Delårsrapport for perioden 1. januar - 30 juni 2013

Selskabsmeddelelse nr. 40/2013 – 28. august 2013

Investering i vækst styrker markedspositioner.

Nettoomsætningen steg 3 %, og den afsatte volumen steg 8 %. Målt organisk steg nettoomsætningen og den afsatte  volumen med henholdsvis 7 % og 9 % i 1. halvår. Væksten var som forventet højest i maltdrik-segmentet med en tocifret vækst i volumen og nettoomsætning, men også i Nordøst-Europa-segmentet blev der i 1. halvår opnået en tocifret vækst i både volumen og omsætning. Markedsandelene for Royal Unibrews brandede produkter er generelt øget.

Resultatet før afskrivninger og finansielle poster (EBITDA) blev i 1. halvår 2013 DKK 277 mio. og var som forventet på samme niveau som i 2012, hvor EBITDA-resultatet var DKK 278 mio. Resultatet før finansielle poster (EBIT) blev i 1. halvår 2013 på DKK 225 mio. - en stigning på DKK 9 mio. i forhold til året før, og EBIT-marginen steg 20 bp til 12,6 %.

Det frie cash flow udgjorde i 1. halvår 2013 DKK 206 mio. og var DKK 65 mio. mindre end i 1. halvår 2012 som følge af høj salgsaktivitet i slutningen af 1. halvår 2013. Udlodningen til aktionærerne var i 1. halvår 2013 DKK 72 mio. større end i 2012 og udgjorde DKK 326 mio. – heraf udbytte på DKK 242 mio. og DKK 84 mio. via tilbagekøb af egne aktier. Som følge af købet af den finske bryggerivirksomhed Hartwall, som indgår i koncernens regnskab fra closing 23. august, forventes der nu i 2013 en nettoomsætning på DKK 4.065-4.225 mio., EBITDA på DKK 655-720 mio. og EBIT på DKK 460-525 mio. efter forventede transaktionsomkostninger i 2013 på DKK 15 mio., men før integrationsomkostninger. Forventningerne til 2013 eksklusive effekten fra købet af Hartwall er uændrede, imidlertid præciseres forventningerne til at ligge i den øvre del af de intervaller, der tidligere er udmeldt.

”Vores investering i kommercielle aktiviteter har resulteret i øget vækst og styrkede markedspositioner i markeder, som ellers har været præget af generelt koldt vejr og forbrugertilbageholdenhed. Vi vandt således yderligere markedsandele på de fleste af vores markeder. Vores fokus på udvikling af maltforretningen i såvel eksisterende som i emerging markets følger planen med de ønskede resultater. På det danske marked fortsætter vores Royal øl med at styrke sin position hos de danske forbrugere, ligesom Faxe Kondi Booster gør det inden for energidrik-segmentet.  Vi har med købet af den finske bryggerivirksomhed Hartwall i begyndelsen af juli 2013 udnyttet en unik mulighed for at styrke vores markedsposition i den nordøst-europæiske region. Købet er helt i tråd med vores overordnede strategi om at fokusere på markeder, hvor vi kan opnå en væsentlig position. Jeg forventer, at købet vil styrke Royal Unibrews indtjening pr. aktie før integrationsomkostninger i 2014”, siger Henrik Brandt, CEO.

HOVEDPUNKTER

• Royal Unibrew har generelt øget sine markedsandele for brandede øl samt læske og maltdrikke.
  • Nettoomsætningen steg i 2. kvartal med 6 % og i 1. halvår med 3 %. Organisk (korrigeret for frasalget af det caribiske distributionsselskab i 2012) steg nettoomsætningen i 2. kvartal med 10 % og i 1. halvår med 7 %.
  • EBITDA blev i 2. kvartal DKK 189 mio. mod DKK 192 mio. i 2012 og i 1. halvår DKK 277 mio. mod DKK 278 mio. Organisk steg EBITDA med DKK 2 mio. i 1. halvår 2013.
  • Resultat før finansielle poster (EBIT) steg i 2. kvartal med DKK 4 mio. til DKK 164 mio. og i 1. halvår med DKK 9 mio. til DKK 225 mio. EBIT-marginen steg i 1. halvår 20 bp til 12,6 %.
  • Resultat før skat udgjorde i 1. halvår DKK 224 mio. mod DKK 210 mio. i 2012.
  • Det frie cash flow var i 2. kvartal DKK 11 mio. højere end i 2012 og blev DKK 236 mio. I 1. halvår var det frie cash flow DKK 206 mio. mod DKK 271 mio. i 2012.

FORVENTNINGER

Royal Unibrew fastholder forventninger til 2013 eksklusive effekten fra købet af Hartwall, men grundet bl.a. det gode vejr i starten af 3. kvartal i Nordvest-Europa præciseres forventningerne til nettoomsætning og resultater til at ligge i den øvre del af de intervaller, der tidligere er udmeldt. Transaktionsomkostninger samt resultatet af Hartwall i perioden fra closing til 31. december 2013 forventes at påvirke nettoomsætningen med DKK 740-775 mio., EBITDA med DKK 80-95 mio. og EBIT med DKK 10-25 mio., hvorefter forventningerne til 2013 før integrationsomkostninger relateret til Hartwall er:

Forventninger inkl. Hartwall 2013* Forventninger Hartwall      fra closing* Tidligere udmeldte forventninger 2013 Realiseret i 2012 ekskl. Impec
Nettoomsætning (DKK mio.) 4.065-4.225 740-775 3.325-3.450 3.330
EBITDA (DKK mio.) 655-720 80-95 575-625 605
EBIT (DKK mio.) 460-525 10-25 450-500 480

*Før integrationsomkostninger men inklusive forventede transaktionsomkostninger på ca. DKK 15 mio. og amortisation af tilkøbte immaterielle aktiver i 2013 på DKK 10 mio. For Hartwall forventes, før ekstraordinære poster, på helårsbasis en nettoomsætning i niveauet DKK 2,3 mia, EBITDA i niveauet DKK 350-370 mio., mens EBIT forventes i niveauet DKK 200-220 mio.

Yderligere information vedrørende denne meddelelse:Adm. direktør Henrik Brandt, tlf. 56 77 15 13

Det vil være muligt for investorer og analytikere at følge Royal Unibrews præsentation af delårsrapporten onsdag den 28. august 2013, kl. 9.00 via audiocast på telefonnummer +45 327 280 18.

Præsentationen kan ligeledes følges via Royal Unibrews website www.royalunibrew.com.

Fond-RU-40-2013-dk.pdf