Avyttring av fastigheter, beslut att upprätta kontrollbalansräkningar samt styrelseförändringar

Provinsfastigheter I AB och Provinsfastigheter II AB avyttrar 28 fastigheter, med en uthyrbar area om cirka 142 000 kvm och ett hyresvärde om cirka 155 MSEK, till ett joint venture-bolag ägt av Hemfosa Fastigheter och Crown Nordic Management.

Avyttringen av fastigheter har skett som ett led i det arbete som bolagens styrelser genomfört och som syftat till att stärka bolagens likviditet och finansiella ställning, som under en tid varit ansträngda.

Avyttringarna görs till värden understigande bokfört värde. Styrelserna i Provinsfastigheter I AB och Provinsfastigheter II AB har med anledning av detta beslutat att upprätta kontrollbalansräkningar för bolagen. Kontrollbalansräkningar kommer även att upprättas för övriga aktiebolag inom koncernerna.

De tidigare huvudägarna, bolagens juniorlångivare, har avyttrat sina aktier och fordringar mot bolagen. De styrelseledamöter som har varit tillsatta av juniorbankerna har med anledning av avyttringarna av aktier och fordringar beslutat att begära utträde ur styrelserna i Provinsfastigheter I AB och Provinsfastigheter II AB. Kallelser till extra bolagsstämmor för nyval av styrelser i dessa bolag kommer därför att sändas ut inom kort.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jakob Johansson, VD

Provinsfastigheter I AB (publ) och Provinsfastigheter II AB (publ)

jakob@provinsfastigheter.se

+46 (0)8 522 172 00