Keski-Pasilan Keskuksen toteuttamista koskevat sopimukset allekirjoitettiin

Helsinki, 2014-01-29 13:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- YIT OYJ                        PÖRSSITIEDOTE                      29.1.2014 KLO 14.00

KESKI-PASILAN KESKUKSEN TOTEUTTAMISTA KOSKEVAT SOPIMUKSET ALLEKIRJOITETTIIN

YIT:n, Senaatti-kiinteistöjen, Helsingin kaupungin ja Liikenneviraston väliset sopimukset Keski-Pasilan Keskuksen toteuttamisesta allekirjoitettiin tänään.

Senaatti-kiinteistöt ja Helsingin kaupunki vahvistivat marraskuussa 2013 YIT:n valinnan Keski-Pasilan Keskuksen suunnittelu- ja toteutuskilpailun voittajaksi ja toteuttajaksi ehdotuksella Tripla. Joulukuussa 2013 Suomen eduskunta antoi Senaatti-kiinteistöille myyntivaltuudet Triplan tontista sekä Pasilan asemasta. Tänään on allekirjoitettu kolme sopimusta käsittäen Keski-Pasilan Keskuksen toteutussopimuksen, kiinteistökaupan esisopimuksen ja julkisten osien KVR-urakkasopimuksen.

Keski-Pasilan Keskuksen toteutussopimuksen mukaan YIT vastaa julkisista ja yksityisistä osista koostuvan uuden Triplan ja siihen liittyvän Pasilan asema-alueen kehittämisestä, suunnittelemisesta, rakentamisesta ja toteuttamisesta. Lisäksi toteutussopimuksessa sovitaan YIT:n kaupungille toteuttamista julkisista osista.

Kiinteistökaupan esisopimuksen mukaan YIT ostaa Senaatti-kiinteistöiltä ja Helsingin kaupungilta Keski-Pasilan Keskukseen kuuluvien Keskustakorttelin sekä Tornialueen ja Pasilan silta-alueen pysyvät käyttö- ja hallintaoikeudet, joiden kokonaiskauppahinta on 125 miljoonaa euroa. Kauppahinta maksetaan vaiheittain vuoden 2020 loppuun mennessä. Lisäksi YIT ostaa Senaatti-kiinteistöiltä Pasilan aseman 12 miljoonalla eurolla. Koko hankkeen rakennusoikeus on noin 183 000 kerrosneliömetriä.

Helsingin kaupungin ja YIT:n välinen julkisten osien KVR-urakkasopimus koskee YIT:n kaupungille toteuttamia julkisia osia, ja sisältää muun muassa metroaseman raakatilan, Veturitien ja kunnallistekniikan kanaalin Keski-Pasilan alueella sekä Pasilan uuden sillan. KVR-urakkasopimukseen sisältyvien urakoiden kokonaisarvo on noin 52 miljoonaa euroa.

”Tripla on syksyn aikana saanut osakseen runsaasti myönteistä huomiota. Olemme olleet otettuja hankkeeseen kohdistuneesta laajasta kiinnostuksesta asiakkaiden ja kansainvälisten sijoittajien keskuudessa. Projektitiimimme aktiivinen työskentely on käynnistynyt hyvässä yhteistyössä kaupungin ja muiden viranomaisten kanssa”, toteaa toimitusjohtaja Kari Kauniskangas.

Triplan rakentaminen alkaa kesällä 2015 ja se toteutetaan vaiheittain noin 10 vuoden aikana. Hankkeen arvo on kokonaisuudessaan noin miljardi euroa. YIT ostaa alueelle kaavoitettavan rakennusoikeuden vaiheittain rakentamisen edetessä, jolloin rahoitustarve on maltillinen. Hankkeen rahoitus järjestetään hankkeen edetessä tavanomaisilla rahoitusinstrumenteilla eikä se edellytä erityisiä rahoitusjärjestelyjä. Projektin liikevaihto tuloutuu tämän hetken arvion mukaan pääosin vuosina 2016–2020. Ison ja pitkäkestoisen hankkeen suunnittelu- ja neuvotteluvaiheessa on huomioitu, että rakentamisen aikatauluja voidaan sopeuttaa markkinatilanteen niin vaatiessa. YIT tiedotti Keski-Pasilan Keskuksen suunnittelu- ja toteutuskilpailun voitosta 3.9.2013.

Lisätietoja antaa:

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. +358 50 390 6750, sanna.kaje@yit.fi

Tapio Salo, Triplan hankejohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. +358 50 505 2608, tapio.salo@yit.fi

YIT OYJ

Sanna Kaje

Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä - asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2012 liikevaihtomme oli noin 2 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi