Verkkokauppa.com ehdottaa huippunopean Hyperloop-radan rakentamista Helsingin, Turun ja Tampereen välille.

Verkkokauppa.com Oyj, 2013-09-25 09:23 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Verkkokauppa.com ehdottaa, että Helsinki, Turku ja Tampere yhdistettäisiin teräsputkityhjiössä liikennöivällä Hyperloop-junaradalla, jossa ilmatyynyn päällä liikennöivät junat liikkuvat jopa 1220 km/h huippunopeudella, kuljettaen sekä matkustajia ja rahtikontteja.

Maailmalla Hyperloop-radan kustannuksiksi on arvioitu 5-10 miljoonaa euroa per kilometri, eli Helsinki-Turku-Tampere välisen osuuden kokonaiskustannus olisi arviolta n. 2-4 miljardia euroa. Länsimetron kustannus on nousemassa tällä hetkellä n. miljardiin euroon ja iso osa kustannuksista tulee tunneli- ja louhintatöistä.

Hyperloop-rata yhdistäisi tavanomaisen matkustaja- ja rahtiliikenteen tavalla, jossa suurin osa nyt rekkojen päällä olevasta rahtiliikenteestä siirtyisi Hyperloop-radalle. Hyperloop-junat suunniteltaisiin niin, että niihin voisi suoraan sijoittaa standardit 40 jalan rahtikontit. Matka-aika esim. Helsingin ja Turun tai Tampereen välillä olisi arviolta 15 minuuttia. Tämä mahdollistaisi nykyistä merkittävästi laajemmat työssäkäyntialueet, ja radan välille sijoitetut pysäkit mahdollistaisivat edullisen maaseutumaisen asumisen, mutta työskentelyn kaupungissa. Pysäkkien valinnassa tulisi myös käyttää hyväksi jo rakennettuja junapysäkkejä, jolla asemien rakentamisen kustannukset saataisiin minimioitua.

Metrosta ja junaliikenteestä poiketen Verkkokauppa.com ehdottaa, että Hyperloop rakennettaisiin kokonaan maanpäällisenä siten, että pysäkit valittaisiin myöskin kaupallisin perustein, jossa pysäkin omistaja kuten esim. kauppakeskus tai suuryritys osallistuisi kustannuksiin saadakseen pysäkin tiloihinsa. Koska rata ei vaadi tunnelirakentamisen erikoisosaamista, voitaisiin rata rakentaa kotimaisin voimin ja työvoimalla. Junat toimisivat uusiutuvalla energialla tuotetulla sähköllä, jonka seurauksena liikenteen päästöt laskisivat merkittävästi. Koska junat liikennöisivät suljetussa metalliputkessa, vähentyisi myös liikennemelu merkittävästi.

Hyperloop-radan pysäkit voisivat sijaita esim. vilkkaissa kauppakeskuksissa, matkustajaliikennesatamissa sekä Helsinki-Vantaan lentokentällä. Tampereen ja Turun paikallislentokentät voitaisiin käytännössä sulkea tarpeettomina ja tästä syntyvät kustannussäästöt ohjata Helsinki-Vantaan lentokentän sekä Hyperloop-radan kehittämiseen. Koska Hyperloop-rata kuljettaa myös rahtia, olisi syytä harkita vain yhtä pääsatamaa, eli käytännössä Turun sataman rahtiliikenne voitaisiin myös lopettaa.

Verkkokauppa.com ehdottaa myös, että matkustaminen Hyperloopissa olisi ilmaista, mutta vastaavasti Hyperloop olisi muuten täysin kaupallistettu, aina radan ja junien nimestä sekä pysäkkien sijaintipaikoista alkaen. Loppurahoitus tulisikin verovaroista, bisnes-luokan ja rahtiliikenteen tuotoista. Juna ei ainoastaan kuljettaisi matkustajia vaan myös opettaisi heille uusia asioita henkilökohtaisten infonäyttöjen kautta, joita ei saisi suljettua. Junan infonäytöissä voisi pyöriä esimerkiksi kieli- tai ohjelmointikursseja, joiden seuraamisesta palkittaisiin esim. ilmaisilla bisnes-luokan junalipuilla.

Hyperloop-radan Jätkäsaaren asemapiirrosta, sekä junan teknisiä kuvituskuvia voi tarkastella Verkkokauppa.comin myymälässä Jätkäsaaressa 20.10.2013 asti.

Samuli Seppälä
         Toimitus- ja ostojohtaja
         Verkkokauppa.com Oyj
         samuli.seppala@verkkokauppa.com