Mobila plånboken SEQR lanseras på Apoteksgruppen

Seamless (SEAM:OMX) har skrivit avtal med Apoteksgruppen om att lansera den mobila plånboken SEQR. Utrullningen startar omgående och utvalda apotek inom Apoteksgruppen kommer inom kort ha tillgång till Sveriges mest använda mobila plånbok. Förutom att betala i butik kommer SEQR-användarna också kunna koppla Apoteksgruppens Kundklubb direkt till appen.

- Kunderna har stort förtroende för sitt lokala apotek som är en butik där förväntan på personlig service är mycket hög. Vi är därför väldigt glada över att Apoteksgruppen väljer SEQR för att öka den servicen och skapa ytterligare mervärden för sina kunder, säger Peter Fredell, vd för Seamless som tillhandahåller SEQR.

Alla som har en smartphone kan gratis ladda ner SEQR-appen från Google Play eller Appstore. De kan sedan betala på ett urval av Apoteksgruppens butiker och tusentals andra butiker och restauranger runt om i landet som redan är anslutna till SEQR. Användarna kan även föra över pengar mellan konton, samla kvitton digitalt, koppla andra bonusprogram till appen, skänka till välgörenhet och ta del av erbjudanden i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Enkelt, säkert och smidigt, som det ska vara.

- Betalning med SEQR ger våra kunder möjlighet till enklare och snabbare betalning och integreringen med vårt lojalitetsprogram ser vi som en stor fördel.Vi kommer att starta användandet av SEQR i utvalda apotek redan innan jul och därefter successivt lansera det på våra apotek under nästa år, säger Ola Ebenhart, IT-chef, Apoteksgruppen.

För mer information:
Cecilia Lago Albright, presskontakt +46 707 431345 / cecilia.albright@seamless.se
Peter Fredell, vd,  +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 december 2013 klockan 07.50.

Om SEQR
SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner. Grundat 2001 och verksamt i 30 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. Du kan handla med SEQR på bland andra Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Burger King, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. I oktober 2013 lanserades SEQR i Rumänien tillsammans med GarantiBank och under våren 2014 i Belgien tillsammans med bpost bank. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.se

Om Apoteksgruppen
Apoteksgruppen består av 163 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken drivs av lokala egenföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerande apotek.

Pressmeddelande_affärspress_Apoteksgruppen_131218.pdf