Osavuosikatsaus ajalta 1.1.–30.9.2013: Haasteellinen Q3, merkittävät kertaerät kuormittivat vuosineljännestä

Ixonos Oyj                                     Osavuosikatsaus                             25.10.2013 klo 09.30

Osavuosikatsaus ajalta 1.1.–30.9.2013

HAASTEELLINEN Q3, MERKITTÄVÄT KERTAERÄT KUORMITTIVAT VUOSINELJÄNNESTÄ

• 2,3 MEUR liikevaihdon alaskirjaus ja 1,5 MEUR tappiovaraus liittyen aasialaisen operaattorin kanssa vuonna 2012 solmittuun projektiin.
  • 1,6 MEUR liikearvon alaskirjaus laskentamekanismin muutoksen johdosta.

Kolmas vuosineljännes 2013 lyhyesti (edellisen vuoden vertailuluvut suluissa):

• Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto ennen kertaluonteisia oikaisuja oli 7,8 MEUR.
  • Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto oli 5,5 MEUR (2012: 10,0 MEUR), liikevaihdon muutos oli -45,1 prosenttia.
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia oikaisuja ja varauksia oli -2,0 MEUR.
  • Käyttökate (EBITDA) oli -5,8 MEUR, -105,9 prosenttia liikevaihdosta, (2012: -5,1 MEUR, 51,2 prosenttia liikevaihdosta).
  • Liiketulos ennen kertaluonteisia oikaisuja, varauksia ja alaskirjauksia oli -2,7 MEUR.
  • Liiketulos oli -8,1 MEUR, -147,8 prosenttia liikevaihdosta, (2012: -7,2 MEUR, -72,6 prosenttia liikevaihdosta).
  • Nettotulos oli -6,8 MEUR, -124,0 prosenttia liikevaihdosta, (2012: -6,2 MEUR, -62,5 prosenttia liikevaihdosta).
  • Tulos per osake oli -0,20 euroa (2012: -0,28 euroa).

Kolmannen vuosineljänneksen edellistä neljännestä alhaisempaan liikevaihdon tasoon ovat kausivaihtelun lisäksi vaikuttaneet yllämainitun aasialaisen projektin osatuloutukseen liittyvä alaskirjaus, tiettyjen asiakkuuksien strategiamuutoksista johtuva tilauskannan väheneminen sekä kotimaan markkinan haasteellisuus.

Kolmannen vuosineljänneksen liiketulokseen ovat vaikuttaneet liikevaihdon tason lisäksi kertaluonteinen yllämainitun projektin tappiovaraus. Yhtiö myös suoritti kolmannen neljänneksen lopussa liikearvon testauksen, jonka seurauksena liikearvoa alaskirjattiin.

Katsauskausi lyhyesti

• Katsauskauden liikevaihto oli 26,4 MEUR (2012: 44,1 MEUR), liikevaihdon muutos oli -40,1 prosenttia.
  • Käyttökate (EBITDA) oli -7,1 MEUR, -27,0 prosenttia liikevaihdosta, (2012: -5,4 MEUR, -12,3 prosenttia liikevaihdosta).
  • Liiketulos oli -10,9 MEUR, -41,2 prosenttia liikevaihdosta, sisältäen liikearvon alaskirjauksen 1,6 MEUR. (2012: -19,0 MEUR sisältäen liikearvon alaskirjauksen 9,2 MEUR, -43,2 prosenttia liikevaihdosta).
  • Nettotulos oli -9,4 MEUR, -35,4 prosenttia liikevaihdosta, (2012: -17,5 MEUR, -39,8 prosenttia liikevaihdosta).
  • Tulos per osake oli -0,28 euroa (2012: -0,79 euroa).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -6,7 MEUR (2012: -1,6 MEUR).

Tulevaisuuden näkymät lyhyesti:

• Yhtiö arvioi vuoden 2013 liikevaihdon olevan 35–38 MEUR. Koko vuoden käyttökatteen arvioidaan olevan negatiivinen.

Toimitusjohtaja Esa Harju:

Kolmas vuosineljännes oli meille pettymys alkuvuoden positiivisen kehityksen jälkeen.

Kesän loppupuolella kohtasimme joukon uusia haasteita, joista merkittävimpänä vuonna 2012 solmitun Aasian-projektin viivästyminen ja kääntyminen tappiolliseksi. Tämän lisäksi tietyt asiakkaamme tekivät strategisia linjanmuutoksia, millä on ollut suora heikentävä vaikutus liikevaihtoomme. Myös erityisesti kotimaan markkinatilanne on ollut vaikea, asiakasprojekteissa ostopäätösten tekoaika on pidentynyt ja tämä on heijastunut liiketoimintaamme.

Olemme aloittaneet syksyn aikana konsernitasolla merkittävän uuden säästöohjelman, jolla yhtiön kulutaso sovitetaan tulevaan liikevaihtoon. Aloitimme Suomessa YT-neuvottelut 16.9.2013. Odotamme säästöjen vaikuttavan kulurakenteeseemme marraskuun lopulta alkaen, ja uudelle kulutasolle pääsemme pääosin vuoden 2014 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Kassatilanteemme on jatkunut haasteellisena. Olemme katsantokauden jälkeen julkistaneet suunnitelmamme oman pääoman ehtoisen rahoituksen järjestämisestä, kuten tiedotimme 8.10.2013.

Olemme terävöittäneet strategiaamme kuluneen vuosineljänneksen aikana, ja tehneet yhdessä hallituksen kanssa päätöksiä tulevaisuuden suunnasta ja painopistealueista. Terävöitetyllä strategialla kohdennamme yrityksen resurssit niille alueille, joilla meillä on parhaat mahdollisuudet menestyä ja erottautua ainutlaatuisena design-lähtöisenä teknologiakumppanina valituilla markkinoilla. Pyrimme jatkossa rakentamaan pitkäkestoisia kumppanuuksia asiakkaittemme kanssa tuottamalla heille uusia luovia digitaalisia ratkaisuja. Dream, Design, Deliver
-arvolupauksemme säilyy tässä keskeisenä kilpailuetuna, ja uskomme sen erottavan meidät kilpailijoista.

Haasteellisesta vuosineljänneksestä ja kassatilanteesta huolimatta katsomme tulevaisuuteen luottavaisin mielin. Osaamisellemme on kysyntää, ja teemme yhteistyötä alallaan maailman johtavien yhtiöiden kanssa. Etenemme terävöitetyn strategiamme ja uuden organisaatiomme kanssa kohti vuotta 2014.”

LIIKETOIMINNAN KUVAUS

Ixonos on design-suuntautunut teknologiayritys, joka tarjoaa luovia digitaalisia ratkaisuja ja palveluja valikoiduilla liiketoiminta-alueilla toimiville asiakasyrityksille. Autamme asiakasyrityksiämme hyödyntämään internetin ja mobiilin liikkuvuuden tuomaa tuottavuutta sekä ainutlaatuista käyttökokemusta kilpailukyvyn parantamiseksi.

Ixonosin strategia on toimia design-suuntautuneena teknologiakumppanina valituilla kohdemarkkinoilla. Keskeinen vahvuutemme ja ainutlaatuinen kilpailijoista erottava tekijä on kykymme yhdistää maailmanluokan design-kyvykkyytemme vahvaan teknologiaosaamiseen tarjoten kattavia kokonaisratkaisuja, jotka tuottavat strategista lisäarvoa asiakkaillemme.

Ixonosin design-palvelut kattavat digitaalisen, mobiilin ja verkkosuunnittelun sekä palvelu- ja teollisen muotoilun. Nämä kokonaisvaltaiset design-palvelut perustuvat monialaiseen työhön, johon sisältyy suunnittelustrategia, design- ja käyttäjätutkimus, suunnitteluinnovaatiot ja työpajat, visuaalinen ja vuorovaikutussuunnittelu sekä prototyyppien suunnittelu erilaisille mobiililaitteille ja palveluille, aina alustariippumattomaan designiin saakka.

Meillä on syvällinen osaaminen luovien ohjelmistoratkaisujen kehittämisessä sulautettujen järjestelmien ja verkko-ohjelmistojen osalta. Hyödynnämme avoimia standardoituja teknologioita (esim. Linux ja Android). Yhdistämme ohjelmistokehitysosaamisen maailmanluokan teknologiaosaamiseen, syvälliseen käyttöliittymä- ja käytettävyyssuunnitteluun ja huipputason projektinhallintakykyyn. Näin voimme toimittaa asiakkaillemme laadukkaita ja ketteriä ratkaisuja. Teknologiaosaamisemme kattaa mm. langattoman yhdistettävyyden, RF-, audio-, kuvantamis- ja videoteknologiat.

Terävöitetyn strategian mukaisesti kohdemarkkina-segmenttimme ovat:

- Teollisuus: Tarjoamme sulautettuja ja luovia digitaalisia ratkaisuja teollisen internetin ympärillä. Autamme asiakasyrityksiä siirtymään perinteisistä teknologioista standardoitujen avoimien teknologioiden käyttöön mahdollistaen tuottavuuden lisäämisen ja lisäarvon tarjoamisen heidän asiakkailleen. Kehitämme digitaalisia innovaatioita, jotka auttavat teollisuusyrityksiä muuttumaan digitaalisen palveluliiketoiminnan tarjoajiksi. Ixonos toimii johtavien siruvalmistajien kumppanina tarjotakseen asiakasratkaisuja huipputason teknologia-alustoilla. Tällä segmentillä asiakasyrityksiämme ovat mm. Kone, Outotec, Cargotec, Grundfos ja Metso.

- Media: Autamme televisioyhtiöitä, studioita, tuotantoyhtiöitä sekä operaattoreita tarjoamaan yhä vuorovaikutteisempia ja yksilöidympiä viihdekokemuksia sekä uusia liiketoimintamalleja hyödyntämällä innovatiivisia ratkaisuja, kuten Ixonos TV Compass, second screen -ratkaisu. Tässä segmentissä asiakasyrityksiämme ovat mm. Fox, ESPN, MBC Group, Warner Brothers ja Turner Entertainment.

- Vähittäismyynti ja brändit: Autamme kuluttajamarkkinoilla toimivia yrityksiä ja brändejä hyödyntämään internetiin pohjautuvia digitaalisia ja mobiiliratkaisuja, jotta nämä voivat erottautua monikanavaisen (omni-channel) myynnin, asiakaskokemuksen, tuottavuuden ja palveluinnovaatioiden avulla. Tässä segmentissä asiakasyrityksiämme ovat mm. Stockmann ja Iittala.

- Yritysten IT-osastot ja ohjelmistoyritykset: Tarjoamme luotettavia ja turvallisia pilvi- ja hosting-palveluja Ixonos Elastic Cloud™ -ratkaisumme avulla. Ixonosin virtuaalinen yksityispilvipalvelu on kehitetty vaativaan yrityskäyttöön. Siinä yhdistyy yksityispilven turvallisuus julkisen pilven skaalautuvuuteen ja työnkulun automaatioon. Ixonos Elastic Cloud -ratkaisua käytetään myös useiden kokonaisratkaisujen toiminta-alustana. Tässä segmentissä asiakasyrityksiämme ovat mm. Fonecta, eZ Systems, Improlity, Efecte, Nokia ja Propentus.

Teemme yhteistyötä asiakasyrityksien kanssa myös muilla liiketoimintasegmenteillä, kuten:

- Autoteollisuus ja kuljetusala, jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Marcopolo, Luminator, AvMap sekä autonvalmistajat.

- Älypuhelinvalmistajat, jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Samsung, Huawei ja Nokia.

- Turvallisuus- ja maanpuolustus; jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Cassidian ja Savox Communications.

- Suomalainen julkishallinto, jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Valtiovarainministeriö, Sosiaali- ja terveysministeriö ja Tiera.

- Operaattorit, jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluvat mm. Orange, Vodafone ja TeliaSonera.

- Painettu media, jossa asiakkaidemme joukkoon kuuluu mm. National Geographic.

Organisaatio

Katsauskauden aikana Ixonos on toiminut kolmessa liiketoimintayksikössä: Connected Devices, Online Solutions ja Design. Elokuussa 2013 hyväksytyn terävöitetyn strategian osana Ixonos on uudistanut organisaatiotaan.

Uusi organisaatio, joka astuu voimaan 1.11.2013, koostuu:

- Sales & Marketing -toiminnosta, joka vastaa asiakkuuksista, myyntikanavista, tilauskannasta sekä kannattavan liikevaihdon tuottamisesta. Yksikköä johtaa Teppo Kuisma, SVP, Sales.

- Solution Creation -toiminnosta, joka vastaa asiakasprojekteista ja niiden kannattavasta tuottamisesta, sekä tarjoaman ja tuoteportfolion hallinnasta ja tutkimus- ja kehitystoiminnasta. Yksikköä johtaa Bo Lönnqvist, SVP, Solution Creation.

- Design-toiminnosta, joka vastaa design-kyvykkyydestä mikä on keskeisessä roolissa Ixonosin kilpailijoista erottavana tekijänä Dream-Design-Deliver -lähestymistavassa. Yksikköä johtaa Sami Paihonen, SVP, Design.

- Lisäksi koko organisaation toimintaa tukevat tehokkaat ja keskitetyt tukitoiminnot: Finance & Control ja Human Resources.

Aikaisemmat Connected Devices ja Online Solutions -liiketoimintayksiköt sulautetaan edellä mainittuihin toimintayksikköihin.

Toimipisteet

Keskeisimmät toimipisteemme sijaitsevat Suomessa, Tanskassa, Isossa-Britanniassa, Slovakiassa ja Yhdysvalloissa. Lisäksi meillä on työntekijöitä Virossa, Saksassa ja Etelä-Koreassa.

- Solution Creation -toimipisteemme sijaitsevat Suomessa, Tanskassa ja Slovakiassa.

- Design-studiomme sijaitsevat Suomessa, Isossa-Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Slovakiassa.

- Myyntikonttorimme sijaitsevat Suomessa, Isossa-Britanniassa, Saksassa, Etelä-Koreassa ja Yhdysvalloissa.

SEGMENTTIRAPORTOINTI

Ixonos raportoi liiketoimintansa yhdessä segmentissä. Uuden strategian ja organisoitumisen johdosta Ixonosin katsotaan olevan yksi kassavirtakokonaisuus ja segmentti. Yhtiö tiedotti uudesta strategiastaan 22.10.2013.

LIIKEVAIHTO

Kolmannella vuosineljänneksellä konsernin liikevaihto oli 5,5 MEUR (2012: 10,0 MEUR), mikä on 45,1 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 26,4 MEUR (2012: 44,1 MEUR), mikä on 40,1 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Katsauskaudella yhdenkään yksittäisen asiakkaan osuus ei ollut hallitseva eikä ylittänyt neljännestä liikevaihdosta.

TULOS

Kolmannella vuosineljänneksellä liiketulos oli -8,1 MEUR sisältäen liikearvon alaskirjauksen 1,6 MEUR (2012: -7,2 MEUR) ja tulos ennen veroja -8,3 MEUR (2012: -7,4 MEUR). Kolmannen vuosineljänneksen tulos oli -6,8 MEUR (2012: -6,2 MEUR). Kolmannen vuosineljänneksen tulos per osake oli -0,20 euroa (2012: -0,28 euroa). Kolmannella vuosineljänneksellä liiketoiminnan rahavirta/osake oli -0,06 euroa (2012: -0,16).

Konsernin liiketulos katsauskaudella oli -10,9 MEUR sisältäen liikearvon alaskirjauksen 1,6 MEUR. (2012: -19,0 MEUR sisältäen liikearvon alaskirjauksen 9,2 MEUR), ja tulos ennen veroja -11,5 MEUR (2012: -19,4 MEUR). Katsauskauden tulos oli -9,4 MEUR (2012: -17,5 MEUR). Tulos per osake oli -0,28 euroa (2012: -0,79 EUR). Liiketoiminnan rahavirta/osake oli -0,20 euroa (2012: -0,07 euroa).

PÄÄOMAN TUOTTO

Konsernin oman pääoman tuotto (ROE) oli -260,0 prosenttia (2012: -113,2) ja sijoitetun pääoman tuotto (ROI) oli -80,0 prosenttia (2012: -78,7).

INVESTOINNIT

Investoinnit katsauskauden aikana olivat 0,4 MEUR (2012: 2,9 MEUR).

TASE JA RAHOITUS

Taseen loppusumma oli 28,2 MEUR (2012: 36,7 MEUR). Oma pääoma oli 2,1 MEUR (2012: 11,9 MEUR). Omavaraisuusaste oli 7,5 prosenttia (2012: 32,5 prosenttia). Konsernin likvidit varat olivat katsauskauden lopussa 0,5 MEUR (2012: 0,5 MEUR).

Yhtiön taseessa oli katsauskauden lopussa 11,9 MEUR (2012: 10,5 MEUR) pankkilainoja sisältäen käytössä olevat pankkitililimiitit.

Pankkilainoihin liittyy rahoituskovenantteja, jotka on sidottu yhtiön omavaraisuusasteeseen ja korollisten pankkilainojen ja rullaavan 12 kuukauden käyttökatteen suhteeseen.

30.9.2013 tilanteessa yhtiö ei täyttänyt rahoituskovenanttien ehtoja. Tämän johdosta pitkäaikaiset rahoituslainat on esitetty tilinpäätöksessä IFRS-sääntöjen mukaisesti lyhytaikaisina. Yhtiö on kuitenkin saanut toisen vuosipuoliskon ajalle vapauttavat kovenanttilausumat rahoittajiltaan.

Yhtiö on nostanut 2,5 MEUR lyhytaikaisen lainan Oy Turret Ab:lta. Yhtiö tiedotti rahoitusmahdollisuudesta 22.7.2013.

LIIKEARVOT

Konsernin taseessa oli 30.9.2013 liikearvoa 10,8 miljoonaa euroa, mikä on 3,6 miljoonaa euroa vähemmän kuin vastaavaan aikaan 2012. Liikearvoa ovat pienentäneet edellisvuoden joulukuussa ja tämän vuoden syyskuun tulokseen tehdyt liikearvojen alaskirjaukset.

Syyskuussa liikearvon testauksessa on käytetty seuraavia parametreja:

• Tarkastelujakson pituus 4 vuotta (aikaisemman 5 vuoden sijaan).
  • WACC diskonttokorkona 12 % (ennallaan).
  • Kasvuolettamana päätearvon (”terminal value”) laskennassa käytetty 1 % (ennallaan).

Teknologiakehityksen nopeutuessa on päädytty lyhentämään tarkastelujaksoa 4 vuoteen. Tarkastelujakson lyhentäminen johti syyskuussa tehtyyn liikearvon alaskirjaukseen.

RAHAVIRTA

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli katsauskaudella -6,7 MEUR (2012: -1,6 MEUR). Myyntisaamisten kiertoajan lyhentämiseksi yhtiö oli 30.9.2013 mennessä myynyt myyntisaamisia yhteensä 2,9 MEUR (2012: 3,4 MEUR).

HENKILÖSTÖ

Henkilöstön määrä oli katsauskauden aikana keskimäärin 523 (2012: 891) ja kauden lopussa 481 (2012: 683). Yhtiön henkilöstömäärä väheni sekä Suomessa että ulkomailla. Katsauskauden lopussa konsernin henkilöstöstä 351 henkeä (2012: 432) oli työsuhteessa Suomen yhtiöissä ja 130 henkeä (2012: 251) konsernin ulkomaisissa yhtiöissä. Katsauskauden aikana henkilöstön määrä väheni 129 henkilöllä.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Vaihto ja kurssi

Katsauskaudella yhtiön osakkeen ylin kurssi oli 0,68 euroa (2012: 1,20 euroa), alin 0,22 euroa (2012: 0,76 euroa) ja päätöskurssi 30.9.2013 oli 0,24 euroa (2012: 0,82 euroa). Katsauskauden keskikurssi oli 0,33 euroa (2012: 0,93 euroa). Osakkeita vaihdettiin katsauskauden aikana 13.980.840 kappaletta (2012: 2.710.190 kappaletta), mikä vastaa 39,7 prosenttia (2012: 17,9 prosenttia) osakkeiden lukumäärästä katsauskauden lopussa. Osakekannan markkina-arvo katsauskauden päätöskurssilla 30.9.2013 oli 8.457.391 euroa (2012: 12.233.012 euroa).

Yhtiön katsauskaudella toteuttamassa merkintäoikeusannissa merkittiin kaikki tarjotut 20.136.645 osaketta mikä vastaa bruttomäärältään noin 4,23 miljoonaa euroa.

Osakepääoma

Yhtiön rekisteröity osakepääoma oli katsauskauden alussa 585.394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 15.102.484 kappaletta. Kauden lopussa osakepääoma oli 585.394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 35.239.129 kappaletta.

Optio-ohjelma 2011

Ixonos Oyj:n hallitus päätti 30.11.2011 optio-oikeuksien antamisesta perustuen varsinaisen yhtiökokouksen 29.3.2011 antamaan valtuutukseen.

Optio-oikeudet annettiin Ixonos Oyj:n kokonaan omistaman tytäryhtiön maksutta merkittäväksi 31.12.2011 mennessä. Ne jaetaan hallituksen päättämällä tavalla Ixonos Oyj:n ja sen konserniyhtiöiden henkilökuntaan kuuluville henkilöille lisäämään heidän sitoutumistaan ja työmotivaatiotaan. Optio-ohjelman piiriin eivät kuulu Ixonos Oyj:n hallituksen jäsenet tai konsernin ylimpään johtoon kuuluvat henkilöt (Ixonos Management Invest Oy:n osakkeenomistajat).

Optio-oikeudet merkitään tunnuksilla IV/A, IV/B ja IV/C. Optio-oikeuksia annetaan yhteensä 600.000 kappaletta. Hallitus päättää optio-oikeuksien ehtojen mukaan liikkeeseen laskettujen optio-oikeuden jakamisesta eri optiosarjoihin ja tarvittaessa jakamatta olevien optio-oikeuksien muuntamisesta toiseen optiosarjaan kuuluviksi.

Kullakin optio-oikeudella voi merkitä yhden Ixonos Oyj:n uuden tai yhtiön hallussa olevan oman osakkeen. Optio-oikeuksien perusteella merkittävät osakkeet edustavat 1,67 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä täysi laimennusvaikutus huomioiden.

Optio-oikeuksilla IV/A osakkeiden merkintäaika alkaa 1.10.2014, optio-oikeuksilla IV/B 1.10.2015 ja optio-oikeuksilla IV/C 1.10.2016. Osakkeiden merkintäaika päättyy kaikilla optio-oikeuksilla 31.12.2018. Osakkeen merkintähinta optiosarjoittain on yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä. Merkintähintaa alennetaan muun muassa osinkojen määrällä ja sitä voidaan muutoinkin oikaista ehtojen mukaisesti.

Optio-ohjelman merkintäsuhdetta ja merkintähintaa on muutettu hallituksen päätöksellä helmikuun 2013 osakeannin takia, siten että merkintäsuhde on 2,333 ja merkintähinta IV/A sarjassa on 0,489 euroa. Optio-ohjelman IV/B-sarja on peruutettu ja IV/C-sarjan merkintähinta on 0,31 euroa.

Optio-oikeuksia on allokoitu henkilöstölle IV/A, IV/B ja IV/C -sarjoihin yhteensä 600.000 optiota.

Osakkeenomistajat

Osakkeenomistajien lukumäärä 30.9.2013 oli 3 445 (2012: 3 027). Yksityishenkilöt omistivat 51,3 prosenttia (2012: 55,2 prosenttia) ja yhteisöt 48,7 prosenttia (2012: 44,8 prosenttia) osakkeista. Ulkomaalaisomistuksen osuus koko osakemäärästä oli 8,4 prosenttia (2012: 7,1 prosenttia).

Lähipiiritapahtumat

Yhtiö on katsauskauden aikana nostanut 2,5 miljoonan euron suuruisen lyhytaikaisen lainan suurimmalta omistajaltaan Oy Turret Ab:lta. Laina erääntyy maksettavaksi 31.12.2013 mennessä. Velan vakuudeksi yhtiö on pantannut yrityskiinnitysvelkakirjoja.

MUITA KATSAUSKAUDEN TAPAHTUMIA

Katsauskauden markkinatapahtumia

Ixonos julkaisi alkuvuonna uusia asiakkuuksia, kuten National Geographic Society ja Firstbeat Technologies. Ixonos ja Sharp Europe kertoivat tekevänsä yhteistyötä mobiililaitteiden toteuttamisessa yhteisille asiakkailleen. Ixonos tiedotti myös, että Samsung Electronics on valinnut yrityksen innovaatiokumppanikseen, erityisesti Android-päätelaitteiden käyttökokemuksen kehittämiseksi. Ixonos Media Spark™ -tuote julkaistiin tammikuussa 2013. Helmikuussa julkaistiin sulautettujen järjestelmien teknologiakomponentteja, kuten moderni sulautettu Linux-ratkaisu ja teräväpiirtovideon nopea siirtoratkaisu, joka soveltuu esimerkiksi valvontajärjestelmiin. Maaliskuun lopulla Ixonos kertoi toimittavansa käyttökokemussuunnittelun ja ohjelmistot brasilialaisen luksusbussiyhtiö Marcopolon busseihin asennettavaan tieto- ja viihdejärjestelmään hyödyntäen Ixonos IVI Connect™ -ratkaisua. Toukokuussa Ixonos ilmoitti allekirjoittaneensa jatkosopimuksen aasialaisen operaattoriasiakkaan kanssa. Toukokuussa Ixonos esitteli myös ainutlaatuisen palvelukokonaisuuden älykkäiden elektroniikkatuotteiden testaukseen.

Ixonos uutisoi elokuussa toimittaneensa MBC Groupille Ixonos TV Compassiin™ pohjautuvan MBC Now -nimisen second screen ratkaisun. Palvelu, joka on tarjolla MBC katsojille Lähi-Idässä ja Pohjois-Afrikassa, synkronoi mobiililaitteet ja tv-vastaanottimen tehden tableteista ja älypuhelimista second screen -laitteita. Ixonos liittyi myös elokuussa 2nd Screen Societyyn, jonka tavoitteena on yhteistyönä rakentaa selkeä, saumaton integraatiomalli verkkopalveluiden ja erilaisten päätelaitteiden välille ja mahdollistaa kuluttajille yhä stimuloivampia ja kyvykkäämpiä sosiaalisia elämyksiä. Syyskuussa Ixonos osoitti olevansa edelläkävijä innovatiivisten ratkaisujen tuottajana voittaessaan virtuaalisen yksityispilvipalvelun ansiosta Red Hatin vuoden eurooppalainen pilvipalvelukumppani-palkinnon. Syys- ja lokakuussa Ixonos esitteli itse luomaansa muotokieleen perustuvat konseptisuunnitelmat mobiililaitteille ja niiden käyttöliittymälle SVP Sami Paihosen blogikirjoituksissa. Näiden avulla Ixonos halusi näyttää konkreettisesti, että se on edelläkävijä jolla on kyky suunnitella parhaita laitteita ja käyttöliittymiä ennen kilpailijoitaan. Tulemme jatkamaan muotoiluinnovaatioiden tekemistä valituille asiakastoimialoillemme.

Uusi rekisteröintiasiakirja

Ixonos julkaisi 21.1.2013 Finanssivalvonnan 17.1.2013 hyväksymän arvopaperimarkkinalain mukaisen rekisteröintiasiakirjan. Rekisteröintiasiakirja sisältää tietoja yhtiöstä sekä sen liiketoiminnasta ja taloudellisesta asemasta. Rekisteröintiasiakirja on voimassa 12 kuukautta sen hyväksymisestä. Uusi rekisteröintiasiakirja sisältää käyttöpääomaa koskevan lausunnon. Siinä todetaan, että yhtiön nykyinen käyttöpääoma ei riitä sen seuraavan 12 kuukauden tarpeisiin. Yhtiön käyttöpääoma kuitenkin riittää asiakirjan julkaisupäivämääränä seuraavan 12 kuukauden tarpeisiin, mikäli yhtiön kassavirta kehittyy yhtiön laatimien ennusteiden ja suunnitelmien mukaisesti ja osakeanti toteutuu täysimääräisenä. Ei kuitenkaan ole varmuutta siitä, että yhtiö pystyy kaikissa olosuhteissa saavuttamaan rahoitussopimustensa mukaiset taloudellisten kovenanttien vähimmäisarvot, jolloin rahoittajilla on oikeus muun muassa luottojen ennenaikaiseen irtisanomismenettelyyn ja ehtojen uudelleenneuvotteluun. Yhtiön johto neuvottelee tarvittaessa rahoittajien kanssa mahdollisesta lisärahoituksesta.

Osakeanti

Ixonos Oyj:n 7.2.2013 päättyneessä merkintäetuoikeusannissa merkittiin kaikki tarjotut 20.136.645 osaketta. Osakeannin jälkeen osakkeita on 35.239.129 kappaletta. Merkintäoikeuksien perusteella tehdyssä merkinnässä merkittiin yhteensä 19.052.212 osaketta, mikä vastaa noin 94,6 prosenttia tarjotuista osakkeista. Toissijaisessa merkinnässä merkittiin ilman merkintäoikeuksia 5.358.879 osaketta, joista 1.084.433 osakkeen merkinnät hyväksyttiin. Tehdyt merkinnät vastasivat näin ollen yhteensä noin 121,2 prosenttia tarjotuista osakkeista. Ixonos keräsi osakeannilla bruttomäärältään noin 4,23 miljoonaa euroa. Koska merkintäetuoikeusannissa tarjotut osakkeet merkittiin täysimääräisesti, annettuja merkintätakauksia ei käytetty.

Optio-oikeuksien haltijoiden ja osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi Ixonosin hallitus on 16.1.2013 merkintäetuoikeusannin johdosta tarkistanut optio-oikeuksien 2011 merkintäsuhdetta ja merkintähintaa optio-oikeuksien 2011 ehtojen mukaisesti. Yhtiö julkaisi tästä tarkentavan tiedotteen 13.2.2013.

Rahoitusjärjestelyt

Ixonos kertoi 22.7.2013 rahoittajiensa uusineen vapautuksen kovenantteja sisältävien rahoituslainojen ennenaikaiselle takaisinmaksulle 31.12.2013 asti sekä varmistaneensa lainasopimuksen lyhytaikaisesta vieraan pääoman ehtoisesta lisärahoituksesta Oy Turret Ab:n kanssa. Lainasopimus mahdollistaa tarvittaessa enintään 2,5 miljoonan euron lisärahoituksen loppuvuodelle 2013.

Liikevaihto- ja kannattavuusennusteen alentaminen ja toimintojen tehostaminen

Ixonos ilmoitti 16.9.2013 vuoden 2013 ennustetun liikevaihdon jäävän alle aiemmin arvioidun 40-50 MEUR tason. Yhtiö arvioi uudessa ennusteessaan vuoden 2013 liikevaihdon olevan 35-38 MEUR. Liikevaihdon laskusta johtuen koko vuoden käyttökatteen arvioidaan jäävän negatiiviseksi.

Syynä vuosiohjeistuksen muutokseen ovat aasialaisen operaattorin kanssa vuonna 2012 solmitun projektin viivästyminen ja kääntyminen tappiolliseksi, joidenkin merkittävien asiakkuuksien viimeaikaiset strategiamuutokset, sekä markkinatilanteen ja kysynnän heikentyminen. Yhtiö on kirjannut Q3-tuloslaskelmaansa merkittävän tappiovarauksen aasialaisoperaattorin projektista johtuen.

Ixonos toteuttaa joukon globaaleja säästötoimenpiteitä syksyn 2013 aikana, ja osana tätä käynnisti Suomen henkilöstöään koskevat yhteistoimintaneuvottelut 16.9.2013 tuotannollisista ja taloudellisista syistä johtuen.

Yhteistoimintaneuvotteluiden ja muiden säästötoimenpiteiden tavoitteena on sopeuttaa yhtiön kulurakenne vastaamaan liikevaihdon ennustettua tasoa riittävällä varmuusmarginaalilla, sekä luomaan pohja kannattavalle liiketoiminnalle vuoden 2014 aikana. Yhteistoimintaneuvotteluiden piiriin kuuluu koko Suomen henkilöstö, ja suunnitellut toimenpiteet pitävät sisällään sekä irtisanomiset että toistaiseksi voimassaolevat lomautukset, koskien yhteensä enimmillään 100 henkilöä. Lisäksi tullaan neuvottelemaan määräaikaisista lomautuksista koko henkilöstön osalta.

Yhteistoimintaneuvottelut eivät ole päättyneet tämän osavuosikatsauksen julkistamispäivänä.

Muutoksia yhtiön johtoryhmässä

Tilikauden aikana yhtiön johtoryhmässä on tapahtunut seuraavat muutokset:

• Toimitusjohtaja Esa Harju aloitti uudessa tehtävässään 1.1.2013.
  • Talousjohtaja Timo Leinonen lopetti työnsä yhtiön palveluksessa 22.1.2013.
  • Uusi talousjohtaja Teppo Talvinko aloitti yhtiössä 1.2.2013.
  • Vice President Pasi Iljin lopetti yhtiön palveluksessa 11.4.2013.
  • Connected Devices -liiketoimintayksikön uudeksi johtajaksi nimitettiin Bo Lönnqvist 1.7.2013 alkaen.
  • Henkilöstöjohtajaksi nimettiin Satu Roininen 8.7.2013 alkaen.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Kutsu 30.10.2013 pidettävään ylimääräiseen yhtiökokoukseen ja osakeanti

Ixonos ilmoitti 8.10.2013 valmistelevansa osakkeenomistajien merkintäetuoikeuteen perustuvaa osakeantia, jossa ylimääräisen yhtiökokouksen antaman valtuutuksen nojalla tarjottaisiin osakkeenomistajien merkittäväksi enintään 120.000.000 uutta osaketta. Osakeanti edellyttää muun muassa ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksyntää ja edellä oleva osakemäärä perustuu oletukseen, että yhtiökokous samalla hyväksyy Yhtiön osakkeiden yhdistämisen osakeyhtiölain 15 luvun 9 §:n mukaisesti siten, että viisi (5) vanhaa osaketta yhdistetään yhdeksi (1) uudeksi osakkeeksi.

Osakeannilla on tarkoitus kerätä enintään noin 10,5 miljoonaa euroa kuitenkin siten, että tästä määrästä voidaan kerätä enintään 3,5 miljoonaa euroa laskemalla liikkeelle osakkeita osakkeenomistajien merkintäetuoikeuteen perustumattomassa osakeannissa tai optio-oikeuksia tai muita osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettuja osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia.

Rahoitusjärjestelyt

Ixonos kertoi 24.10.2013 varmistaneensa lainasopimuksen lyhytaikaisesta vieraan pääoman ehtoisesta lisärahoitusmahdollisuudesta Oy Turret Ab:n kanssa. Lainasopimus mahdollistaa tarvittaessa enintään 1,0 miljoonan euron lisärahoituksen 30.11.2013 saakka.

RISKIENHALLINTA JA LÄHIAJAN EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ

Ixonos Oyj:n riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön toimintojen häiriötön jatkuvuus ja kehittyminen sekä tukea yhtiön asettamien liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja yhtiön arvon kasvattamista. Riskienhallinnan organisoinnista, prosessista sekä tunnistetuista riskeistä on tarkempia tietoja yhtiön kotisivuilla: www.ixonos.com.

Avainasiakkuuksissa tapahtuvilla muutoksilla voi olla haitallinen vaikutus Ixonosin toimintaan, tuloksentekokykyyn ja taloudelliseen asemaan. Mikäli jokin suurimmista asiakkaista siirtäisi ostonsa Ixonosilta sen kilpailijoille tai muuttaisi voimakkaasti toimintamalliaan, mahdollisuudet korvaavan asiakasvolyymin löytymiseen lyhyellä ajanjaksolla olisivat rajoitettuja.

Osan yhtiön liiketoiminnasta muodostavat kiinteähintaiset projektitoimitukset. Kiinteähintaisiin projektitoimituksiin liittyy ajallinen ja sisällöllinen riski. Tätä riskiä pyritään hallitsemaan sopimus- ja projektijohtamisen välinein.

Yhtiön toimintojen supistuessa ja toimintoja tehostettaessa syntyy kertaluontoisia maksuja, jotka lisäävät yhtiön lyhytaikaista rahoituksen tarvetta. Tällaisia ovat muun muassa irtisanomisiin liittyvät maksut ja mahdolliset irtisanomiskorvaukset eri maissa. Käyttöpääoman tarpeen kasvua hallitaan luomalla riittävät puskurit varojen riittävyyden varmistamiseksi yhdessä rahoittajien kanssa sekä tehostamalla käyttöpääoman kiertoa.

Yhtiöllä on lisäksi taseessaan merkittävä määrä liikearvoa, johon kohdistuu edelleen alaskirjausriski, mikäli yhtiön kassavirran tulevaisuuden tuotto-odotukset laskevat joko sisäisten tai ulkoisten tekijöiden johdosta. Liikearvo testataan vuosittain, vuoden viimeisen neljänneksen aikana, ja myös muulloin jos tarvetta ilmenee.

Yhtiön rahoitussopimuksiin liittyy rahoituskovenantteja, joiden rikkoutuminen saattaa aiheuttaa joko yhtiön rahoituskulujen nousun tai vaatimuksen vieraan pääoman ehtoisten lainojen joko osittaiseen tai kokonaiseen nopeaan takaisinmaksuun. Suurimmat riskit kovenanttien rikkoutumiseen liittyvät markkinatilanteesta johtuvasta käyttökatteen heilahtelusta tai mahdollisesta tarpeesta yhtiön käyttöpääoman lisäämiseen vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella. Riskiä hallitaan neuvotteluilla rahoittajien kanssa sekä ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin.

Yhtiöllä ei ole riittävästi käyttöpääomia seuraavien 12 kuukauden toiminnan rahoittamiseksi. Vaikka yhtiö katsoo, että se voi hoitaa käyttöpääoman tarpeensa seuraavien 12 kuukauden aikana eri toimenpitein, ei kuitenkaan ole varmuutta siitä, että yhtiö pystyy kaikissa olosuhteissa varmistamaan käyttöpääoman riittävyyden. Käyttöpääoman riittämättömyydellä voi olla olennaisen haitallinen vaikutus Yhtiön liiketoimintaan, liiketoiminnan tulokseen ja taloudelliseen asemaan.

Yhtiö on solminut vuonna 2012 projektisopimuksen aasialaisen operaattorin kanssa, kuten yhtiö on tiedottanut pörssitiedotteella 12.11.2012. Projekti on viivästynyt ja kääntynyt tappiolliseksi kolmannen vuosineljänneksen 2013 aikana, ja yhtiö on kirjannut Q3 tuloslaskelmaansa merkittävän liikevaihdon alaskirjauksen ja tappiovarauksen projektista. Projektiin liittyy edelleen epävarmuustekijöitä ja riskejä johtuen näkemyseroista sopimukseen kuuluvista toimituskokonaisuuksista ja niiden sisällöstä.

Yhtiö on rajannut tähän sopimukseen ja muihin sopimuksiinsa liittyviä riskejä tavanomaisilla vastuunrajoitusehdoilla, ja mahdollisuuksien mukaan vakuutuksilla.

PITKÄN AIKAVÄLIN TAVOITTEISTA JA STRATEGIASTA

Ixonos tavoittelee pitkällä aikavälillä vähintään 10 prosentin liikevoittotasoa. Pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi Ixonos keskittyy strategiassaan tuote-, ratkaisu- ja palveluliiketoimintansa syventämiseen, sekä uusiin asiakkuuksiin valituilla asiakastoimialoilla.

Ixonos jatkaa strategiansa mukaisesti asiakaskuntansa vahvistamista ja laajentamista keskittymällä tuote-, ratkaisu- ja palveluliiketoiminnan palveluiden tarjoamiseen ennen kaikkea teollisuusyrityksille, media-alan yrityksille, vähittäismyyntiyrityksille ja kaupan alan toimijoille, yritysten IT-osastoille ja ohjelmistoyrityksille sekä muille kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaille.

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

SEURAAVAT KATSAUKSET

Tilinpäätöstiedotteen 1.1.–31.12.2013 julkaisuajankohta tiedotetaan myöhemmin.

IXONOS OYJ

Lisätietoja antaa:

Ixonos Oyj

- Toimitusjohtaja Esa Harju, puh. 040 844 3367, esa.harju@ixonos.com

- Talousjohtaja Teppo Talvinko, puh. 040 715 3660, teppo.talvinko@ixonos.com

Jakelu:

IXONOS-KONSERNI

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ 1.1.–30.9.2013

Laatimisperiaatteet

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34, Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen vuositilinpäätöksen 31.12.2012 laatimisperiaatteita. 1.1.2013 voimaan tulleilla IFRS-standardien muutoksilla ja tulkinnoilla ei ole ollut vaikutusta konsernitilinpäätökseen.

Tilinpäätöksen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää Ixonosin johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat taseen laadintahetken varojen ja velkojen sekä katsauskauden tuottojen ja kulujen määriin. Lisäksi joudutaan käyttämään harkintaa tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat tilinpäätöstiedotteen julkistamishetken näkemyksiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista.

Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Konsernin taseeseen on yhdistelty kaikki konserniyhtiöt ja yhtiön johdon omistama Ixonos Management Investment Oy. Alkuperäinen tilinpäätöstiedote on suomenkielinen. Englanninkielinen tilinpäätöstiedote on käännös alkuperäisestä.

Tiedotteen luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tilinpäätöstiedote on tilintarkastamaton.

KONSERNIN TULOSLASKELMA, 1000 EUR

D: Sijoitetun vapaan pääoman rahasto

E:  Muuntoero

F:  Kertyneet voittovarat