Finnair välttää lakot - liikenne palautuu normaaliksi lähipäivinä

Finnair Oyj Pörssitiedote 15.11.2013 klo 10.45

Finnairin työnantajaliitto Palvelualojen työnantajat (PALTA) ja Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys (SLSY) sekä Ilmailualan Unioni (IAU) ovat päässeet sopimukseen työehtosopimuksesta ja Finnairin kustannussäästöihin liittyvästä paikallisen sopimisen aikataulusta ja prosessista. Tämän ansiosta lakon uhka väistyy ja Finnairin liikenne palautuu normaaliksi lähipäivinä.

Osapuolet ovat sopineet työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisesta työehtosopimuksesta. Lisäksi sovittiin, että Finnair ja SLSY sekä IAU aloittavat paikalliset keskustelut henkilöstösidonnaisten kulujen alentamisesta.  Finnair ja SLSY neuvottelevat yrityksen kannalta välttämättömien säästöjen saavuttamisesta 25.11.2013–28.4.2014 välisenä aikana, ja mikäli neuvotteluissa päästään säästötavoitteeseen, annetaan matkustamohenkilökunnalle kahden vuoden irtisanomissuoja. IAU:n kanssa neuvottelut Finnairin tekniikan työntekijöiden paikallisesta sopimuksesta ovat jo varsin pitkällä, ja näitä neuvotteluja jatketaan. Lisäksi IAU:n kanssa jatketaan paikallisia sopimusneuvotteluja maapalvelutyöntekijöiden osalta.

– Asiakkaidemme kannalta on erinomaista, että kykenimme saavuttamaan ratkaisun loppumetreillä. On valitettavaa, että lakon uhka ja sen vuoksi peruutetut lennot ovat tuottaneet epävarmuutta ja haittaa matkustajille, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. – On myös hyvä, että lähdemme nyt yhdessä paikallisesti sopimaan Finnairin tulevaisuuden kannalta välttämättömistä? säästöistä. Meidän toimialallamme työllisyys ja kasvu edellyttävät tuottavuuden parantumista ja kiitänkin SLSY:tä ja IAU:ta tähän tavoitteeseen sitoutumisesta.

– Säästötavoitteemme on muuttumaton, mutta tavoitteeseen voimme päästä monin eri tavoin, korostaa Vauramo. – Finnair ansaitsee mahdollisuuden kasvaa ja selviytyä kovassa kansainvälisessä kisassa ja siksi oli välttämätöntä, että säästöneuvotteluprosessista nyt pystyttiin sopimaan. Meidän on edettävä nopeasti, jotta suomalaisilla ja suomalaisella elinkeinoelämällä olisi hyvä yhteydet Suomesta jatkossakin. Haluamme myös tarjota eurooppalaisille ja aasialaisille laadukkaan tuotteen ja kilpailukykyiset kaukolennot.

Finnairin tavoittelee pysyviä 200 miljoonan euron kokonaissäästöjä vuoden 2010 kustannuspohjaansa verrattuna. Tähän summaan sisältyvän, lokakuussa 2012 julkistetun 60 miljoonan euron lisäsäästöohjelman tavoitteista valtaosa koostuu henkilöstösidonnaisten kulujen säästöistä. Tavoitteena on saavuttaa kokonaissäästöt vuoden 2014 loppuun mennessä.

FINNAIR OYJ

Lisätiedot: