Outokumpu - Liiketoiminnan kassavirta kasvoi 124 milj. euroon, mutta taloudellinen tulos jäi edelleen epätyydyttäväksi

OUTOKUMPU OYJ
OSAVUOSIKATSAUS
1.11.2013 klo 12.00

Vuoden 2013 kolmas neljännes lyhyesti

Johdon odotusten mukaisesti Outokummun operatiivinen tulos heikkeni vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä ja oli -126 milj. euroa (II/2013: -80 milj. euroa). Myönteistä oli liiketoiminnan kassavirran kääntyminen positiiviseksi 124 miljoonaan euroon käyttöpääoman vapautumisen myötä. Heikko markkinatilanne ja laskevat hinnat kumosivat synergiasäästöjen, kustannussäästöohjelmien ja ferrokromitoimintojen ja Calvertin tehtaan ylösajon hyvän etenemisen vaikutukset.

• Ruostumattoman teräksen maailmanlaajuinen kysyntä laski kolmannella neljänneksellä 6,2 % vuoden 2013 toiseen neljännekseen verrattuna. Kysyntä heikkeni kaikilla markkinoilla, ja lasku oli voimakkainta Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan (EMEA) alueella, jossa kysyntä laski 19,1 %. Euroopassa ruostumattoman teräksen perushinnat laskivat 6,8 % ja nikkelin keskihinta 7,1 %. Tammi–syyskuussa 2013 ruostumattoman teräksen kysyntä EMEA-alueella supistui 5,2 milj. tonniin (I–III/2012: 5,3 milj. tonnia).
  • Vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä Outokummun ruostumattoman teräksen toimitukset laskivat 1,4 % ja olivat 647 000 tonnia (II/2013: 656 000 tonnia). Tammi–syyskuussa 2013 konsernin ruostumattoman teräksen toimitukset olivat 2 006 000 tonnia eli 6,3 % vähemmän kuin edellisvuoden vastaavalla jaksolla (I–III/2012: 2 141 000 tonnia).
  • Oikaistu käyttökate (operatiivinen EBITDA) vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä oli -35 milj. euroa (II/2013: 12 milj. euroa) ja operatiivinen tulos -126 milj. euroa (II/2013: -80 milj. euroa). Suuremmat tappiot johtuivat pääasiassa perushintojen laskusta ja heikosta tuotejakaumasta: APAC- ja Americas-liiketoiminta-alueiden toimitusten suhteellinen osuus kasvoi, kun taas paremman katteen liiketoimintaa tekevien EMEA:n ja HPSA:n osuus laski.
  • Konsernin liiketulos vuoden 2013 kolmannella neljänneksellä oli -142 milj. euroa (II/2013: -164 milj. euroa), joka sisälsi -15 milj. euroa raaka-aineisiin liittyviä varastovaikutuksia (II/2013: -38 milj. euroa) ja -1 milj. euroa kertaluonteisia eriä (II/2013: -46 milj. euroa). Konsernin liiketulos tammi–syyskuussa 2013 oli -388 milj. euroa (I–III/2012: -385 milj. euroa), joka sisälsi -49 milj. euroa kertaluonteisia eriä (I-III/2012: -168 milj. euroa) ja -57 milj. euroa raaka-aineisiin liittyviä varastovaikutuksia (I-III/2012: -30 milj. euroa).
  • Liiketoiminnan kassavirta kasvoi 124 milj. euroon (II/2013: -160 milj. euroa) pääasiassa käyttöpääoman vapautumisen seurauksena. Tammi–syyskuussa 2013 liiketoiminnan kassavirta oli -81 milj. euroa ja oikaistu käyttökate -6 milj. euroa.
  • Korolliset nettovelat laskivat 2 981 milj. euroon (30.6.2013: 3 041 milj. euroa), ja velkaantumisaste oli 131,8 % (30.6.2013: 120,6 %).

Terni-kaupan tilannekatsaus

Ternin terästehtaan myynti ja keskustelut useiden ostajaehdokkaiden kanssa jatkuvat Euroopan komission aiemmin tänä vuonna myöntämän lisäajan puitteissa. Samanaikaisesti myyntiprosessin aikana Outokumpu on keskustellut Euroopan komission kanssa myönnytyksistä, mutta se ei ole muuttanut Ternin myynnin tilannetta. Outokumpu tekee aktiivisesti töitä saadakseen myynnin päätökseen ja kaupan allekirjoitettua vielä tänä vuonna.

Tilannekatsaus Outokummun VDM-erikoismetalliseosliiketoimintojen strategisesta arvioinnista

VDM-toimintoja koskeva strateginen arviointi etenee hyvin ja suunnitelmien mukaisesti. Osana arviointia Outokumpu selvittää toimintojen myyntimahdollisuuksia ja on siksi aloittanut keskustelut useiden ostajaehdokkaiden kanssa. Outokumpu odottaa saavansa strategisen arvioinnin päätöksen vuoden loppuun mennessä.

Näkymät vuoden 2013 neljännelle neljännekselle

Outokumpu ei odota markkinakysynnän paranevan merkittävästi vuoden viimeisellä neljänneksellä, ja yleinen ennustettavuus pysyy heikkona. Yhtiö arvioi toimitusmäärien laskevan, perushintojen nousevan jonkin verran ja tuotejakauman pysyvän ennallaan kolmanteen neljännekseen verrattuna. Kustannustehokkuusohjelmien, synergiasäästöjen ja kassavirtaa vapauttavien ohjelmien odotetaan etenevän vakaasti.

Outokumpu odottaa neljännen neljänneksen operatiivisen tuloksen olevan suunnilleen samalla tasolla tai hieman heikompi kuin kolmannella neljänneksellä. Tämänhetkisillä metallien hinnoilla laskettuna odotettavissa on korkeintaan vähäisiä raaka-aineisiin liittyviä varastotappiota. Konsernin uudelleenjärjestelyohjelmiin liittyvät kertaluonteiset erät voivat vaikuttaa Outokummun viimeisen neljänneksen tulokseen.

Huom.: Tässä katsauksessa on esitetty vertailuja sekä Outokumpuun yksittäisenä yhtiönä että uuteen Outokumpuun yhdistettynä yhtiönä. Vertailut perustuvat johdon arvioihin. Vertailukelpoisiksi merkityissä taulukoissa on esitetty vertailuja yhdistettyyn yhtiöön. Tekstissä esitetään ja vertaillaan vain vertailukelpoisia lukuja. Terni on raportoitu lopetetuissa toiminnoissa.

Konsernin tunnusluvut, vertailukelpoiset
Ruostumattoman teräksen ulkoiset toimitukset,
jatkuvat toiminnot 4) 1 000 tonnia 647 656 663 2 786
Ruostumattoman teräksen perushinta 5) EUR/tonni 1 043 1 137 1 155 1 172
Henkilöstö kauden lopussa, jatkuvat toiminnot,
ilman kesäharjoittelijoita 6)   15 321 15 540 16 808 16 649

1) Kertaluonteiset erät, muut kuin arvonalentumiset; sekä varastovoitot/tappiot, tilintarkastamaton.
2) Kertaluonteiset erät sekä varastovoitot/tappiot, tilintarkastamaton.
3) 1.1.–31.12.2012 luku sisältää Inoxum-hankintaan liittyviä rahoitusleasingsopimuksia ja käyttöomaisuushankintoja 79 milj. euroa, mutta ei sisällä 2 720 milj. euron Inoxum-hankintaa.
4) Ilman ferrokromitoimituksia, mutta sisältää erikoismetalliseosten toimitukset.
5) Ruostumaton teräs: CRU - Saksan perushinta (2 mm cold rolled 304 sheet).
6) 30.6.2013 konsernin palveluksessa oli lisäksi noin 700 kesäharjoittelijaa.
Raaka-aineisiin liittyvät varastovoitot ja -tappiot

Toteutunut voittojen tai tappioiden jaksotusero ruostumattoman teräksen tonnia kohden on arvioitu perustuen jokaisen metallin ostohinnan ja laskutushinnan väliseen erotukseen laskettuna euroina tonnia kohden kerrottuna keskimääräisellä ruostumattoman teräksen metallipitoisuudella. Toteutumattoman jaksotuseron vaikutus käsittää nettorealisointiarvon muutokset vuosineljänneksen aikana. Jos metallien hinnoissa tapahtuu vuosineljänneksen aikana merkittävä negatiivinen muutos, varastot alaskirjataan jakson lopussa nettorealisointiarvoon, joka heijastaa alimpia odotettuja ruostumattoman teräksen markkinahintoja tulevaisuudessa. Koska tämän jaksotuserojen vaikutuksen odotetaan vaikuttavan Outokummun rahavirtaan vasta sen jälkeen, kun raaka-aine on myyty, se kirjataan toteutumattomaksi kirjaushetkellä.

Toimitusjohtaja Mika Seitovirta:

“Ruostumattoman teräksen markkinat pysyivät heikkoina kolmannella neljänneksellä. Ruostumattoman teräksen maailmanlaajuinen kysyntä laski, ja Euroopan markkinat olivat erityisen heikot huonona jatkuneen taloustilanteen ja hiljaisen kesäkauden seurauksena. Tulos jäi epätyydyttävälle tasolle, mutta oli odotustemme mukainen. Myönteistä oli, että liiketoiminnan kassavirta kasvoi 124 milj. euroon, koska olemme tehneet järjestelmällisesti töitä käyttöpääoman vapauttamiseksi koko yhtiössä.

Jatkoimme synergioiden ja muiden säästötoimien toteuttamista suunniteltua nopeammin kannattavuuden parantamiseksi. Suomen ferrokromitoimintojen laajennuksen käyttöönotto eteni hyvin, ja se on yksi kilpailukykymme kulmakivistä. Lisäksi Calvertin tehtaan ylösajo etenee asteittain ja vahvistaa asemamme tärkeillä Yhdysvaltain markkinoilla. Olemme vahvistaneet jalansijaa Aasiassa, mikä näkyi viime neljänneksellä kasvaneena tilauskertymänä ja toimituksina.

Olemme sitoutuneet palauttamaan yhtiön kannattavuuden kestävälle tasolle ja vahvistamaan taloudellista asemaamme. Koska emme odota markkinakysynnän paranevan merkittävästi ja koska ruostumattoman teräksen markkinoilla on edelleen ylikapasiteettia, on tärkeää, että keskitymme asiakaspalveluun. Samalla jatkamme kustannussäästöjen ja käyttöpääoman hallinnan tehostamisohjelmien toteuttamista. Lisäksi olemme vauhdittaneet rakennejärjestelyitä julkistamalla Euroopan uuden tuotantosuunnitelman. Uudelleenjärjestelysuunnitelmat ovat välttämättömiä Outokummun kannattavuuden palauttamiseksi ja johtavat kaikkiaan 380 milj. euron säästöihin vuonna 2015. Neuvottelut Ternin terästehtaan myynnistä ovat käynnissä useiden ostajaehdokkaiden kanssa, ja aiomme allekirjoittaa sopimuksen vuoden loppuun mennessä. Viemme myös VDM:n toimintoja koskevan strategisen arvioinnin päätökseen. Olemme myös käynnistäneet useita toimia taseen vahvistamiseksi.”

Tiedotustilaisuus, puhelinkonferenssi ja internetlähetys tänään klo 14.00

Yhdistetty tiedotustilaisuus, puhelinkonferenssi ja suora internetlähetys (webcast) koskien vuoden 2013 kolmannen neljänneksen tulosta järjestetään 1.11.2013 klo 14.00 hotelli Kämpissä, neuvotteluhuone Peilisalissa, osoitteessa Kluuvikatu 2, 00100 Helsinki. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tilaisuuteen voi osallistua myös puhelinkonferenssin välityksellä soittamalla 5-10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon (09) 8171 0460. Tunnussana on “Outokumpu”.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetissä. Tiedotteen lopusta löytyy suora linkki internetlähetykseen.

Pörssitiedote ja tilaisuuden esitysmateriaali ovat saatavilla ennen tiedotustilaisuuden alkua osoitteessa www.outokumpu.com/Investors.

Internetlähetyksen tallennetta voi seurata 1.11.2013 arviolta klo 17.00 lähtien osoitteessa http://www.outokumpu.com/en/investors/webcasts/Pages/default.aspx.

Linkki internetlähetykseen

Lisätietoja:

Sijoittajat: Johanna Henttonen, puh. (09) 421 3804, matkapuh. 040 530 0778

Media: Saara Tahvanainen, puh. 040 589 0223

Outokumpu Oyj

Outokumpu on ruostumattoman teräksen ja erikoismetalliseostuotteiden markkinajohtaja maailmassa. Valmistamme edistyksellisiä materiaaleja, jotka ovat tehokkaita, kestäviä ja kierrätettäviä ja auttavat siten rakentamaan maailmaa, joka kestää ikuisesti. Sata vuotta sitten keksitty ruostumaton teräs on ihanteellinen materiaali kestäviin ratkaisuihin vaativissa käyttökohteissa aina ruokailu- ja sairaalavälineistä siltoihin ja energialaitoksiin: se on 100-prosenttisen kierrätettävä, korroosionkestävä, hygieeninen ja vahva materiaali, jota ei tarvitse huoltaa. Outokummun palveluksessa on yli 15 000 ammattilaista yli 40 maassa. Konsernin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. www.outokumpu.fi

Osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2013.pdf