MARTELA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.-30.9.2013

MARTELA OYJ               OSAVUOSIKATSAUS                  25.10.2013 kello 08.30

MARTELA OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS AJALTA 1.1.-30.9.2013

Konsernin kolmas vuosineljännes edellisvuoden tasolla, tammi-syyskuun liikevaihto pienempi ja liiketulos edellisvuotta heikompi

Keskeiset tunnusluvut:

7-9 7-9 1-9 1-9 1-12
meur 2013 2012 2013 2012 2012

- Liikevaihto 34,3 34,8 95,4 101,9 142,7
 - Liikevaihdon muutos % -1,4 2,9 -6,3 11,1 9,2
 - Liiketulos* 1,5 0,6 -2,5 -1,2 -0,9
 - Liiketulos % 4,4 1,7 -2,6 -1,2 -0,6
 - Tulos / osake, eur 0,34 0,07 -0,77 -0,49 -0,51
 - Sijoitetun pääoman tuotto % 14,5 5,5 -8,7 -4,4 -2,7
 - Oman pääoman tuotto % 22,4 4,1 -17,2 -9,3 -7,2
 - Omavaraisuusaste %     38,2 43,3 41,2
 - Nettovelkaantumisaste %     61,1 39,8 33,1

Martela-konsernin vuoden 2013 liikevaihdon arvioidaan jäävän edellisvuodesta ja liiketuloksen olevan edellisvuoden tasolla tai hieman huonompi.

* Liiketulos kaudella 7-9/2013 sisältää kiinteistön myynnistä syntynyttä voittoa 0,9 miljoonaa euroa.

Markkinatilanne

Toimistokalustekysyntä Suomessa on jatkunut kolmannella vuosineljänneksellä heikkona. Kysyntä Suomessa kohdistuu tällä hetkellä pitkälti erilaisiin toimistojen muutos- ja tehostamisprojekteihin uudiskohteiden sijaan. Myös Ruotsissa markkinatilanne on vähitellen heikentynyt kuluneen vuoden aikana. Sen sijaan Puolan markkinat ovat olleet normaalitasolla.

Toimistorakentamisesta kertovat tilastot ovat saatavilla vuoden 2013 ensimmäiseltä vuosipuoliskolta ja ne kertovat, että Suomessa valmistui vuoden 2013 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana neliömääräisesti 42 prosenttia vähemmän toimistorakennuksia kuin edellisenä vuonna. Toimistojen rakennuslupia on vastaavana aikana myönnetty ja toimistorakennuksia on alettu rakentaa noin 74 prosenttia vähemmän edellisvuoteen verrattuna. Kaiken kaikkiaan toimistorakentamisen aktiviteetti on ollut alhaisella tasolla vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, mutta toisaalta kehitys on kuitenkin toisella neljänneksellä ollut lievästi positiivista verrattuna erittäin heikkoihin ensimmäisen neljänneksen lukuihin.

Konsernin liikevaihto ja tulos

Kolmannen neljänneksen liikevaihto oli 34,3 milj. euroa (34,8), jossa oli laskua edelliseen vuoteen 1,4 prosenttia. Konsernin tammi-syyskuun liikevaihto oli 95,4 milj. euroa (101,9), jossa vähennystä oli 6,3 prosenttia. Liikevaihto Suomessa pieneni kumulatiivisesti, mutta kolmannella neljänneksellä Suomen liikevaihto ylsi edellisvuoden tasolle. Puolassa ja Ruotsissa liikevaihto sen sijaan katsauskaudella kasvoi edellisvuodesta, mutta kasvuvauhti kolmannella neljänneksellä hieman hiipui. Muilla markkinoilla Tanskan liiketoiminnan siirtäminen vuoden 2012 lopulla omasta tytäryhtiöstä jälleenmyyjälle pienensi katsauskaudella hieman (2,0 %) konsernin liikevaihtoa. Venäjän liikevaihto kasvoi edelleen, mutta alueen liikevaihto on konsernin näkökulmasta vähäistä.

Kolmannen neljänneksen liiketulos oli 1,5 milj. euroa (0,6). Tammi-syyskuun liiketulos oli -2,5 milj. euroa      (-1,2). Konsernin liiketulosta kolmannella neljänneksellä paransi 0,9 miljoonaa euroa Nummelassa olleen asuinkiinteistön myynti. Huolimatta konsernin kulutason selkeästä pienentymisestä tammi-syyskuun liiketulos heikkeni edellisvuodesta johtuen liikevaihdon supistumisesta sekä konsernin tuotteiden alhaisemmasta myyntikatteesta.  Alhaisempi myyntikate johtui vertailukauteen nähden  erilaisesta tuotejakaumasta. Kolmannella vuosineljänneksellä konsernin tuloskehitys kääntyi positiiviseen suuntaan. Liikevaihto ylsi kolmannella neljänneksellä edellisvuoden tasolle ja huolimatta hieman heikentyneestä myyntikatteesta liiketulos ilman kiinteistön myyntivoittoa oli saavutettujen kustannussäästöjen seurauksena edellisvuoden suuruinen.

Konsernin kiinteät kulut ovat asteittain pienentyneet kuluvana vuonna jo toteutettujen toimenpiteiden seurauksena. Lisäksi konserni käynnisti kolmannella vuosineljänneksellä toimenpiteiden suunnittelun kulutasonsa alentamiseksi, jolla tavoitellaan vuositasolla noin 6 miljoonan euron kustannussäästöjä. Ohjelma toteutuu vuoden 2014 loppuun mennessä, jonka jälkeen säästöt realisoituvat täysimääräisinä. Näin konsernin kustannusrakenne muokataan vastaamaan yhtiön muuttunutta toimintaympäristöä. Osana säästöohjelmaa yhtiössä käynnistettiin elokuussa yhteistoimintaneuvottelut, jotka saatiin päätökseen lokakuun alussa. Neuvotteluissa päästiin lopputulokseen, jolla konsernin kustannustaso pienenee 35 henkilön kustannuksia vastaavasti vuoden 2014 loppuun mennessä. Lisätoimenpiteiden valmistelu säästötavoitteen saavuttamiseksi jatkuu. Merkittävimpiä harkittavia toimenpiteitä ovat tuotannon siirrot toimipaikkojen välillä sekä heikosti kannattavien liiketoimintojen tuottavuuden parantaminen ja uudelleenorganisointi. Kuten aikaisemmin on todettu, konserni kuitenkin samanaikaisesti panostaa voimavaroja parantaakseen kykyänsä tarjota entistäkin laadukkaampia kokonaisratkaisuja palveluineen, erityisesti vastaamaan lisääntyvään Activity Based Office -asiakastarpeeseen.

Konsernin tammi-syyskuun tulos ennen veroja oli -3,3 milj. euroa (-1,9) ja tulos verojen jälkeen oli -3,1 milj. euroa (-2,0).

Martelan vuoden 2013 tammi – syyskuun osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on pdf-muodossa tämän tiedotteen liitteenä. Osavuosikatsaus on myös saatavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.martela.fi.

Martela Oyj
Heikki Martela