Lundbeck-forskere med i gennembrud i forståelsen af skizofreni

Ny forskning afslører, at genvariationer, der øger risikoen for at udvikle skizofreni, har en direkte og skadelig påvirkning af hjernen og hæmmer intellekt og funktionsevne hos mennesker med disse varianter. Forskere fra Lundbeck er med i gruppen bag resultaterne, som er så banebrydende, at de netop er offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature.

Valby, 2013-12-20 12:01 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- For første gang nogensinde har forskere vist, at visse bestemte variationer i den menneskelige arvemasse, de såkaldte kopinummervariationer, har direkte betydning for hjernen og er forbundet med nedsat intellekt og funktionsevne hos mennesker med disse varianter.

Fundene er interessante, fordi genvariationerne øger risikoen for, at bærerne udvikler den invaliderende og livstruende hjernesygdom skizofreni. Dermed er den nye forskning et gennembrud i forståelsen af årsagerne til udvikling af skizofreni.

Denne banebrydende nye forskning er lavet af et internationalt forskerhold med deltagelse af forskere fra Lundbeck. Resultaterne er så opsigtsvækkende, at de netop er offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Nature.

”Vores forskningsresultater giver håb om, at vi i fremtiden kan udvikle lægemidler, som måske kan nedbringe visse personers risiko for at udvikle skizofreni, og at vi desuden kan udvikle behandlinger mod de såkaldt kognitive symptomer, der er forbundet med sygdommen,” siger Michael Didriksen, den ene af de to Lundbeck-forskere, der er med i artiklen i Nature. Den anden er Tine Bryan Stensbøl.

De eksisterende lægemidler til behandling af skizofreni er kendetegnet ved at behandle de positive symptomer som hallucinationer og vrangforestillinger, mens der fortsat eksisterer et stort udækket behandlingsbehov i forhold til de negative og kognitive symptomer, som patienter med skizofreni oplever.

Den nye viden er resultatet af et unikt offentligt-privat partnerskab

Forskergruppen bag resultaterne har fundet sammen som en del af det store europæiske IMI - NEWMEDS-samarbejde, hvor universiteter og lægemiddelvirksomheder arbejder sammen om at frembringe en større viden om depression og skizofreni. Uden dette unikke samarbejde ville denne nye viden aldrig være blevet skabt. Det konkrete projekt er resultatet af et samarbejde mellem det islandske biotekfirma deCODE genetics, Heidelberg Universitetet i Tyskland, King’s College i London og Lundbeck.

Lundbeck har i flere år forsket i kopinummervariationernes betydning for skizofreni og har i den forbindelse blandt andet udviklet mus med disse variationer i arvemassen. Musene har dermed en grundlæggende biologi som skizofrene mennesker og er derfor meget anvendelige i undersøgelser af sygdommen. De nye fund bekræfter kopinummervariationernes store relevans for skizofreni og dermed også vigtigheden af Lundbecks forskning på området.

Yderligere oplysninger

Mads Kronborg, pressechef                                          Søren Mikkel Berg, Media Relations

Telefon (direkte): 36 43 28 51                                       Telefon (direkte): 36 43 49 80

Om kopinummervariationer

Den menneskelige arvemasse eller genomet indeholder den komplette genetiske information der definerer det enkelte menneske. Den genetiske information i mennesker er organiseret i 23 kromosompar.

Hvert af de 23 kromosompar består af ét kromosom fra moderen og ét kromosom fra faderen. De to kromosomer i et par er ikke helt ens, men indeholder DNA, der koder for de samme gener. Det betyder, at et menneske normalt har to kopier af hvert gen.

Når gener fra moderen og faderen gives videre til barnet, kan der opstå fejl. Konsekvensen er, at barnet får én eller tre kopier af et gen i stedet for to kopier – en så kaldt kopinummervariation. Alle mennesker bærer på kopinummervariationer. I de fleste tilfælde har det ingen betydning, men nogle kopinummervariationer kan føre til forskellige sygdomme.

Om Lundbeck
Lundbeck er et globalt farmaceutisk selskab, der er engageret i at forbedre livskvaliteten for mennesker, der lider af hjernesygdomme. Lundbeck arbejder således med hele værdikæden fra forskning, udvikling, og produktion til markedsføring og salg af lægemidler i hele verden. Selskabets lægemidler er rettet mod lidelser som depression, angst, psykoser, epilepsi samt Huntingtons, Alzheimers og Parkinsons sygdomme. Lundbecks udviklingsportefølje består af en række udviklingsprogrammer i den mellemste og sene udviklingsfase.

Lundbeck har i dag over 5.800 ansatte verden over, hvoraf de 2.000 arbejder i Danmark. Vi har medarbejdere i 57 lande, og vores produkter er registreret i mere end 100 lande. Vi har forskningscentre i Danmark, Kina og USA og produktionsfaciliteter i Italien, Frankrig, Mexico, Kina og Danmark. Lundbeck omsatte i 2012 for omtrent DKK 15,0 mia. For yderligere oplysninger henviser vi til selskabets hjemmeside www.lundbeck.com.

Lundbeck-forskere bag gennembrud i forståelsen af skizofreni.pdf