PANOSTAJA LUOPUU KIINNIKKEET -SEGMENTISTÄ JA MYY SUOMEN KIINNIKEKESKUS OY:N LÄNSI-SUOMEN SÄHKÖTUKULLE

Panostaja Oyj        Pörssitiedote  17.10.2013     klo 14:30

Panostaja Oyj:n 90 %:sesti omistama tytäryhtiö Kiinnikekeskus Services Oy on tänään allekirjoittanut kauppakirjan Suomen Kiinnikekeskus Oy:n koko osakekannan myynnistä Länsi-Suomen Sähkötukku Oy:lle.

Panostaja kirjaa kaupasta arviolta 0,5 miljoonan euron myyntitappion. Kiinnikkeet -segmentistä luopuminen on Panostajan strategian mukainen ja tukee portfolion aktiivista kehittämistavoitetta.

Suomen Kiinnikekeskus Oy poistuu tehdyn yrityskaupan johdosta kokonaisuudessaan Panostaja-konsernin tilikauden ja vertailukauden jatkuvien liiketoimintojen tuloksesta. Tämän vuoksi Panostaja tarkentaa tulosohjaustaan vertailukauden osalta. Konsernin vertailukelpoisen liikevaihdon (147,9 milj. euroa) arvioidaan kasvavan tilikauden 2013 aikana noin 18 – 21 prosenttia edellisvuodesta ja konsernin vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan tilikauden 2012 liikevoittoa (3,2 milj. euroa) suurempi ilman tilikauden 2013 kertaluontoisia eriä (mm. arvonalentumiset).

Aikaisempi tulosohjaus 9.10.2013: Konsernin vertailukelpoisen liikevaihdon (150,8 milj. euroa) arvioidaan kasvavan tilikauden 2013 aikana noin 18 – 21 prosenttia edellisvuodesta ja konsernin vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan tilikauden 2012 liikevoittoa (2,9 milj. euroa) suurempi ilman tilikauden 2013 kertaluontoisia eriä (mm. arvonalentumiset).

Kaupasta kirjattava arviolta 0,5 milj. euron myyntitappio esitetään omalla rivillään ilman vaikutusta tilikauden liikevoittoon.

Panostaja-konsernin tilikauden 2012 vertailukelpoinen jatkuvien liiketoimintojen liikevaihto ja liikevoitto ilman Matti-Ovi Oy:tä ja Suomen Kiinnikekeskus Oy:tä oli 147,9 milj. euroa ja 3,2 milj. euroa.

Panostaja Oyj

Juha Sarsama

Lisätietoja:

Sijoitusjohtaja Tapio Tommila Panostaja Oyj 040 527 6311

Panostaja on sijoitusyhtiö, joka kehittää aktiivisena enemmistöomistajana suomalaisia pk-yrityksiä. Yhtiön tavoitteena on olla halutuin kumppani liiketoimintansa myyville yrittäjille, parhaille johtajille sekä sijoittajille. Panostaja kasvattaa yhdessä kumppaniensa kanssa konsernin omistaja-arvoa ja luo suomalaisia menestystarinoita.

Panostaja Oyj toimii tämän kaupan jälkeen yhdeksässä liiketoiminta-segmentissä ja Panostaja konsernissa työskentelee n. 1 300 henkilöä. Panostaja-konsernin liikevaihto tilikaudella 2012 oli ilman Matti-Ovi ja Suomen Kiinnikekeskus -kauppojen oikaisua 156,8 miljoonaa euroa. Panostajan (PNA1V) osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingin pörssissä.

www.panostaja.fi

Suomen Kiinnikekeskus Oy harjoittaa kiinnikkeiden, sähkö- ja käsityökalujen, kemikaalien, suojaimien sekä erikoistarvikkeiden tukkukauppaa ja maahantuontia. Yhtiön asiakkaisiin kuuluvat konepaja- ja elektroniikkateollisuuden alan yritykset, sähkö-, ja LVI-liikkeet sekä kaupungit ja kunnat. Suomen Kiinnikekeskuksen palvelutarjontaan kuuluvat myös hyllytys-, nostoväline- ja logistiikkapalvelut. Yhtiö työllistää noin 24 henkilöä ja sillä on toimipisteet Tampereella sekä Porissa. Suomen Kiinnikekeskus Oy:n liikevaihto oli 31.10.2012 päättyneellä tilikaudella 2,9 miljoonaa euroa ja liikevoitto -0,3 miljoonaa euroa.

Länsi-Suomen Sähkötukku Oy tarjoaa koneet, laitteet, kiinnitystarvikkeet ja suojavarusteet niin rakennusliikkeille kuin teollisuudelle. Vuonna 1993 perustettu yhtiö sijaitsee Porissa ja se työllistää yhteensä 8 henkilöä. Länsi-Suomen Sähkötukku Oy:n liikevaihto oli 31.3.2013 päättyneellä tilikaudella 2,2 miljoonaa euroa.