Svar fra Finanstilsynet

Svar fra Finanstilsynet på spørgsmålet om, hvorledes aktionærerne i Access Stratego A/S (”Selskabet”) skal forholde sig efter afnoteringstidspunktet

Meddelelse nr. 14/2013

6. september 2013

Med henvisning til Selskabets meddelelse nr. 13/2013 af 30. august 2013, hvoraf fremgik, at Selskabet havde indsendt en skriftlig henvendelse til Finanstilsynet med anmodning om Tilsynets stillingtagen til, hvorledes aktionærerne - med særlig fokus på de aktionærer, der ejer for mindre end 100.000 kr. af aktier i Selskabet for pensionsmidler - skal forholde sig efter afnoteringen af Selskabet fra First North (”Henvendelsen”), kan det oplyses, at Selskabet nu har modtaget et svar på Henvendelsen.

Finanstilsynet har besvaret Henvendelsen på den måde, at hvis Selskabet ikke inden for en kortere periode kan opnå Finanstilsynets tilladelse til markedsføring til detailkunder i henhold til de nye regler på området - nye markedsføringsregler som følge af implementeringen af FAIF-direktivet (”Nye regler”), vil investorer, der ejer for mindre end 100.000 kr. af aktier i Selskabet for pensionsmidler skulle afhænde deres aktier i Selskabet efter afnoteringstidspunktet.

Finanstilsynet oplyser, at det er deres opfattelse, at 2-3 måneder efter afnoteringstidspunktet må anses for at være ”en kortere periode” i denne henseende.

Selskabets aktier kan i dag markedsføres til detailkunder i overensstemmelse med de gældende regler på området, men Selskabet vil som følge af de Nye regler skulle ansøge om en ny markedsføringstilladelse. Det er ikke muligt for Selskabet at opnå en ny markedsføringstilladelse fra dag til dag, idet det også følger af de Nye regler, at Selskabet forinden ansøgningen om markedsføringstilladelsen skal have udpeget en forvalter, der har opnået en forvaltertilladelse fra Finanstilsynet. Med andre ord betyder de Nye regler, at der vil være to selvstændige godkendelsesprocesser i Finanstilsynet – godkendelsen af forvalteren og efterfølgende en godkendelse af Selskabet til markedsføring mod detailkunder.

Det er ikke særligt sandsynligt, at Selskabet - inden udløbet af den kortere periode, som defineret af Finanstilsynet ovenfor - har opnået en ny markedsføringstilladelse.

På Selskabets hjemmeside - accessstratego.dk – vil det blive offentliggjort, når Selskabet har opnået en ny markedsføringstilladelse.

For yderligere information kontakt venligst:

Adm. direktør Peter Kock, Access Stratego A/S

Telefon 61 20 95 52, E-mail: post@aktivformueforvaltning.dk

Bestyrelsesformand Thorkild Kokholm, Access Stratego A/S

E-mail: Thorkild.kokholm@seb.dk

Access Strategos godkendte rådgiver er:

Thomas Benedictsen-Nislev, Beierholm, Gribskovvej 2, 2100 København Ø,

Offentliggørelse af svar fra Finanstilsynet vedr  puljepensionsbekendtgørelsen.pdf