Apetit lähtee edistämään Suomen työllisyyttä Sinivalkoinen jalanjälki -hankkeeseen

Apetit Oyj mediatiedote 9.12.2013

Apetit osallistuu K-kauppojen ja Suomalaisen Työn Liiton aloittamaan yhteistyöhön suomalaisen työn puolesta.  Suurin osa Apetitin kasvis- ja ruokapakasteiden raaka-aineista viljellään suomalaisilla sopimustiloilla Satakunnassa. Vihannes- ja perunapakasteissa raaka-aineiden kotimaisuusaste on 75 prosenttia ja Kotimainen-tuoteperheessä 100 prosenttia. Koko ensi vuoden kestävä kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen.

Kotimaasta suurimman osan kasvisraaka-aineistaan hankkivan ja ruoan Suomessa tuottavan Apetitin vahvuus on pääosin Satakunnassa viljelevän120 sopimusviljelijäperheen verkosto, joiden tuottamat raaka-aineet pakastetaan pian sadonkorjuun jälkeen Apetitilla Säkylässä.

- Valitsemalla Apetit Kotimainen -tuote vaikutetaan suomalaisen viljelyn puolesta, sillä sopimusviljelijämme viljelevät valtaosan käyttämistämme kasvisraaka-aineista. Teemme heidän kanssaan viljelyn kehittämistä ja osa tätä on molemminpuolinen sitoutuminen IP-viljelyyn, jolla taataan kestävän kehityksen periaatteiden mukainen puhdas ja turvallinen raaka-ainetuotanto. Lisäksi kaikki maaperä-, viljelytys- ja tuotantotoimenpiteet tallentuvat tietojärjestelmiin peltolohkon ja tuotantoerän tarkkuudella ruoan jäljitettävyyden takaamiseksi, kertoo toimitusjohtaja Matti Karppinen Apetit Oyj:stä.

Suomalaisen työn puolesta lanseerattu Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanja muistuttaa kotimaisen työn merkityksestä ja sen eri muodoista. Suomalaisen Työn Liiton julkaisemat laskelmat osoittavat, että jos jokainen suomalainen ostaisi kuukaudessa 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi 10 000 vuosityöpaikkaa.

- Olemme huomanneet, että kuluttajat ja kauppa arvostavat lisääntyvässä määrin kotimaisia raaka-aineita. Uskon, että puhtaista raaka-aineista ja hellävaraisesta käsittelystä syntyvä tuotteiden herkullinen maku ja tuoreudesta kertova rakenne saavat kuluttajat ostamaan kotimaisen tuotteen yhä uudelleen. Apetit Kotimainen-tuotesarjamme tuotteiden hyvä kysyntä tukee uusien tuotteiden kehittämistä ja raaka-ainehankinnan lisäämistä kotimaisilta tuottajilta, toteaa markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Miika Helenius Apetit Suomi Oy:stä.

Apetit Kotimainen –tuotesarjaan on tänä syksynä tuotu Punajuurigratiini, Tuorehernesosekeitto, Hernepihvi, Laktoositon Pinaattikeitto ja Keittojuures.  Yhteensä tuotesarjassa on jo 13 kasvispakastetta, 5 ruokapakastetta, 10 kuluttajapakattua kalatuotetta sekä 14 palvelumyyntikalatuotetta.

Apetit Kotimainen –tuotteisiin voi tutustua Apetitin sivuilla www.apetit.fi

Kampanjan verkkosivut kutsuvat kuluttajat ja yritykset mukaan ideoimaan tapoja tukea suomalaista työtä. www.suomalainentyo.fi

Lisätietoja:
Markkinointi- ja tuotekehitysjohtaja Miika Helenius, Apetit Suomi Oy, p. 040 590 3845, etunimi.sukunimi@apetit.fi

Viestintä- ja sijoittajasuhdepäällikkö Mikko Merisaari, Apetit Oyj, p. 050 521 4055, etunimi.sukunimi@apetit.fi

Apetit Oyj on elintarvikeyhtiö, jonka missiona on tarjota kuluttajille paikallisiin raaka-aineisiin perustuvia, terveellisiä ja maistuvia ruokaratkaisuja. Konsernin liiketoiminta-alueita ovat pakasteliiketoiminta, kalaliiketoiminta, vilja- ja öljykasviliiketoiminta sekä muut toiminnot. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. Apetit toimii pohjoisen Itämeren alueella. Apetit Oyj:n liikevaihto vuonna 2012 oli 372 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli keskimäärin 720 henkilöä.

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita sekä edistää innovointia ja yrittäjyyttä. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on yli 2 300 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi

.