Kommuniké från Victoria Parks extra bolagsstämma

Victoria Park AB (publ) avhöll den 29 januari 2014 extra bolagsstämma. Stämman beslutade om en ändring av bolagsordningen innebärande att gränserna för bolagets aktiekapital ökades från lägst 9 375 000 kronor och högst 37 500 000 kronor till lägst 15 625 000 kronor och högst 62 500 000 kronor samt att gränserna för antal aktier ökades från lägst 30 000 000 och högst 120 000 000 miljoner till lägst 50 000 000 och högst 200 000 000 aktier.

Vidare beslutade stämman om ett bemyndigande för styrelsen att före årsstämman i år ge ut nya aktier med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Bemyndigandet ger styrelsen rätt att besluta om nyemission av stamaktier och/eller preferensaktier, med betalning kontant, genom kvittning eller med apportegendom eller i annat fall med villkor enligt 2 kap. 5 § aktiebolagslagen. Antalet aktier som ska kunna ges ut med stöd av bemyndigandet ska vara begränsat på så sätt att aktiekapitalet högst ska kunna öka med 12 000 000 kronor.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 januari 2014 kl 10.30.

Malmö den 29 januari 2014

Victoria Park AB (publ)

Victoria Park AB (publ)
Box 300 50, 200 61 Limhamn
Tel 040-16 74 40
Org nr 55 66 95-0738
Säte Malmö
www.victoriapark.se

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Victoria Park Kommuniké från extra bolagsstämma.pdf

Om Victoria Park
Victoria Park  AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag med affärsområden för utveckling av livsstilsboende och förvaltnings- fastigheter. Bolaget har utvecklat livsstilsboendet Victoria Park för människor som vill kombinera ett bekvämt boende med ett socialt och aktivt liv. Victoria Parks första livsstilsboende är byggt vid Limhamns kalkbrott i Malmö. Ca 200 bostadslägenheter är byggda och sålda. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande cirka 19 tkvm BTA, 200 bostadslägenheter.

Med bolagets bostadsfastighetsförvärv den 19 december 2013 om ca 105 tkvm med tillträde den 30 april 2014, ökar Victoria Parks uthyrbara area till ca 366 tkvm, fördelat på ca 344 tkvm bostäder (4 574 lägenheter), och ca 22 tkvm kommersiella lokaler. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande ca 19 tkvm BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö.

Målsättningen är att förvärvstakten ska vara fortsatt hög då Victoria Park får möjlighet att utnyttja synergier genom en fastighetsportfölj som på sikt ska uppgå till minst en miljon kvm. Victoria Parks mål är att etablera bolaget som en betydande aktör på svenska bostadsmarknaden. Företaget investerar främst i miljonprogramsområden på tillväxtorter i södra och mellersta Sverige med en stor potential till värdetillväxt. Med en stor bostadsbrist och begränsad nyproduktion finns goda förutsättningar för Victoria Park att förädla sina fastigheter genom standardförbättringar och kvalitetshöjande åtgärder. Vid sidan av att förbättra fastigheterna arbetar företaget med en socialt hållbar förvaltning för att skapa en trivsam och trygg boendemiljö.

Victoria Parks stamaktier och preferensaktier handlas på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap.

victoriapark_bolagsstamma_140129.pdf