ALK offentliggør årsrapport for 2013

København, 2014-02-05 08:31 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

ALK (ALKB:DC / OMX: ALK B / AKABY / AKBLF): Omsætning og primært driftsresultat (EBITDA) var i overensstemmelse med forventningerne. ALK opfyldte dermed forventningerne til året. Nettoomsætningen var DKK 2.244 mio. (2.345), og EBITDA før særlige poster blev DKK 258 mio. (306).

2013 var kendetegnet af udfordrende europæiske markeder, men det lykkedes ALK at øge sine markedsandele og den europæiske omsætning. Produktsalget uden for Europa fortsatte også med at stige. Der blev gjort væsentlige fremskridt mod en godkendelse af de to første SLIT-tabletter i USA (GRASTEK™ og RAGWITEK™), og udviklingen af den nye SLIT-tablet mod allergisk rhinitis og allergisk astma forårsaget af husstøvmider, forløber planmæssigt i forhold til ansøgning om registrering i Europa i 2014.

ALK forventer, at både omsætningen og det primære driftsresultat (EBITDA) stiger i 2014. EBITDA før særlige poster og indtjening fra produktleverancer samt salgsroyalties i Nordamerika forventes at blive DKK 225-400 mio. Den høje ende af intervallet forudsætter, at ALK får de tre milepælsbetalinger fra Merck, ALKs partner i Nordamerika. Eventuel indtjening fra produktleverancer og salgsroyalties i Nordamerika er ikke medregnet i intervallet. Omsætning, eksklusive SLIT-tabletter og relaterede milepælsbetalinger i Nordamerika, forventes at udgøre DKK 2,15-2,2 mia. DKK.

Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen, at der udbetales et udbytte på DKK 5 pr. aktie.

Se side 4 i vedlagte årsrapport for 2013 for hovedpunkter for året og fjerde kvartal.

Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen, at årsrapporten kun offentliggøres på engelsk. Et kort resume på dansk vil snarest være tilgængeligt på www.alk-abello.com/investor.

Audiocast
ALK afholder i dag kl. 14.00 (CET) en telefonkonference for investorer og analytikere, hvor ledelsen frem­lægger resultater og forventninger samt besvarer spørgsmål. Mødet audiocastes på www.alk-abello.com/investor.

Deltagere i telefonkonferencen bedes ringe ind senest kl. 13.55 (CET). Danske deltagere skal ringe på tlf. 7026 5040 eller 7027 9009, mens internationale deltagere skal ringe på tlf. +44 20 8817 9301. Telefonkonferencen kan også følges live på hjemmesiden, hvor den tilhørende præsentation vil være tilgængelig kort før start.

ALK-Abelló A/S

Jens Bager
Adm. Direktør

For yderligere oplysninger kontakt venligst:
Jens Bager, adm. direktør, tlf. 4574 7576
Investor Relations: Per Plotnikof, tlf. 4574 7527, mobil 2261 2525