Alkavan vähittäismyyntikauden onnistuminen Kiinassa tärkeää - Länsimaisilla muotibrändeillä ennätysmäärä turkiksia mallistoissaan

Saga Furs Oyj    Mediatiedote     4.11.2013     klo 19.00

Vaikka talouskasvu Kiinassa on hidastunut, turkisten kysyntä jatkuu vahvana Kiinan kotimarkkinoilla, ja uusia vähittäismyymälöitä avataan eri puolilla maata. Ennätyskorkean maailmanmarkkinahintatason johdosta valmiiden pukineiden hinnat ovat nousseet 10-20 prosenttia viime kaudesta, mikä luo oman haasteensa alkavalle vähittäismyyntisesongille. Kolme seuraavaa kuukautta ovat tässä mielessä ratkaisevia. Myös Venäjällä, toisella keskeisellä markkina-alueella, talouskasvu on heikentynyt, vaikka öljyn ja kaasun hinta on edelleen korkea, ja kuluttajien varovaisuus on lisääntynyt. Venäjällä minkkiturkin hinta vastaa uuden pikkuauton hintaa.

- Materiaalin huippuhinta ei ole vaikuttanut johtavien muotibrändien valintoihin, vaan turkiksia on mallistoissa jopa entistä enemmän. Länsimaiset trendit – turkisten globaali näkyvyys vaikuttavat olennaisesti kulutuskäyttäytymiseen sekä Kiinassa että Venäjällä, Saga Furs Oyj:n toimitusjohtaja Pertti Fallenius sanoo tuottajille suunnatussa infotilaisuudessa Uudessakaarlepyyssä tänään.

Uuden myyntikauden alkaessa huutokauppaostajien nahkavarastot ovat pienet, ja tarvetta on kaikille nahkatyypeille. Samalla, kun Kiina jatkaa turkiskaupan veturina, se kehittää omaa kotimaista tuotantoaan. Tätä nykyä Kiina on jo maailman suurin minkinnahkojen tuottaja, ja myös nahkojen laatu paranee. Fallenius muistuttaa, että suomalaisten valttikortti on keskittyminen laadun jatkuvaan parantamiseen. Suomalaiset ketunnahat ovat edelleen maailman huippua, ja tästä on syytä pitää kiinni. Ilahduttavaa on Falleniuksen mukaan myös se, että minkinnahkojen laatutaso on noussut ripeästi, ja markkinoilla arvostetuimpien velvet-tyyppisten nahkojen osuus valikoimista kasvaa kasvamistaan.

- Saga Furs Oyj on kansainvälisen muotiteollisuuden johtava raaka-aineentoimittaja, ja arvopohjaamme kuuluva vastuullisuus ja jäljitettävyys ovat todellisia kilpailuetujamme. Myös palveluumme kuuluva Design Centerissä tapahtuva tuotekehitys on merkittävästi vaikuttanut siihen, että turkikset ovat vakiintuneet osaksi muotia, arvokkaaksi luonnonmateriaaliksi muiden materiaalien joukossa.

Alkava myyntikausi on Saga Fursille historiallinen, koska maalis- ja kesäkuussa järjestettävät huutokaupat ovat volyymiltaan maailman suurimpia. Koko kansainvälinen turkiskauppa on iloinnut myyntiyhteistyösopimuksesta pohjoisamerikkalaisten American Legend- ja Fur Harvesters Auction Inc. – huutokauppaliikkeiden kanssa.

Lisätietoja: viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. 050 5120 322