Technopolis neuvottelee Ilmarisen kanssa Oslon kampuksen vähemmistöosakkuudesta

TECHNOPOLIS OYJ                  PÖRSSITIEDOTE                      31.10.2013  klo 11.55

Technopolis neuvottelee Ilmarisen kanssa Oslon kampuksen vähemmistöosakkuudesta

Technopolis tiedotti 11.10.2013 allekirjoittaneensa sopimuksen 70 prosentin osuuden ostamiseksi Suur-Oslossa Fornebussa sijaitsevasta kampuksesta. Kaupan toteuduttua vähemmistöosakkaaksi tulee jäämään kampuksen myyjä IT Fornebu Properties AS (ITFP) 30 prosentin osuudella.

Technopolis on aloittanut neuvottelut enintään 19 prosentin osuuden mahdollisesta myymisestä Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmariselle (Ilmarinen). Mikäli Ilmarinen päättäisi sijoittaa yhteisyritykseen, Technopolis tulisi omistamaan vähintään 51 prosenttia yhteisyrityksestä, ja vähemmistöosakkaat ITFP ja Ilmarinen loput.

Yhteisyritys pääomitetaan 35 prosenttisesti omalla pääomalla ja 65 prosenttisesti syndikoidulla lainalla, jonka ovat myöntäneet SEB, Swedbank ja Nordea. Lainan koko on 1 170 milj. Norjan kruunua (143 milj. euroa). Yhteisyritykseen sijoitettava yhteensä noin 77 milj. euron oman pääoman ehtoinen rahoitus tulee jakaantumaan osapuolten omistusosuuksien suhteessa. Ilmarisen kanssa käytävien neuvottelujen lopputuloksesta ja Ilmarisen mahdollisen omistusosuuden suuruudesta riippuen Ilmarisen mukaantulo yhteisyritykseen tulisi alentamaan Technopoliksen osuutta yhteisyrityksen oman pääoman ehtoisesta rahoituksesta. Ilman Ilmarisen mukaantuloa Technopoliksen osuus tästä oman pääoman ehtoisesta rahoituksesta on 54 milj. euroa.

Ilmarisen osallistuminen yhteisyritykseen on ehdollinen muun muassa sille, että osapuolet pääsevät sopimukseen järjestelyn ehdoista sekä Technopoliksen ja Ilmarisen hallitusten hyväksynnälle.

Lisätietoja kampuksesta: http://www.technopolis.fi/fornebu-fi.

Technopolis Oyj

Keith Silverang
puh. 040 566 7785

Sami Juutinen
Johtaja, kansainväliset liiketoiminnot
puh. 040 484 7487

Technopolis Oyj on kiinteistöihin, toimitilojen vuokraukseen ja palveluihin erikoistunut pörssiyhtiö. Yhtiö on keskittynyt monikäyttäjäympäristöihin. Sen keskeinen toiminta-ajatus on yhdistää liiketoimintaa tukevat palvelut nykyaikaisiin toimitiloihin ja tarjota asiakkaille joustavat toimintaympäristöt. Technopoliksen tiloissa toimii noin 26 000 ihmistä ja lähes 1 400 yritystä ja yhteisöä Suomessa, Venäjällä, Virossa ja Liettuassa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2012 oli 107,3 miljoonaa euroa ja käyttökate 55,8 miljoonaa euroa. Technopolis Oyj:n osake (TPS1V) on listattu NASDAQ OMX Helsinkiin.

Jakelu:

www.technopolis.fi