MARTELA OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE AJALTA 1.1.-31.12.2013

MARTELA OYJ               TILINPÄÄTÖSTIEDOTE                  4.2.2014 kello 8.30

MARTELA OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE AJALTA 1.1.-31.12.2013

Konsernin liikevaihto pieneni, liiketulos edellisvuotta heikompi

Keskeiset tunnusluvut:

10-12 10-12 1-12 1-12
meur 2013 2012 2013 2012

- Liikevaihto 36,9 40,8 132,3 142,7
 - Liikevaihdon muutos % -9,7 4,7 -7,3 9,2
 - Liiketulos -0,4 0,3 -2,9 -0,9
 - Liiketulos % -1,0 0,8 -2,2 -0,6
 - Tulos / osake, eur -0,20 -0,02 -0,97 -0,51
 - Sijoitetun pääoman tuotto % -4,2 2,4 -7,9 -2,7
 - Oman pääoman tuotto % -13,4 -0,8 -16,3 -7,2
 - Omavaraisuusaste %     37,6 41,4
 - Nettovelkaantumisaste %     51,2 32,8

Martela-konsernin vuoden 2014 liikevaihdon arvioidaan pysyvän edellisvuoden tasolla ja liiketuloksen paranevan edellisvuodesta. Konsernin liiketulos kertyy normaalista kausivaihtelusta johtuen loppuvuosipainotteisesti.

Markkinatilanne

Toimistokalustekysyntä Suomessa jatkui loppuvuonna edelleen heikkona. Kysyntä Suomessa kohdistuu tällä hetkellä pitkälti erilaisiin toimistojen muutos- ja tehostamisprojekteihin uudiskohteiden sijaan. Myös Ruotsissa markkinatilanne heikentyi loppuvuotta kohden. Sen sijaan Puolan markkinat ovat olleet edelleen normaalitasolla.

Toimistorakentamisesta kertovat tilastot ovat saatavilla vuoden 2013 kolmen ensimmäisen neljänneksen osalta ja ne kertovat, että Suomessa valmistui kyseisenä aikana neliömääräisesti 61 prosenttia vähemmän toimistorakennuksia kuin edellisenä vuonna. Toimistojen rakennuslupia on vastaavana aikana myönnetty 49 % vähemmän  ja toimistorakennuksia on alettu rakentaa noin 66 prosenttia vähemmän edellisvuoteen verrattuna. Toimistorakentamisen aktiviteetti on ollut edelleen alhaisella tasolla, mutta huomioitavaa oli myönnettyjen rakennuslupien ylittäneen vuoden 2013  kolmannella  neljänneksellä edellisvuoden vastaavan luvun 35 %:lla. Toki lyhyestä aikajänteestä johtuen siitä ei voi vielä tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Konsernin liikevaihto ja tulos

Neljännen neljänneksen liikevaihto oli 36,9 milj. euroa (40,8), jossa oli vähennystä edelliseen vuoteen 9,7 prosenttia. Konsernin tammi-joulukuun liikevaihto oli 132,3 milj. euroa (142,7), jossa oli pienennystä edelliseen vuoteen 7,3 prosenttia. Suomen vaikea markkinatilanne heijastui myös Suomen tulosyksikön liikevaihdossa. Liikevaihto Suomessa kuten myös Puolassa pieneni sekä kumulatiivisesti että vuoden viimeisellä neljänneksellä. Ruotsissa koko vuoden liikevaihto oli sen sijaan edellisvuoden tasolla vaikkakin viimeinen neljännes jäi edellisvuodesta. Muilla markkinoilla Tanskan liiketoiminnan siirtäminen vuoden 2012 lopulla omasta tytäryhtiöstä jälleenmyyjälle pienensi katsauskaudella hieman (2,2 %) konsernin liikevaihtoa. Venäjän liikevaihto kasvoi edelleen, mutta alueen liikevaihto on konsernin näkökulmasta vielä vähäistä.

Tulosyksikkö Suomen liikevaihto pieneni 5,9  %. Tulosyksikkö Ruotsi & Norjassa liikevaihto pieneni 1,2 prosenttia ja tulosyksikkö Puolassa 6,8 prosenttia paikallisissa valuutoissa. Valuuttakurssimuutoksilla ei ole ollut merkittävää vaikutus konsernin liikevaihtoon.

Neljännen neljänneksen liiketulos heikkeni ja oli  -0,4 milj. euroa (0,3). Kumulatiivinen koko vuoden liiketulos oli -2,9 milj. euroa (-0,9), joka oli -2,2 prosenttia (-0,6) liikevaihdosta. Konsernin liiketulosta kolmannella neljänneksellä paransi 0,9 miljoonaa euroa Nummelassa olleen asuinkiinteistön myynti.

Huolimatta konsernin kulutason pienentymisestä tammi-joulukuun liiketulos heikkeni edellisvuodesta johtuen liikevaihdon selkeästä supistumisesta. Sen sijaan aikaisempina neljänneksinä laskusuunnassa ollut myyntikate vakiintui vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Konsernin kiinteät kulut ovat asteittain pienentyneet kuluvana vuonna jo toteutettujen toimenpiteiden seurauksena. Konserni käynnisti kolmannella vuosineljänneksellä toimenpiteiden suunnittelun kulutasonsa alentamiseksi, jolla tavoitellaan vuositasolla noin 6 miljoonan euron kustannussäästöjä. Ohjelma toteutuu vuoden 2014 loppuun mennessä, jonka jälkeen säästöt realisoituvat täysimääräisinä. Toimenpiteiden ajoituksesta johtuen ohjelman vaikutus vuoden 2014 kustannuksiin on arviolta noin kolmasosa kokonaissäästötavoitteesta. Näillä toimenpiteillä konsernin kustannusrakennetta muokataan vastaamaan yhtiön muuttunutta toimintaympäristöä.

Osana säästöohjelmaa yhtiössä käynnistettiin Suomessa elokuussa 2013 yhteistoimintaneuvottelut, jotka saatiin päätökseen lokakuun alussa. Neuvotteluissa päästiin lopputulokseen, jolla konsernin kustannustaso pienenee 35 henkilön kustannuksia vastaavasti vuoden 2014 loppuun mennessä.

Tammikuussa 2014 konserni käynnisti tuotannon tehostamiseen tähtäävät yhteistoimintaneuvottelut. Tehostamista tavoitellaan tuotannon siirroilla Nummelassa, Riihimäellä ja Puolan Varsovassa sijaitsevien konsernin yksiköiden välillä. Tähän mennessä toteutettujen ja käynnissä olevien toimenpiteiden osuuden 6 miljoonan euron säästöohjelmasta arvioidaan yhteensä olevan vuositasolla noin 3,5 miljoonaa euroa. Lisätoimenpiteiden valmistelu säästötavoitteen saavuttamiseksi jatkuu.

Kuten aikaisemmin on todettu, konserni kuitenkin samanaikaisesti panostaa voimavaroja parantaakseen kykyänsä tarjota entistäkin laadukkaampia kokonaisratkaisuja palveluineen, erityisesti vastaamaan lisääntyvään Activity Based Office –asiakastarpeeseen. Konsernin tavoitteena on vahvistaa edelläkävijän asemaansa kokonaisratkaisujen toimittajana ja johtavana palvelujentuottajana toimistoihin sekä muihin työympäristöihin.

Tulos ennen veroja oli -4,4 milj. euroa (-1,8) ja tulos verojen jälkeen oli -3,9 milj. euroa (-2,0). Katsauskauden tulosta heikensi rahoituskuluihin kirjattu 0,6 milj. euron suuruinen varaus Martela Oyj:n osakkuusyritykselleen P.O. Korhonen Oy:lle antaman lainatakauksen realisoitumista varten.

Martelan tilinpäätöstiedote ajalta 1.1.-31.12.2013 on kokonaisuudessaan pdf-muodossa tämän tiedotteen liitteenä. Tilinpäätöstiedote on myös saatavissa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.martela.fi.

Martela Oyj
Heikki Martela