COREM PROPERTY GROUP FÖRVÄRVAR POSTNORDS PAKET- OCH PALLTERMINAL I VEDDESTA

Corem och Nordic Real Estate Partners (”NREP”) bildade under 2011 ett gemensamt bolag för uppförande av en ny paket- och pallterminal i Veddesta norr om Stockholm. I samband med detta tecknades ett 15-årigt hyresavtal med PostNord. NREP har ansvarat för projektledning och uppförande av byggnaden.

Corem har, per idag, tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i det delägda bolaget, vilket innebär att Corem är ensam ägare till den nya Veddestaterminalen. Fastigheten har ett uppskattat marknadsvärde om 332 mkr.

Terminalen är belägen i Veddesta, Järfälla, där NREP och Corem var för sig samt genom det samägda bolaget har etablerat en ny logistikpark med totalt 115 000 kvm effektiv distributionsyta. Området har ett mycket bra läge för både fjärrtransport och distribution i Mälardalen med sitt läge cirka 20 km nordväst om Stockholm city. Anläggningen ligger med god access till E18 och den trafikplats som kommer att knyta ihop den planerade trafikleden Förbifart Stockholm med E18 och E4.

Veddestaterminalen har skapats för att möta de kraftigt ökade paketvolymerna som bland annat genereras av den ökande e-handeln. Den nya terminalen ersätter ett antal mindre enheter i norra Stockholm. Terminalen kommer att bli arbetsplats för 450 personer och uthyrbar area är 19 000 kvm, det blir därmed PostNords största logistikarbetsplats. Terminalen har kapacitet att hantera cirka 60 000 paket och 3 500 pall per dygn.

”Detta är en transaktion som funnits på ritbordet under en längre tid och det är ett naturligt steg för oss att förvärva samtliga aktier i det gemensamt ägda bolaget. Vi blir nu ännu större i ett område vars positiva utveckling vi endast sett början på och vi fortsätter samtidigt att etablera oss som hyresvärd till hyresgäster med anknytning till e-handel. Vi välkomnar PostNord som hyresgäst och ser fram emot samarbetet.” säger Eva Landén, VD på Corem.

”Projektet är ett lyckat exempel på hur vi har kunnat hjälpa en av våra större hyresgäster med en nyetablering genom att tillsammans med Corem skapa en gemensam byggrätt som var stor nog för uppförandet av projektet. Investeringen ligger i vår första fond som nu är under avveckling varför det passar bra att sälja vår andel till Corem. Det har varit ett mycket intressant projekt med stora utmaningar i form av pressad tidplan och komplicerade sprängningsarbeten. Det är därför extra roligt att samarbetet med PostNord fungerat så bra och att den första leveransen från terminalen gick ut helt enligt tidplan. ”
säger Rickard S. Dahlberg, Partner hos NREP.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Verkställande direktör Eva Landén
E-post: eva.landen@corem.se

Vice verkställande direktör Håkan Engstam
E-post: hakan.engstam@corem.se

Corem Property Group AB (publ)
Box 56085, SE-102 17 Stockholm
Besök: Riddargatan 13 C
Org nr 556463-9440, Säte Stockholm
www.corem.se

Informationen är sådan som Corem ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden
och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 december 2013 kl 14.30.

Pressrelease 131202.pdf