Lindex expanderar till Kina med mål att öppna 100 franchisebutiker innan utgången av år 2018

Helsingfors, Finland, 2013-09-11 12:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- STOCKMANN Oyj Abp, Börsmeddelande 11.9.2013 kl. 13.00 EET

Stockmann Oyj Abp:s dotterbolag AB Lindex har inlett ett franchisepartnerskap med Suning, ett av de största bolagen i Kina, för att öppna en kedja av Lindex modebutiker i Kina. Partnerskapet är det största steget i Lindex internationella verksamhet, och detta accelererar modekedjans internationella expansion.

Den första Lindexbutiken kommer att öppnas i Shanghai i september 2014. Enligt franchiseavtalet siktar Suning på att öppna 100 Lindexbutiker i Kina mellan åren 2015 och 2018. Suning kommer även att introducera Lindex produkter i sin nätbutik i Kina.

Franchiseverksamheten innehar en nyckelroll i Lindex strategi. För närvarande har Lindex 33 franchisebutiker via fyra franchisepartners i sex länder; Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bosnien-Hercegovina, Serbien, Kroatien och Island. Franchisemodellen ger Lindex möjlighet att med låg risk och effektiv kapitalanvändning expandera till nya marknadsområden.

Suning, grundat år 1990, är ett av de största bolagen i Kina, och är rankat på 50:e plats i landets Top 500-bolagslista. Sunings årliga omsättning uppgår till 230 miljarder yuan (ca 28,6 miljarder euro), och det sammanlagda antalet anställda är ca 180 000. Sunings huvudsakliga affärsverksamhet består av handel kombinerat med fastighetsverksamhet och service. Bolaget har över 1 700 detaljhandelsbutiker i fler än 700 städer på den kinesiska kontinenten och i övriga områden i Asien. Nätbutiken Suning.com är en av Kinas populäraste nätbutiker. Som en del av sin fastighetsverksamhet uppskattar Suning att bygga 350 nya shoppingcenter innan år 2020, och bolaget är hyresvärd till många av världens ledande detaljhandelsvarumärken.

Närmare information:
Hannu Penttilä, verkställande direktör, tel. (09) 121 5801
Nora Malin, kommunikationsdirektör, tel.

www.stockmanngroup.com

STOCKMANN Oyj Abp