ZetaDisplay: Först med att lansera automatisk Facebook-integration med ZetaPlay

Sverige, 2013-11-21 09:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

NASDAQ OMX-listade ZetaDisplay, ledande i Norden inom digital multikanalkommunikation i butik, lanserar nu marknadens första automatiska Facebook-integration för butiken. ZetaPlay, som den nya tjänsten heter, möjliggör en snabb och flexibel kundkommunikation i alla kanaler samtidigt.

För många inom retail är det en utmaning att nå sin kundkrets genom Facebook eftersom det förutsätter ett aktivt engagemang i form av regelbundna uppdateringar, vilka kan vara tidskrävande. En genomgång av 5,7 miljoner kommersiella Facebooksidor som Recommend.ly genomförde 2012 visar att hela 70 % av företagssidorna är inaktiva samt att besökare engagerar sig allt mindre i sidorna.

– Med Facebook-integration och vår tjänst ZetaPlay blir det enklare för handlare att närma sig sina kunder oavsett var de befinner sig, i butiken eller utanför, på jobbet eller hemma. Vi ser en stor trend i omvärlden där man oavsett säljkanal vill anpassa budskapet snabbt och enkelt. Med vår ZetaPlay vill vi underlätta vardagen för både handlare och central att anpassa budskapen oavsett i vilken kanal man vill föra en dialog i, förklarar Leif Liljebrunn, CEO för ZetaDisplay AB (publ)

ZetaPlay är en tjänst och ett publiceringsverktyg för omni- och multi-kanalkommunikation och är en helt ny molntjänst för att publicera tillfälliga lokala specialerbjudanden och andra kundbudskap dels i digitala butiksskyltar men också på butikens hemsida, Facebook och i webbannonser i den lokala tidningens webbupplaga. Med ZetaPlay laddar användaren upp ett innehåll som sedan publiceras i alla inkopplade kanaler enligt en tidsinställning eller direkt via mobilen.

Under hösten har ICA Kvantum i Åhus börjat använda ZetaPlay för att publicera uppdaterade butiksbudskap i sina egna kanaler och webbannonser, med allt från tidsanpassade specialerbjudanden till information om lokala event som butiken arrangerar eller sponsrar.

– Med publiceringsverktyget ZetaPlay kan jag uppdatera butikens Facebook-sida, hemsida samt webbannonser med specialerbjudanden när som helst, vilket är viktigt för att få ut rätt budskap vid rätt tidpunkt till rätt sorts kund, säger Staffan Andersson, VD för ICA Kvantum i Åhus.
– ZetaPlay ger oss den flexibilitet som behövs för att kunna nå olika kundgrupper med specialanpassade budskap i butiken, på mobilen och i hemmet, vare sig de är pensionärer som gärna handlar under dagen, småbarnsföräldrar som besöker butiken efter jobbet, eller kvällspigga kunder som handlar sent på kvällen, säger Staffan Andersson.

ZetaDisplay är ett tillväxtbolag som 2011 hamnade på Deloitte Fast 500 som ett av Europas snabbast växande teknikföretag. Under 2012 ökade koncernen sin omsättning med drygt 20 % genom försäljning från egna kontor på den nordiska marknaden. Sedan 2013 har ZetaDisplay blivit verksamt på den europeiska marknaden med utökade säljinsatser och etablering av egna försäljningskontor också i Benelux och Baltikum. Målet med detta är att arbeta med pan-europeiska kunder där ZetaDisplay gör avtal om att leverera sin medieplattform med tjänster för multikommunikation till länder i Europa.

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)
CEO Leif Liljebrunn
E-mail: leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Last Meter Marketing och Digital Signage till större kedjor inom retail på den europeiska marknaden. ZetaDisplay hjälper sina kunder att skapa framtidens butikskoncept med en medieplattform som ligger i teknikens framkant. I Norden och Europa använder till exempel ICA, Audi, Volkswagen, Vianor, Euromaster och HEMA redan ZetaDisplays lösningar för att kommunicera med sina kunder. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag och likviditetsgarant är Pareto Öhman. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.