EXINI: Bokslutskommuniké januari - december 2013

• Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 218 (-3 062) TSEK

Viktiga händelser under året

• EXINI ingick nytt avtal med FUJIFILM RI PHARMA
  • Det femåriga avtalet ger FUJIFILM RI Pharma exklusivitet för EXINI heart på den japanska marknaden. Samtidigt förlängs det befintliga avtalet gällande EXINI boneBSI med fem år. Licensavtalen ger EXINI 28,4 MSEK i intäkter samt en bonus utan övre beloppsgräns.
  • EXINI och Active Biotech presenterade gemensamma resultat på amerikansk cancerkonferens
  • Resultat från ett cancerprojekt med läkemedelskandidaten Tasquinimod för behandling av prostatacancer kombinerat med EXINIs BSI - utvärdering (Bone Scan Index) presenterades vid vetenskaplig cancer-konferens.
  • EXINI erhöll bonus från japansk partner
  • EXINI överträffade de överenskomna målen för EXINI boneBSI på den japanska marknaden i affärskontraktet med FUJIFILM RI Pharma Co. Ltd och erhöll en bonus på 2 000 TSEK.
  • EXINI slöt avtal med läkemedelsbolag
  • EXINI ingick i ett nytt samarbete med ett läkemedelsbolag för att kliniskt utvärdera en cancerbehandling. Avtalet påvisar den kommersiella potentialen av samarbeten gällande utveckling och utvärdering av läkemedel.
  • VINNOVA gav ny finansiering till EXINI
  • EXINI erhöll stöd för inledande arbete med att utveckla sin programvara för analys av metastasutbredning vid prostata- och bröstcancer från traditionella tvådimensionella bilder (2D) till tredimensionella (3D).
  • EXINI lanserade hemsidan bonescanindex.org

VD KOMMENTAR

EXINIs teknikplattform med artificiell intelligens för automatiserad analys av medicinska bilder har många tänkbara applikationer. Ett användningsområde för vår teknik är att mäta så kallat Bone Scan Index (BSI) som ett mått på metastasers utbredning vid avancerad prostatacancer. Prostatacancer är ett allvarligt och växande medicinskt problem, och metastasernas utbredning är vad som oftast kan ge sjukdomen en dödlig utgång. Vårt fokus är att etablera BSI som ny biomarkör. För att lyckas med detta behöver vi samarbeta med andra parter. Med andra diagnostikföretag, med läkemedelsföretag som utvecklar nya läkemedel mot prostatacancer, med opinionsledande forskare, samt med diagnosticerande och behandlande läkare. Om vi lyckas kommer vi inte bara nå en stor marknad inom prostatacancer, utan kommer också bana väg för ett antal andra medicinska tillämpningar. Under 2013 gjorde vi ett antal viktiga framsteg.

Vårt viktigaste samarbete med andra diagnostikföretag är det med FUJIFILM Ri Pharma på den japanska marknaden. Här stärkte vi våra positioner ytterligare genom nya avtal som innebär en förlängning av samarbetet med EXINI bone, och en inledning på samarbetet med nästa produkt, EXINI heart. Genom avtalen öppnar vi också upp för ytterligare nya produkter under de nästkommande fem åren. Avtalen är också av stor finansiell betydelse. Räknar vi med en likartad utveckling för EXINI heart som för EXINI bone, kommer EXINI att tillföras cirka 20 MSEK i bonus under avtalsperioden utöver de avtalade 28.4 MSEK.

Vi tecknade ytterligare ett avtal om strategiskt samarbete med ett läkemedelsbolag. Syftet är att nå fördjupad kunskap om BSI som explorativ metod för att mäta effekten av ett specifikt cancerläkemedel mot metastaser i skelettet. Därtill fortsatte vi vårt sedan tidigare etablerade samarbete med Active Biotech, vilket ledde fram till att vi kunde presentera en BSI-analys av Active Biotechs fas II studie på ASCO (American Society of Clinical Oncology). Vi fortsätter samarbetet med Active Biotechs fas III studie. Strategiska samarbeten med läkemedelsbolag ger både positiv uppmärksamhet för BSI och försäljningsintäkter, och vi ser goda möjligheter till ytterligare samarbeten under 2014.

Vi utökade vårt samarbete med ledande forskare. För skapa en gedigen dokumentation av fördelarna med att mäta BSI samarbetar vi med ett antal referenssjukhus i Europa och med amerikanska Memorial Sloan-Kettering, ett av världens mest ansedda cancersjukhus. Denna dokumentation har vi delvis redan kunnat utnyttja genom lanseringen av bonescanindex.org, ett viktigt led i medvetandegörandet om nyttan med BSI. Bonescanindex.org innehåller all tillgänglig samlad information kring BSI. De internationella reaktionerna från vår målgrupp och våra samarbetspartners har varit mycket positiva.

Ett annat viktigt arbete har varit att etablera vårt varumärke hos kundens (nuklearmedicinavdelningarnas) kund (urologer och onkologer). EXINI har deltagit i en rad nya kongresser såsom ASCO GU, ASCO, DGU (Deutsche Gesellschaft für Urologie), ESMO (European Society for Medical Oncology) samt EMUC (European Multidisciplinary Meeting on Urological Cancer). Vi ser redan nu att denna närvaro vid mässor ger resultat i form av ökad klinisk användning.

Vi har under 2013 lagt en god grund för BSI och därmed en god grund för EXINI. Vi ser fram emot ett riktigt spännande 2014.

Magnus Aurell, VD, EXINI Diagnostics AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Aurell, CEO
E-post: magnus.aurell@exini.com

Om EXINI Diagnostics AB (publ)
EXINI Diagnostics AB (publ) erbjuder kvalificerade lösningar för medicinskt beslutsstöd till sjukhus över hela världen. Systemet bygger på avancerad bildanalys genom artificiell intelligens och kan på egen hand tolka medicinska bilder och ge diagnosförslag. På så sätt används systemet som ett beslutsstöd för den diagnosticerande läkaren. EXINI arbetar med produkter för diagnos inom några av de mest frekventa folksjukdomarna såsom kranskärlssjukdom, cancer, demens och Parkinsons sjukdom. Bolaget grundades 1999 av professor Lars Edenbrandt. EXINI är listat på NASDAQ OMX First North och har ca 500 aktieägare. Huvudägare är Bo Håkansson. Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkomission AB.

________________________________________________________________________
         EXINI Diagnostics AB, Ideon Science Park, Scheelevägen 27, SE-223 70 Lund, Sweden
         Phone: +46 46 286 54 20, Fax: +46 46 286 54 29, info@exini.com, www.exini.com

EXINI_Q4_140213 final.pdf