Fondsbørsmeddelelse nr. 06-2013

Delårsrapport for perioden 01.01.-30.06.2013 (1. halvår 2013

Svendborg, 2013-08-29 16:12 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- FONDSBØRSMEDDELELSE NR. 06-2013

DELÅRSRAPPORT FOR PERIODEN 01.01.-30.06.2013 (1. halvår 2013)

Bestyrelsen for Scandinavian Brake Systems A/S (SBS) har i dag behandlet og godkendt delårsrapporten for perioden 1. januar –

30. juni 2013.

Resumé

• Koncernens omsætning for de fortsættende aktiviteter blev samlet på DKK 535,5 mio. mod DKK 511,4 mio. i første halvår 2012.
  • Markant fremgang i 2. kvartal i SBS Automotive divisionen med omsætningsstigning på 15% i forhold til 2. kvartal 2012 samt fremgang i EBITDA  på 11%
  • Resultat før afskrivninger og særlige poster (EBITDA-recurring) for de fortsættende aktiviteter blev på DKK 42,6 mio., hvilket svarer til resultatet i samme periode året før.
  • Resultat af fortsættende aktiviteter før skat blev DKK 16,2 mio. mod DKK 13,1 mio. i første halvår 2012.
  • Koncernen har indgået aftale med koncernens pengeinstitutter om forlængelse af den eksisterende finansieringsaftale, herunder forlængelse af aftale om ansvarligt lån, således at finansieringsaftalen nu dækker det forventede finansieringsbehov frem til 30. juni 2015.
  • Resultatet er i overensstemmelse med forventningerne.

Forventninger til 2013

Koncernen fastholder forventninger for 2013 dog i den øverste del af de udmeldte intervaller. Koncernen forventer for 2013 en omsætning på niveau DKK 990-1.020 mio. mod tidligere udmeldt DKK 980-1.020 mio. og EBITDA på DKK 70-80 mio. mod tidligere udmeldt DKK 60-80 mio. for fortsættende aktiviteter.

Hovedtal

DKK mio.
Året
Koncernen
Nettoomsætning 535,5 511,4 294,5 262,6 946,1
Driftsresultat før afskrivninger og særlige poster (EBITDA-recurring) 42,6 42,6 25,7 22,3 60,8
Driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) 40,4 41,5 23,5 21,3 52,0
Resultat af primær drift (EBIT) 32,4 32,2 19,6 16,6 34,2
Finansielle poster, netto -15,8 -17,9 -7,4 -10,1 -39,3
Resultat af fortsættende aktiviteter før skat 16,2 13,1 12,2 5,2 -7,0
Resultat af ophørende aktiviteter efter skat -7,5 -4,7 -5,3 -2,6 0,2
Resultat (efter skat) 3,5 4,9 2,7 1,2 5,8

Egenkapital -86,2 -93,8 -86,2 -93,8 -94,0
Ansvarlig lånekapital 213,8 210,2 213,8 210,2 205,6
Ansvarlig kapital i alt 127,7 116,4 127,7 116,4 111,6
Aktiver i alt 806,3 828,2 806,3 828,2 770,3

Pengestrøm fra driften (fortsættende aktiviteter) 40,1 -19,7 47,0 4,0 74,3
Pengestrøm til investering, netto -3,1 -7,6 -2,3 -3,6 -11,7
Periodens samlede pengestrøm 0,0 -0,5 0,0 0,0 -0,4
Nettorentebærende gæld inkl. ansvarlig lånekapital (koncern) 660,1 756,2 660,1 756,2 683,6

Nøgletal

DKK mio.
Året
EBITDA-margin 7,5 8,1 8,0 8,1 5,5
EBIT-margin 6,0 6,3 6,7 6,3 3,6
Afkastningsgrad i % (ROIC ekskl. GW) 9,2 6,8 5,5 3,5 9,4
Forrentning af egenkapital i % (ROE) I/A I/A I/A I/A I/A
Egenkapitalandel i % -10,7 -11,3 -10,7 -11,3 -12,2
Resultat/udvandet resultat pr. aktie i DKK (EPS basic) 1,1 1,5 0,9 0,4 1,8
Indre værdi pr. aktie i DKK (BVPS) -26,9 -29,3 -26,9 -29,3 -29,3
Kurs/indre værdi -0,6 -0,7 -0,6 -0,7 -0,6
Børskurs ultimo 16,2 19,5 16,2 19,5 16,2

Resultat/udvandet resultat pr. aktie er beregnet i overensstemmelse med IAS 33 ”Indtjening pr. aktie”. Øvrige nøgletal er beregnet

i overensstemmelse med Den Danske Finansanalytikerforenings ”Anbefalinger & Nøgletal 2010”. Der henvises til definitioner og

begreber under anvendt regnskabspraksis i SBS’ årsrapport for 2012.

* Delårsregnskabet er ikke revideret, og der er ikke foretaget review.

Ledelsesberetning

Koncernen Resultatudviklingen

Koncernens omsætning for fortsættende aktiviteter blev for perioden 1. januar – 30. juni 2013 på DKK 535,5 mio. mod DKK 511,4 mio. i tilsvarende periode 2012, svarende til en stigning på 5%.

Driftsresultat før afskrivninger og særlige poster (reorganisering m.m.) (EBITDA-recurring) for fortsættende aktiviteter udgjorde DKK 42,6 mio., hvilket svarer til resultatet i første halvår 2012.

Resultat af primær drift (EBIT) for fortsættende aktiviteter udgjorde DKK 32,4 mio. mod DKK 32,2 mio. i samme periode 2012.

Resultat af fortsættende aktiviteter før skat blev på DKK 16,2 mio. mod DKK 13,1 mio. i samme periode 2012.

Koncernens samlede resultat efter skat og ophørende aktiviteter blev på DKK 3,5 mio. mod DKK 4,9 mio. i samme periode sidste år.

Regeringen har som et element af vækstpakken blandt andet vedtaget nedsættelse af selskabsskatten. Nedsættelsen af selskabsskabsskatten er indregnet med den forventede effekt og har påvirket resultat efter skat og aktiviteter bestemt for salg negativt med DKK 3,2 mio. i første halvår 2013. Selskabets ledelse forventer en samlet negativ effekt på DKK 9,6 mio. i indeværende regnskabsår.

Balanceudviklingen

Koncernens samlede aktiver udgjorde pr. 30. juni 2013 DKK 806,3 mio. mod DKK 828,2 mio. på samme tidspunkt i fjor.

Langfristede aktiver udgjorde pr. 30. juni 2013 DKK 282,9 mio. mod DKK 259,3 mio. på samme tidspunkt i 2012. Stigningen kan hovedsagligt relateres til genaktiverede skattemæssige underskud jf. omtale i koncernens årsrapport for 2012 omkring reorganisering.

Kortfristede aktiver inklusiv aktiver bestemt for  salg udgjorde pr. 30. juni 2013 DKK 523,4 mio. mod DKK 568,9 mio. på samme tidspunkt i 2012. Reduktionen kan hovedsagligt relateres til nedbringelse af koncernens varelagre.

På passivsiden udgjorde forpligtelser DKK 892,5 mio. mod DKK 922,1 mio. pr. 30. juni 2012. Ændringen vedrører hovedsagligt nedbringelse af gæld til kreditinstitutter.

Egenkapital ekskl. ansvarlig lånekapital udgjorde pr. 30. juni 2013 DKK -86,2 mio. mod DKK -93,8 mio. pr. 30. juni 2012.

Den samlede ansvarlige kapital udgjorde pr. 30. juni 2013 15,8% af balancesummen.

Likviditet og finansiering

Koncernens divisioner

I november 2012 blev der foretaget en juridisk opdeling og divisionering af koncernen, der således fremadrettet omfatter tre forretningsområder, SBS Automotive, SBS Friction og Notox (aktivitet bestemt for salg).

SBS Automotive

SBS Automotive opererer på det europæiske eftermarked for dele til personbiler og varevogne op til 3,5 t. Divisionen omfatter tre indbyrdes relaterede forretningsområder:

• Produktion/renovering af bremsecalipre til biler
  • Sourcing, færdiggørelse, kundetilpasning og distribution af bremseskiver og -tromler
  • Supply chain forretningsmodel med sourcing og distribution af et bredt program af autodele

Produktprogrammet omfatter produkter, der løbende slides og udskiftes i takt med anvendelse af køretøjet, hvilket er medvirkende til at sikre et marked med relativt høj ufølsomhed over for konjunktursvingninger.

Det europæiske marked for reservedele er karakteriseret ved at være stort, stabilt og fragmenteret. Anerkendte analytikere forventer en svag vækst i markedet frem til 2020, primært drevet af væksten i bilparken i de østeuropæiske lande og Rusland.

Markedet er delt i to primære segmenter: Det autoriserede marked, styret af bilfabrikkerne og disses forhandlernetværk, og det frie eftermarked, der servicerer alle bilmærker. Traditionelt servicerer det autoriserede netværk de nyere biler, mens den ældre bilpark serviceres på det frie eftermarked.

Lovgivningen i EU har op gennem 00’erne fokuseret på at skabe friere konkurrencevilkår i branchen, hvilket vurderes at have været til fordel for det frie eftermarked.

De primære markedsdrivers er bilparkens størrelse, antal kørte kilometer, delenes holdbarhed, samt vejrmæssige forhold. De generelle økonomiske konjunkturer påvirker ligeledes markedet, idet man under lavkonjunkturer oplever, at forbrugerne kører mindre og udskyder reparationer. I distributionsleddet forstærkes dette af lagereduktioner og fokus på cash flow.

Med baggrund i de senere års økonomiske afmatning har trenden i markedet gennem 2013 været, at kunderne i distributionsleddet har skiftet fokus. Fra at være fokuseret på høj brand value med udgangspunkt i produkter fra de store mærkevareudbydere er efterspørgslen efter ”value for money” koncepter baseret på samarbejde med leverandører, der kan bidrage positivt til kundens forretningsudvikling og sikring af cash flow, steget.

SBS Automotive’s fleksible og dynamiske forretningsmodeller baseret på flere indgange til markedet, spredning på flere produktområder, kombination af egenproduktion, færdiggørelse og sourcing, samt et konkurrencedygtigt forhold mellem pris og kvalitet, matcher denne udviklingstrend særdeles godt.

I praksis betyder det, at SBS Automotive rammer et meget bredt spektrum af kundesegmenter. Fra den lokale eller regionale grossist der kan serviceres med dag til dag leverancer via SBS Automotives egne distributioncentre i Tyskland, Frankrig og Danmark, over den nationale og internationale distributør til bilfabrikkernes eftermarkedsprogrammer, der betjenes med leverancer ofte i egne varemærker fra SBS Automotives fabrikker og færdiggørelsesoperationer.

Fleksibiliteten og bredden i serviceringen af markedet er unik for SBS Automotive og begynder nu for alvor at få effekt i form af stigende omsætning og øgede markedsandele. Det er ledelsens forventning, at markedstrenden med fokus på ”value for money” med behov for høj fleksibilitet vil fortsætte og dermed understøtte SBS forretningsmodellen.

Det europæiske reservedelsmarked var i første kvartal 2013 fortsat præget af den afmatning, som karakteriserede 2012. Hertil kom, at den lange vinter over det meste af Europa forsinkede det traditionelt højere reparationsniveau i foråret. I andet kvartal var der tegn på forbedrede afsætningskonjunkturer i forbindelse med, at der kom gang i reparationer efter vinteren, samtidig med at der var indikationer om øget lageropbygning i distributionsleddet.

SBS Automotive havde i første halvår en omsætning på DKK 471,2 mio. mod DKK 438,8 mio. i samme periode 2012. Fremgangen kan i særlig grad tilskrives et stærkt 2. kvartal med en stigning i omsætningen på 15% og i EBITDA på 11% sammenlignet med 2. kvartal i 2012. Ændringerne kan bl.a. relateres til caliperområdet som følge af udvikling i både afsætnings- og produktions setup.

Produktområdemæssigt var der ud over bremsecalipre fremgang på bremsebakker og øvrige sliddele, mens der var tale om et mindre fald på bremseskiver. Sidstnævnte kan især tilskrives en enkelt kundes ændrede købsmønster. En introduktion af coatede skiver først på året er forløbet planmæssigt, og salget er stigende.

I det tyske selskab, der varetager salget i SBS’ egne varemærker til Tyskland, Rusland, Polen og visse centraleuropæiske lande, var omsætningen en smule højere i forhold til samme periode i 2012. Udviklingen afspejler en stigning i eksportsalget, bl.a. som følge af en ny salgsstrategi med intensiveret markedsbearbejdning i Rusland og Østeuropa, samt at opbygningen af en grossistkundeportefølje i Østrig, Schweiz og Holland nu er ved at få effekt.

I det franske selskab var der i perioden tale om en pæn omsætningsstigning i forhold til samme periode i 2012. Dette indikerer, at den øgede fokusering og satsning på større kunder begynder at få effekt.

Også omsætningen på det danske marked viste fremgang. Konceptet her er som i Tyskland og Frankrig daglige leverancer i egne varemærker fra eget centrallager.

På de øvrige eksportmarkeder har der i første halvår været fokus på at øge afsætningen til det såkaldte OES-kundesegment, der dækker bilfabrikkernes eftermarkedsprogram. Afsætningen af skiver til en af Europas store bilkoncerner er stigende, ligesom der arbejdes med andre potentielle kunder i denne gruppe med henblik på leverancer af skiver og calipre. Geografisk har der i eksportsalget endvidere været fokus på Norden og Storbritannien.

Både i caliperproduktionen og i færdiggørelsesoperationen for bremseskiver er der arbejdet med yderligere effektiviseringer og implementering af LEAN med henblik på en langsigtet sikring af konkurrenceevnen. Der er endvidere opbygget yderligere kapacitet på fabrikken i Presov, Slovakiet, som SBS Automotive ejer i et joint venture med FTE Automotive GmbH.

SBS Friction

Forretningsområdet omfatter udvikling og produktion af friktionsmaterialer og bremseklodser til motorcykler, scootere, motorsport samt en række specialområder, herunder vindmøller. Produkterne afsættes både på OE- og eftermarkedet.

Det europæiske motorcykelmarked var i første halvår ramt af tilbagegang som følge af krisen i Sydeuropa og af en vejrmæssigt dårlig forårssæson. Dette har tilsammen betydet færre kørte kilometer og mindre efterspørgsel på dele og udstyr til motorcykler. Hertil kommer at flere betydende kunder som følge af markedsudviklingen har nedbragt lagrene svarende til et niveau på mellem DKK 7 og 10 mio. Divisionen havde i første halvår 2013 en omsætning på DKK 64,4 mio. mod DKK 72,9 mio. i samme periode i fjor, hvilket har påvirket segmentresultatet efter skat tilsvarende negativt.

SBS Friction arbejder systematisk med udbygning af markedsplatformen på markeder uden for Europa. Således arbejdes der pt. med at etablere en aftale med en førende distributør på det amerikanske marked, ligesom der pågår øget bearbejdning af Sydamerika. I Asien har SBS opbygget et importørnetværk i en række lande og har i foråret udvidet dette med en samarbejdspartner i Shanghai. Med øget velstand, en større middelklasse og mere fokus på livsstilsprodukter er det forventningen, at der også i Kina kan opstå et nichemarked for et high performance kvalitetsprodukt som SBS.

På OEM-markedet er der i første halvår indgået aftale med en spansk producent af bremsesystemer om levering af klodser til en større motorcykel, der skal produceres i Kina. Endvidere arbejdes der på en del nye projekter både i Europa, USA og Asien.

I produktionen i Svendborg er den første produktionslinje til konduktiv sintring implementeret og under indkøring. Ved fuld implementering opnås såvel større ensartethed som styrkelse af konkurrenceevnen. Konduktiv sintring spiller især en vigtig rolle i forbindelse med leverancer til OEM-markedet.

Som følge af den faldende omsætning og indtjening er der iværksat rationaliseringer og besparelser, som forventes at få effekt i andet halvår af 2013.

Notox (aktivitet bestemt for salg)

Notox-divisionen har som i de foregående perioder produceret filtersubstrater på underleverandørbasis. Divisionen er afhængig af de projekter, som partikelfilter- og systemudbyderne kan indhente. Der kunne i første halvår 2013 konstateres faldende ordremængde fra den største aftager af produktionskapacitet og dermed faldende omsætning.

Der er i perioden indledt leverancer til en ny kunde inden for mineindustrien i Australien.

Den strammere lovgivning med bl.a. Euro 5, Euro 6, CARB osv., som indføres successivt i den industrialiserede verden, ser ud til at begynde at få effekt.  Stramningerne i lovgivningen vil især være til fordel for udbydere af siliciumcarbid filtre, som eksempelvis Notox, idet denne filtertype i modsætning til de hyppigt anvendte cordierite filtre opfylder de øgede krav til filtrering. Mængden af forespørgsler på filterløsninger har i første halvår været stigende, og der arbejdes med en række konkrete kontakter.

SBS’ ledelse arbejder fortsat aktivt på at etablere et bæredygtigt, fremtidigt forretningsgrundlag for dieselpartikelaktiviteterne. Dette kan indebære et helt eller delvist salg, hvorfor klassifikation af Notox-divisionen som en ophørende aktivitet er opretholdt.

Begivenheder efter delårsperiodens udløb

Der er ikke indtruffet væsentlige begivenheder efter periodens udløb.

Forventninger til 2013

De forventninger til fremtiden, der er omtalt i denne delårsrapport, herunder forventninger til indtjeningen, er i sagens natur forbundet med risici og usikkerheder og kan påvirkes af faktorer som f.eks. globale økonomiske forhold og øvrige væsentlige forhold, herunder kreditmarkeds-, rente- og valutakursudviklingen. Der henvises i øvrigt til afsnittet risikoforhold og note 25 i koncernens årsrapport for 2012.

Ledelsespåtegning

Bestyrelse og direktion har dags dato behandlet og godkendt delårsrapporten for perioden 1. januar – 30. juni 2013 for Scandinavian Brake Systems A/S.

Delårsregnskabet, der ikke er revideret eller reviewet af selskabets revisor, aflægges i overensstemmelse med IAS 34 ”Præsentation af delårsregnskaber” som godkendt af EU og danske oplysningskrav for børsnoterede selskaber.

Det er vores opfattelse, at delårsregnskabet giver et retvisende billede af koncernens aktiver, passiver og finansielle stilling pr. 30. juni 2013 samt af resultatet af koncernens aktiviteter og pengestrømme for perioden 1. januar – 30. juni 2013 samt af resultatet af koncernens aktiviteter og pengestrømme for perioden 1. januar – 30. juni 2013.

Det er endvidere vores opfattelse, at ledelsesberetningen indeholder en retvisende redegørelse for udviklingen i koncernens aktiviteter og økonomiske forhold, periodens resultat og af koncernens finansielle stilling som helhed og en beskrivelse af de væsentlige risici og usikkerhedsfaktorer, som koncernen står over for.

Svendborg, den 29. August 2013

Direktion:

Hans Fuglgaard                                                             Carsten Schmidt

Adm. direktør/CEO                                                        Økonomidirektør/CFO

Bestyrelse:

Tage Reinert                                                                  Peter Eriksen Jensen                                                      Johannes Huus Bogh

Formand                                                                        Næstformand

Lars Radoor Sørensen                                                    Flemming Tomdrup                                                      Henrik Bjørnbak

Jytte Petersen                                                                Jan B. Pedersen

Yderligere oplysninger: Kontakt venligst adm. dir. Hans Fuglgaard, tlf. 63 21 15 15.

Selskabets hjemmeside: www.sbs.dk

06-2013 delårsrapport for perioden 01.01-30.06.2013.pdf