Styrelsen i New Equity Venture AB (NEVI) har beslutat om att kalla till extra bolagsstämma

Styrelsen i New Equity Venture AB (NEVI) har fattat ett beslut om att kalla till extra bolagsstämma. Vid den extra bolagsstämman kommer ett förslag till beslut att behandlas gällande en utdelning av hela eller delar av dotterbolaget Stureguld Sverige AB till aktieägarna.

Dotterbolaget Stureguld Sverige AB handlar med ädelmetaller via egna butiker och Internet under namnet Stureguld. Stureguld handlar även med Guld och Silvertackor i investeringssyfte via Stureauktion.

Efter den extra bolagsstämman i NEVI, som beräknas hållas i den andra halvan av januari, ska Stureguld Sverige AB listas.

Fem arbetsdagar efter den extra bolagsstämman i NEVI blir avstämningsdag. De aktieägare som då har aktier i NEVI kommer att bli tilldelade aktier i Stureguld Sverige AB automatiskt. Ägarna i NEVI kommer fördelas enligt ägande vid avstämmningsdag i Stureguld Sverige. Aktierna kommer automatiskt att tillföras aktieägarens aktiekonto så snart som möjligt efter avstämningsdagen.

Styrelsen beräknar att Stureguld Sverige AB kommer att vara listat från mitten av mars 2014.

Bakgrunden till beslutet om extra bolagsstämma och förslaget att dela ut Stureguld Sverige AB är att värdet i NEVI inte reflekteras med Stureguld Sverige AB verksamhet. Målet är att bredda NEVIs portfölj med bolag och därför listas Stureguld Sverige för att förenkla bolagets kommunikation med marknaden, våra aktieägare och kunder. NEVIs nuvarande och kommande innehavs verksamheter, framtida strategier och värde kan då tydliggöras.

New Equity Venture AB kommer efter utdelningen att enklare visa värdet i bolaget samt skapa en plattform för fler investeringar inom fler bolag och segment.

Stureguld Sverige AB kommer efter utdelningen att få ett eget värde som kan användas för att utveckla och expandera den verksamheten. Detta för Marknaden kommer att enklare kunna jämföra oss med andra aktörer på marknaden.

För mer information:

Certified Adviser and LiquidityProvider