valuta, at detailforretningen vil levere organisk vækst på niveau med det underliggende marked, og at Diagnostiske Instrumenter i 2013 vil vinde markedsandele på organisk vis i et marked, der ventes at udvise lav encifret vækst. Hertil kommer eventuelle valutakurseffekter. Endvidere fastholdes forventningerne om, at koncernens resultat af primær drift (EBIT) i 2013 vil overstige det realiserede niveau i 2012.

¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨

Yderligere information:                                                    Øvrige kontaktpersoner:

Adm. direktør Niels Jacobsen                                         Økonomidirektør Stefan Ingildsen

Telefon +45 3917 7300                                                   IR-chef Søren B. Andersson

www.demant.com                                                            IR manager Morten Lehmann Nielsen

Den fulde Halvårsrapport 2013 for William Demant Holding A/S på i alt 15 sider offentliggøres i forlængelse af denne meddelelse.

Til orientering afholdes der i dag kl. 13:00 CEST en telekonference for analytikere og investorer. Konferencen vil være på engelsk og vil også kunne følges på vores hjemmeside, www.demant.com.

2013-08 Halvårsrapport 2013.pdf