Saga Furs stärker sin produktutvecklingsverksamhet: Saga Ateljé invigs

Saga Furs Oyj     Pressmeddelande     3.2.2014  kl. 14.15

Auktionsbolaget Saga Furs Oyj ökar satsningarna på produktutveckling av pälsmaterial för att ytterligare stöda sina kunders affärsverksamhet. För ändamålet har bolaget grundat Saga Ateljé som har utrymmen i bolagets huvudkontor; Ateljén samarbetar även med Saga Design Centre.

Den nya enheten leds av Teija Yrjölä som tidigare var produktchef på Gemmi Oy. Till sin hjälp har hon designer Kisu Aho och modellmästare Minna Rantalainen. Ateljén fördjupar bolagets produktutvecklingskunnande så, att de kunder som köper pälsmaterial vid bolagets auktioner förutom innovationer och idéer även kan få kommersiellt användbara plaggidéer som är anpassade till deras produktionsprocesser. Modellskapande är en viktig del av processen.

Saga Ateljés primära tyngdpunkt är de växande marknaderna i Fjärran Östern. Under början av våren färdigställs den första baskollektionen i vilken utnyttjas de bästa tekniker som utvecklats vid Design Center. Avsikten är dessutom att fördjupa samarbetet med studerande vid designskolor via ett projekt där man moderniserar och förnyar gamla pälsplagg.

Saga Furs Oyj är det enda av de internationella auktionsbolagen som erbjuder sina kunder väletablerade tjänster gällande användning och vidareförädling av pälsmaterial.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322.