Jeudan A/S - Driftsresultat på 348 mio. kr. i årets første ni måneder

København, 2013-11-19 12:55 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Resultatet (EBVAT) var 25% højere end i samme periode sidste år

Jeudan fastholder forventningerne om et driftsresultat på 430-470 mio. kr. for hele året

Trods en fortsat forsigtighed i efterspørgslen efter nye lokaler har Jeudan i den forløbne del af året formået at videreføre det høje aktivitetsniveau for 2012 og har indgået erhvervslejekontrakter med en årlig leje på 91 mio. kr. mod 86 mio. kr. i den tilsvarende periode sidste år. Enkelte store lejemål er opsagt i 2013, men Jeudan har kunnet holde en god udnyttelse af ejendommene med en udlejningsprocent på 92,3.

”Vi lægger vægt på at betjene vores kunder godt, og vi er parate til at tilpasse vore ydelser og vilkår til det, kunderne efterspørger. Det viser vi blandt andet i vores kampagne ”Ingen binding”, og vi har tænkt os at fortsætte linjen. Det er med til at holde udnyttelsen af ejendommene oppe,” siger Jeudans administrerende direktør Per W. Hallgren.

Også investeringerne i nye ejendomme er fortsat. Således købte Jeudan i tredje kvartal otte ejendomme for tilsammen 816 mio. kr. Koncernen har herefter 208 ejendomme med en samlet værdi på 17,7 mia. kr. og et areal på 850.000 m2. Investeringerne er foretaget i overensstemmelse med Jeudans mangeårige strategi, som fokuserer på gode, velbeliggende ejendomme i hovedstadsområdet og på krav om lønsomhed i den daglige drift.

Fremgang i resultatet

Resultatet af driften (EBIT) i årets første ni måneder blev på 477 mio. kr. mod 459 mio. kr. i den tilsvarende periode sidste år. På trods af et øget antal aktier efter kapitaludvidelsen i juni 2013 blev EBIT pr. aktie 44,30 kr. mod 43,40 kr. sidste år.

Tredje kvartals resultat før kursreguleringer og skat (EBVAT) blev på 117 mio. kr. mod 96 mio. kr. i samme kvartal sidste år. For årets første ni måneder var resultatet på 348 mio. kr. mod 279 mio. kr., en stigning på 25%.

”Den fortsatte udvikling i Jeudans resultater er tilfredsstillende. Aktiviteterne er vokset betydeligt gennem en lang årrække, og det er glædeligt, at resultaterne følger med,” siger Niels Heering, formand for Jeudans bestyrelse.

I foråret opjusterede ledelsen sin forventning til driftsresultatet (EBVAT) til 430-470 mio. kr. for 2013 som helhed. Denne forventning fastholdes.

Likviditetsberedskab øget til DKK 1,6 mia.

Aktieudvidelsen i juni 2013 tilførte Selskabet 265 mio. kr. med henblik på yderligere styrkelse af såvel kapitalgrundlaget som likviditeten. Koncernens likviditetsberedskab var på 1,6 mia. kr. ved udgangen af september 2013.

Med udgangspunkt i strategien er Jeudan løbende i overvejelser om yderligere investeringer.

Jeudans delårsrapport findes på hjemmesiden:

Denne meddelelse indeholder udsagn om forventninger til den økonomiske udvikling, som ifølge deres natur er forbundet med risici og usikkerhedsfaktorer, der kan medføre væsentlige afvigelser i forhold til det forventede. Faktorerne udgøres blandt andet af udviklingen i leje- og serviceindtægter, omkostninger til drift og vedligeholdelse samt i mindre grad rentesatser. For en uddybning af disse og andre faktorer henvises til afsnittet om risikofaktorer i Jeudans seneste årsrapport.

Yderligere oplysninger:

Bestyrelsesformand Niels Heering, tlf. 3341 4141

Adm. direktør Per W. Hallgren, tlf. 7010 6070

Jeudan A/S, Sankt Annæ Plads 13, 1250 København K. Tlf. 7010 6070.

Jeudan er Danmarks største børsnoterede ejendoms- og servicevirksomhed. Koncernen investerer i og driver større kontor-, bolig- og detailejendomme i København. Koncernen tilbyder i Jeudan Servicepartner et bredt udbud af ejendomsrelaterede rådgivnings-, service- og bygningsydelser. Strategien sigter mod fortsat vækst og lønsomhed, baseret på værdierne ordentlighed, dygtighed og tilgængelighed. Koncernen har 400 medarbejdere. Jeudans aktier er noteret på NASDAQ OMX Copenhagen (JDAN). www.jeudan.dk.

254.pdf