Karolinska Development AB (publ) - Bokslutskommuniké 2013

STOCKHOLM den 19 februari 2014. Karolinska Development AB (publ) offentliggör bokslutskommunikén för 2013. En telefonkonferens kommer att hållas idag kl. 14.00. Telefonnummer: +46 (0) 8 505 564 74, Storbritannien: +44 (0) 2033 645 374 eller USA:+1 855 753 22 30. Hela rapporten och länk till webbpresentationen finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Torbjörn Bjerke, VD, kommenterar: ”Karolinska Development gjorde under 2013 betydande affärsmässiga och vetenskapliga framsteg. I mars slutförde vi den tidigare annonserade strategiska affären med Rosetta Capital, som förvärvade aktier i ett urval av våra portföljbolag för 220 miljoner kronor till en premie jämfört med rapporterat verkligt värde. Några månader senare tecknade vårt portföljbolag Athera ett kommersiellt avtal med Boehringer Ingelheim kring bolagets innovativa potentiella behandling av åderförkalkning. Avtalet, vilket ger Boehringer Ingelheim en option att till förbestämda villkor förvärva en licens till projektet, är ett konkret exempel på hur vi kan skapa värde i projekt även i tidig utvecklingsfas.

Vår affärsstrategi är att investera i innovationer i världsklass och utveckla dem till det stadium då vi kan hitta samarbetspartners och därmed skapa värde för våra aktieägare. Fokus för ledningsgruppen under 2014 fortsätter att vara affärsutveckling. Utvecklingen av portföljen under 2013 med positiva kliniska data från Pergamum, Pharmanest och Lipidor är därför viktig. De positiva data vi erhöll från två av Pergamums projekt och mycket tydliga fas II data från Pharmanest ger oss goda möjligheter att skapa värde genom samarbetsavtal eller avyttringar av portföljbolagen. Vi har för närvarande aktiva diskussioner med potentiella partners till flera av våra portföljbolag.

Axelar presenterade finala data från fas II-studien med AXL1717 mot lungcancer. Studien visade inte att AXL1717 var bättre än docetaxel vilket har påverkat värderingen av projektet – och därmed Karolinska Developments nettoresultat – negativt för perioden. Ny och värdefull data genererades, vilka stödjer att AXL1717 har potential att användas för patienter med avancerad lungcancer som idag saknar behandlingsalternativ. Vi söker nu en partner som kan ta projektet vidare.

Under året investerade vi också i ett nytt portföljbolag – Forendo Pharma, som utvecklar en ny behandling av endometrios – och Karolinska Development har nu, i sin aktiva portfölj, tolv projekt i klinisk utveckling mot sjukdomar med tydliga medicinska behov.

I början av 2014 annonserade vi ett samarbetsavtal för NovaSAID som kommer att hjälpa bolaget att ta sitt projekt igenom kommande utvecklingsfaser. Vi ser fram emot viktiga kliniska data från vår portfölj vilka förväntas under det första halvåret 2014; data från Umecrine Moods fas-I/II studie med sin läkemedelskandidat mot svåra premenstruella symptom, från Dilaforettes fas I/II-studie med sevuparin mot malaria, från Akinions MAD (’multiple ascending dose’) del av sin fas I/II-studie i akut myeloid leukemi och från XSprays fas I-studie med sin omformulering av en proteinkinashämmare för behandling av cancer. Vart och ett av dessa potentiella läkemedel kan komma att förändra livet för patienter med allvarliga sjukdomar runtom i världen, där ligger det sanna värdet i att investera i life science innovationer.

I vår strävan att skapa värden för patienter och för våra aktieägare kommer vi kontinuerligt att söka partners till portföljbolagen för medfinansiering eller utveckling av projekten i dessa bolag för att ta dem vidare till marknaden.”

Sammanfattning av väsentliga händelser under det fjärde kvartalet

• Axelar rapporterade slutgiltiga data från fas II-studie av AXL1717 mot lungcancer
  • EU beviljade forskningsbidrag på mer än 1 miljon EUR till tre av Karolinska Developments portföljbolag
  • Pergamum rapporterade positiva slutgiltiga resultat från fas I/II-studie med LL-37 på patienter med svårläkta bensår

Sammanfattning av väsentliga händelser efter rapportperioden

• Karolinska Development meddelade att Christian Tange har utsetts till ny finansdirektör och ersätter därmed Robin Wright
  • NovaSAID inledde samarbete med Cadila Pharmaceuticals för utveckling av nya behandlingar av inflammation och smärta

Nyckeltal

Koncernen   2013 2012 2013 2012
Belopp i MSEK   okt-dec okt-dec helår helår
Resultaträkning
Intäkter   2,6 2,6 9,9 9,9
Resultat efter skatt   -113,1 85,8 188,1 -230,2
Balansräkning
Likvida medel       41,6 117,0
Kortfristiga placeringar       165,3 174,2
Summa likvida medel och kortfristiga placeringar       206,9 291,2
Aktieinformation
Resultat per aktie före och efter utspädning (SEK)   -2,31 1,60 4,08 -4,39
Substansvärde per aktie (SEK)       40,82 44,01
Börskurs per aktie, sista handelsdag i rapportperioden (SEK)       30,9 15,3
Portföljinformation
Icke konsoliderade portföljbolags totala nettokassa¹       111,6 118,6
Investeringar i portföljbolag   88,2 24,6 266,2 231,6
Varav icke kassaflödespåverkande investeringar   64,3 4,5 68,1 77,8
Värdering av totala portföljinnehavet       1 729,5 1 827,2

¹Nettokassa består av summan av likvida medel, kortfristiga placeringar minus externa lån avseende icke konsoliderade portföljbolag oavsett Karolinska Developments ägarandel

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Torbjörn Bjerke, VD, Karolinska Development AB
Tel: +46 (0)72 744 41 23, e-mail: torbjorn.bjerke@karolinskadevelopment.com

Robin Wright, finansdirektör, Karolinska Development AB
Tel: +44 (0)7720 300025, e-mail: robin.wright@karolinskadevelopment.com

Benjamin Nordin, informationsdirektör, Karolinska Development AB
Tel: +46 (0)73 093 60 80, e-mail: benjamin.nordin@karolinskadevelopment.com

TILL REDAKTÖRERNA

Om Karolinska Development AB
Karolinska Developments mål är att skapa värde för patienter, forskare, investerare och samhället genom att utveckla innovationer från världsledande forskning till produkter som kan säljas eller utlicensieras med hög avkastning. Affärsmodellen är att SELEKTERA de kommersiellt mest attraktiva medicinska innovationerna, UTVECKLA innovationer till det stadium där den största avkastningen på investeringen kan uppnås samt KOMMERSIALISERA innovationer genom försäljning av företag eller utlicensiering av produkter. Ett exklusivt “deal flow”-avtal med Karolinska Institutet Innovations AB, i kombination med andra samarbetsavtal med ledande universitet, ger ett kontinuerligt flöde av innovationer. Portföljen består idag av 33 projekt, varav 16 projekt är i klinisk utveckling. För mer information: www.karolinskadevelopment.com.

Karolinska Development är noterat på NASDAQ OMX. Karolinska Development kan vara skyldig att offentliggöra informationen i detta dokument i enlighet med lagen om handel med finansiella instrument.

Karolinska Development AB (publ) Bokslutskommuniké 2013.pdf