Sponda rakennuttaa Ilmalaan toimistotalokokonaisuuden Swecon käyttöön

Sponda Oyj                       Pörssitiedote         25.11.2013 klo 12:00

Sponda rakennuttaa Ilmalaan toimistotalokokonaisuuden Swecon käyttöön

Kiinteistösijoitusyhtiö Sponda Oyj sekä asiantuntija-, suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Sweco solmivat esisopimuksen Helsingin Ilmalaan Swecon käyttöön rakennutettavasta kolmen rakennuksen toimistokokonaisuudesta. Pinta-alaltaan noin 15 000 kerrosneliön Ilmalanrinne-toimistotalokokonaisuus nousee näkyvälle paikalle junaradan varrelle ja Pasilan erinomaisten kulkuyhteyksien äärelle, osoitteeseen Ilmalanrinne 1.

Uudiskohteen rakentaminen käynnistyy keväällä 2014 ja hankkeen arvioidaan valmistuvan joulukuussa 2015. Hankkeen investointi on noin 57 miljoonaa euroa, ja toimistokokonaisuuden ennakkovuokrausaste on 83 prosenttia.

Kuusikerroksisen toimistokokonaisuuden alle valmistuu kaksi pysäköintikerrosta, joissa on paikoitustilaa koko hanketta varten noin 277 autolle. Spondalla on mahdollisuus laajentaa toimistokokonaisuutta vielä kahdella toimistorakennuksella.

Tavoitteena matalaenergiatoimisto

Ilmalanrinteestä rakennetaan matalaenergiakohde, jolle tavoitellaan kansainvälistä gold-tason LEED-ympäristösertifikaattia. Kohteen suunnittelussa ja rakentamisessa korostuvat energiatehokkuus ja ympäristöä säästävät, kestävän kehityksen mukaiset ratkaisut, joiden kehittämisessä hyödynnetään hankkeessa rakennuttajakonsulttina toimivan Swecon energia- ja elinkaariosaamista. Kaikissa suunnitteluvaiheissa on varmistettu energialaskelmin, että suunnitteluratkaisu täyttää asetetut energiatehokkuustavoitteet.

Käytön aikaista energian kulutusta pyritään vähentämään muun muassa hyvin eristetyillä ikkunoilla, ikkunoiden aurinkosuojauksella, tarpeenmukaisella valaistuksella ja ilmanvaihdolla sekä tehokkaalla ilmanvaihdon lämmön talteenotolla. Rakennuksessa varaudutaan myös aurinkosähköjärjestelmään.

Hankkeessa tutkitaan erilaisia energian tuotantotapoja. Jäähdytysjärjestelmäksi on valittu kaukojäähdytys. Valmistuessaan talo liitetään mukaan Spondan Energiatehokkuusohjelmaan, jossa Sponda tavoittelee energiasäästöjä yhdessä asiakkaidensa kanssa.

Swecon arvot, tarpeet ja liiketoiminnan periaatteet ovat lähtökohtana Spondan tarjoamassa tilaratkaisussa, jossa painottuvat kestävän kehityksen mukaisten arvojen ja energiatehokkuuden lisäksi toiminnallisuus, viihtyvyys, tilatehokkuus ja helppo muunneltavuus. Muuntojoustavat tilat tarjoavat Swecolle laajenemismahdollisuuksia tulevaisuudessa.

Pasilasta Helsingin toinen keskus

Swecon tulevat toimitilat sijaitsevat Ilmalan juna-aseman vieressä, Hakamäentien varrella ja ovat siten kaikilla liikkumismuodoilla saavutettavuudeltaan erinomaiset ajatellen niin lähi- kuin kaukoliikennettäkin. Ilmalan ja Pasilan erinomaiset julkiset kulkuyhteydet ja sijainti pääkaupunkiseudun pyörätieverkostossa mahdollistavat ympäristöä säästävien vaihtoehtojen hyödyntämisen työpaikkamatkustuksessa.

Ilmalassa ja Pasilassa on käynnissä merkittäviä Helsingin alueellisia kehityshankkeita. Lähivuosina Ilmalaan rakennetaan runsaasti uusia toimitiloja ja työpaikkojen määrän odotetaan kasvavan seitsemällä tuhannella. Pasilassa puolestaan on käynnissä mittava hanke, jonka tavoitteena on kehittää Pasilasta Helsingin toinen keskus ja liiketoiminnan keskittymä.

Sponda Oyj

Lisätietoja: Kari Inkinen, toimitusjohtaja, Sponda Oyj, puh. 0400-402 653

Sponda Oyj on Suomen suurimpien kaupunkien toimitilakiinteistöihin erikoistunut kiinteistösijoitusyhtiö. Spondan toiminta-ajatuksena on omistaa, vuokrata ja kehittää toimistotiloja, liiketiloja ja kauppakeskuksia toimintaympäristöiksi, jotka luovat edellytykset asiakkaiden menestykselle. Spondan sijoituskiinteistöjen käypä arvo on noin 3,3 miljardia euroa ja vuokrattava pinta-ala noin 1,4 miljoonaa neliömetriä.