ZetaDisplay: Penser – Europa visar vägen

Sverige, 2013-11-25 10:23 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Försäljning i linje med förväntan

ZetaDisplay rapporterade en försäljning om SEKm 12 (10) under Q3 vilket motsvarade en försäljningstillväxt om 20% jämfört med samma period förra året. Vi räknade med en försäljning om SEKm 13 under Q3. Försäljningsökningen var primärt driven från en starkare efterfrågebild från den franska och norska marknaden. Bruttomarginalen ökade under kvartalet och uppgick till 60 % jämfört med 53 % under Q2 (positiv mixeffekt från ökade repetitiva intäkter). Rörelseresultatet uppgick till SEKm -1,9 (-1,8), vilket var något under vårt estimat om SEKm -1,4. Bolaget uppger att den internationella expansionen var primära orsaken till den något högre kostnadsbasen. Resultat efter skatt uppgick till SEKm -2,1 (-2,2).

Internationella expansionen börjar bära frukt

Under kvartalet har fyra bolag skrivit avtal om ZetaDisplays medieplattform bl.a. norska heminredningskedjan Hansen & Dysvik som har 45 butiker i sitt nätverk samt ett kosmetikabolag i Frankrike. Vidare rapporterade bolaget att ytterligare två företag (Netonnet och Mercedes-Benz) har efter periodens utgång tecknat avtal gällande medieplattformen Digital Signage. Detta indikerar att den internationella expansionen börjar bära frukt. Vi räknar med att bolaget behöver en årlig försäljning om ca SEKm 65-70 för att kunna dra runt sina kostnader. Vår vy är att kostnadsnivån i bolaget kommer att stiga något under årets sista kvartal. Dock räknar vi med ett positivt rörelseresultat före avskrivningar för Q4 2013 drivet av fortsatt tillväxt av installationer, mjukvara och tjänster.

Vi räknar med vinst under 2014E

Vi sänker våra prognoser för vinst per aktie för 2013E givet en något högre kostnadsbas från ZetaDisplays expansion i Europa än vad vi tidigare hade räknat med. Däremot behåller vi vår prognos för 2014E. Med stadigt växande installerad bas och fortsatt god tillströmning av förfrågningar av både befintliga och nya kunder räknar vi med vinst 2014 för ZetaDisplay. Osäkerheten, och därmed sannolika avvikelser från prognoserna, är dock stor givet kvartalsvis och årlig fluktuation i marginaler och intäkter. På våra 2014E prognoser handlas ZetaDisplay till ett P/E på 10x vilket vi finner attraktivt. För 2015 och framgent ser vi god tillväxtpotential för både den underliggande marknaden och ZetaDisplay.

Hela analysen bifogas i detta pressmeddelande och kan även laddas ner på http://www.penser.se/epaccess/zetadisplay

Vid frågor kontakta:

ZetaDisplay AB (publ)

CEO Leif Liljebrunn

Telefon: +46 70 845 80 52

E-mail: leif.liljebrunn@zetadisplay.com

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay är en ledande leverantör av Digital Signage till större kedjor inom detaljhandels- och servicebranschen på den europeiska marknaden. Huvudkontoret finns i Sverige och försäljningskontor finns i Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland. Aktien handlas sedan april 2011 på NASDAQ OMX First North Premier, med kortnamnet ZETA. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag och likviditetsgarant är Pareto Öhman. Mer information finns på http://www.zetadisplay.com

Om Digital Signage och multikanalkommunikation

ZetaDisplay definierar Digital Signage som system för reklam, profilering och butikskommunikation som förmedlar ljud, bild och film i anslutning till butik och i offentlig miljö. Ett svenskt namn för Digital Signage är digital butikskommunikation. Lösningar baserade på digitala bildskärmar är en stor del av marknaden, men utvecklingen går mot att utnyttja fler digitala kanaler för att kommunicera kunderbjudanden och annan information. Det handlar om lösningar, som integreras med sociala medier och webbplatser, och appar för smarta mobiltelefoner och surfplattor vilka skapar interaktivitet med kunden. Utvecklingen går också mot att integrera lösningar med butikskedjans kassasystem för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på de digitala bildskärmarna.

Aktieanalys november 2013.pdf