SUOMEN HYPOTEEKKIYHDISTYS Osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2013

Asuntorahoitukseen erikoistuneen Hypo-konsernin tammi - syyskuun 2013 liikevoitto 4,3 miljoonaan euroa, kulu - tuotto-suhde 55,5 % ja vakavaraisuus 18,9 %

Toimitusjohtaja Ari Pauna:

Hypo jatkaa määrätietoista kannattavaa kasvua riskit halliten. Saavutamme vähintään viime vuoden tulostason, jollei toimintaympäristössä tapahdu merkittäviä negatiivisia muutoksia.”

HEINÄ – SYYSKUU 2013

Konsernin liikevoitto oli 1,7 miljoonaa euroa (0,8 milj. € 1.7. – 30.9.2012). Tuotot yhteensä olivat 3,5 miljoonaa euroa (2,1 milj. €) ja kulut yhteensä 1,8 miljoonaa euroa (1,3 milj. €).

TAMMI – SYYSKUU 2013

Liikevoitto 4,3 miljoonaa euroa.

Konsernin liikevoitto kasvoi 4,3 miljoonaan euroon (1.1.- 30.9.2012 liikevoitto oli 2,9 milj. €). Konsernin toimintaa kuvaa ja sitä seurataan konsernin ylimmän johdon seuraamalla tulosmittarilla, joka on korkokatteen, myytävissä olevien rahoitusvarojen nettotuottojen sekä myyntivoitoista puhdistetun sijoituskiinteistöjen nettotuottojen yhteissumma 5,4 milj. € (4,6 milj. €) Korkokate kehittyi myönteisesti ennätysalhaisesta korkotasosta huolimatta. Omistettujen asuinhuoneistojen vuokratuotot alenivat hieman johtuen vuoden takaiseen ajanjaksoon verrattuna vähentyneistä omistuksista.

Palkkiotuotot 2,0 miljoonaa euroa (1,6 milj. €) kertyivät antolainauspalveluista, notariaattipalveluista sekä kumppaneiden maksukorteista.

Asuinhuoneistoista ja asuntotonteista koostuvien sijoituskiinteistöjen nettotuotot olivat 4,2 miljoonaa euroa (3,1 milj. €). Asunto- ja asuntotontti-omistusten määrä laski 4,8 %:iin taseesta (6,1 % 31.12.2012).

Liiketoiminnan tuotot olivat yhteensä 9,6 miljoonaa euroa (7,2 milj. €). Liiketoiminnan kulut olivat 5,3 miljoonaa euroa (4,3 milj. €). Kulu-tuottosuhde oli 55,5 prosenttia (59,5 %). Henkilöstön lukumäärä katsauskaudella oli keskimäärin 34 (26 vastaavana ajankohtana vuonna 2012).

Konsernin laaja tulos 4,3 miljoonaa euroa (2,2 milj. €) sisältää katsauskauden 3,4 miljoonan euron (2,3 milj.€) voiton lisäksi omaan pääomaan lukeutuvan käyvän arvon rahaston muutoksen sekä 1.1.2013 voimaan tulleen IAS 19 laskentakäytännön mukaisesti etuuspohjaisen eläkejärjestelyn uudelleenarvostukset. Käyvän arvon rahaston muutos johtui koronvaihtosopimusten sekä myytävissä olevien rahoitusvarojen realisoitumattomista arvonmuutoksista.

Lainakanta kasvoi tasaisesti ja on terve. Vakuuskanta lähes 2 miljardia euroa.

Lainakanta kasvoi katsauskaudella 887,3 miljoonaan euroon (725,0 milj. € 31.12.2012).

Kuten kiinnitysluottopankeilla, Hypon lainakanta on kokonaisuudessaan asunto- tai asuinkiinteistövakuudellista. Lainakannan LTV-keskiarvo eli luototusaste (Loan to Value) oli katsauskauden päättyessä 50,1 prosenttia (51,0 % 31.12.2012). Laina- ja vakuuskanta sijaitsee lähes 90 prosenttisesti pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla.

Järjestämättömät saatavat pysyivät alhaisina 1,2 miljoonassa eurossa (1,2 milj. €), mikä on 0,13 prosenttia lainakannasta (0,16 % 31.12.2012).

Tuloslaskelmaan kirjautui saamisista arvonalentumisten palautuksia nettomääräisesti 28 tuhatta euroa (3 tuhatta euroa 1.1. – 30.9.2012).

Konsernin omat varat nousivat yli 100 miljoonaa euroon ja maksuvalmius pysyi vahvalla tasolla.

Konsernin omat varat ovat määrällisesti ja laadullisesti erinomaisella tasolla suhteessa konsernin nykyiseen ja tulevaan liiketoimintaan sekä toimintaympäristössä mahdollisesti tapahtuviin poikkeuksellisiinkin muutoksiin.

Standardimenetelmällä laskettu konsernin vakavaraisuus oli 18,9 % (17,0 % 31.12.2012) ja ensisijaisista omista varoista laskettu vakavaraisuus 14,3 % (15,9 %).

Rahavirtalaskelman mukaiset rahavarat lisättynä shekkitili- ja muilla sitovilla rahoituslimiiteillä olivat katsauskauden päättyessä yhteensä 172,9 miljoonaa euroa (141,9 milj. € 31.12.2012). Rahavaroista, joiden yhteismäärä oli 149,4 miljoonaa euroa, noin kolmannes koostui vähintään AA-luokitelluista, laajasti eri vastapuoliin hajautetuista tilivaroista sekä jälkimarkkinakelpoisista saamistodistuksista.

Hypo sijoituskohteena vähäriskinen ja silti tuottoisa. Talletus- ja obligaatiokasvu 9,8 %.

Konsernin rahoitusasema säilyi katsauskaudella vakaana ja talletus- ja obligaatiovarainhankinnan osuutta kokonaisvarainhankinnasta kasvatettiin edelleen. Talletus- ja obligaatiokanta kasvoi 9,8 prosenttia ja oli katsauskauden päättyessä 338,7 miljoonaa euroa (308,6 milj. €), mikä muodosti 34,0 prosenttia (38,1 %) kokonais-varainhankinnasta.

Suomen Hypoteekkiyhdistyksellä on kotimaiset ohjelmat joukkovelkakirjalainojen ja sijoitustodistusten liikkeeseen laskemiseksi. Katsauskaudella toteutettiin kuusi instituutiosijoittajille suunnattua joukkovelkakirjalainaemissiota nimellispääomaltaan yhteensä 205,3 miljoonaa euroa, joista euro- ja kruunumääräistä emissiota merkitsivät myös kansainväliset sijoittajat. Debentuurilainalla vahvistettiin omia varoja 20 miljoonalla eurolla.

Arvio tulevasta.

Konsernin johto arvioi vuoden 2013 liikevoiton yltävän vähintään viimevuotiselle tasolle. Epävarmuus tulevaisuudennäkymistä euroalueella ja erityisesti Suomessa vähentää asuntomarkkina-osapuolten luottamusta ja luo siten epävarmuutta myös Hypon tuloskehitykseen.

KONSERNIN TULOSLASKELMA, IFRS

(1000 €) 7-9/2013 7-9/2012 1-9/2013 1-9/2012 2012
Korkotuotot 4 314,4 4 690,8 12 500,2 14 986,2 19 245,8
Korkokulut -3 124,1 -4 001,0 -9 183,5 -12 539,6 -15 793,8
Korkokate 1 190,3 689,8 3 316,7 2 446,7 3 452,0
Tuotot oman pääoman ehtoisista sijoituksista 0,0 0,0 70,0 0,0 65,5
Palkkiotuotot, netto 680,7 492,5 2 028,8 1 600,2 2 247,5
Myytävissä olevien rahoitusvarojen nettotuotot -3,0 1,6 12,5 9,6 17,5
Sijoituskiinteistöjen nettotuotot 1 624,7 924,0 4 180,2 3 077,3 6 123,5
Liiketoiminnan muut tuotot 4,2 -10,6 24,2 47,9 40,2
Liiketoiminnan tuotot yhteensä 3 497,0 2 097,3 9 632,5 7 181,7 11 946,1
Liiketoiminnan kulut yhteensä -1 772,2 -1 257,2 -5 345,0 -4 270,9 -6 695,2
Arvonalentumistappiot luotoista ja muista sitoumuksista -1,7 -7,0 28,4 3,4 -29,7
LIIKEVOITTO 1 723,1 833,0 4 315,9 2 914,2 5 221,2
Tuloverot -358,7 -187,7 -895,9 -661,1 -1 129,1
KAUDEN VOITTO 1 364,4 645,3 3 419,9 2 253,1 4 092,1
KAUDEN LAAJA TULOS YHTEENSÄ 2 115,3 559,5 4 293,6 2 173,8 4 444,9

KONSERNIN AVAINLUVUT
(1000 €) 7-9/2013 7-9/2012 1-9/2013 1-9/2012 2012
Vakavaraisuus % 18,9 15,7 18,9 15,7 17,0
Vakavaraisuus %, ensisijaiset omat varat 14,3 14,5 14,3 14,5 15,9
Omat varat 102 295,3 76 801,2 102 295,3 76 801,2 79 155,7
Ensisijaiset omat varat 77 514,4 70 900,2 77 514,4 70 900,2 73 803,1
Omien varojen vähimmäisvaatimus 43 334,0 39 226,0 43 334,0 39 226,0 37 249,0
Kulu- tuotto-suhde, % 50,7 59,9 55,5 59,5 56,0
Henkilöstömäärä, keskimäärin  36  26 34 26 28
Järjestämättömät saamiset, % lainakannasta 0,13 0,39 0,13 0,39 0,16
Saamiset yleisöltä ja julkisyhteisöiltä 887 324,3 669 393,5 887 324,3 669 393,5 725 046,2
Talletukset 323 693,3 275 608,4 323 693,3 275 608,4 308 561,8
Taseen loppusumma 1 102 852,4 916 908,8 1 102 852,4 916 908,8 911 203,0

Suomen Hypoteekkiyhdistys                     Suomen AsuntoHypoPankki Oy

Hypo - Parempaan Asumiseen. Turvallisesti.

Lisätietoja:      Toimitusjohtaja Ari Pauna, puh (09) 228 361, 050 3534 690

Talous- ja hallintojohtaja Aija Kontinen puh (09) 228 361, 050 411 7960

Hypo-konsernin osavuosikatsaus on luettavissa kotisivuilta osoitteessa www.hypo.fi.

Suomen Hypoteekkiyhdistys_osavuosi_09_2013.pdf