Årsrapport 2013

til NASDAQ OMX Copenhagen A/S

2014.02.24

Årsrapport 2013

Brødrene A & O Johansen A/S (AO) har i 2013 åbnet afdeling i Stockholm samt flyttet flere håndværkerbutikker til nye og bedre beliggenheder med tidssvarende indretning.

Håndværkerbutikkerne har i AO’s 100-årige historie været kernen i den lokale kundebetjening. Der har  i  året været fokus på at optimere processer og rutiner med kundehåndtering i centrum – ”Kunden er konge hos AO”.

Der er taget beslutning om investering i nyt palle-højlager  samt  renovering  af  centrallageret i Albertslund. Den samlede investering, som gennemføres i 2014, forventes at udgøre ca. 175 mio. kr., og en positiv driftseffekt heraf forventes fra 2015.

AO’s centrale it-system, Movex, er blevet opgraderet i Danmark og Sverige.

Resultat før skat på 125,2 mio. kr. er på niveau med tidligere udmeldinger og betragtes som tilfredsstillende.

Årets resultat på 98,6 mio. kr. er 7,5 mio. kr. eller 8 % højere end i 2012.

Omsætningen blev på 2.309,7 mio. kr. mod 2.272,7 mio. kr. i 2012. Fremgangen på 37,0 mio. kr. eller 2 % kan primært henføres til de danske aktiviteter.

Bruttoavancen på 691,1 mio. kr. er øget med 15,3 mio. kr. eller 2 %. Bruttomarginen på 29,9 % er således øget med 0,2 procentpoint i forhold til 2012.

Årets omkostninger på 564,0 mio. kr. er 15,6 mio. kr. eller 3 % højere end realiseret i 2012.

Resultat af primær drift (EBIT) blev 127,1 mio. kr. mod 127,3 i 2012. Overskudsgraden blev realiseret til 5,5 % mod 5,6 % sidste år.

Koncernens samlede aktiver pr. 31. december 2013 udgjorde 1.431,3 mio. kr., hvilket er 144,9 mio. kr. højere end sidste år. Stigningen kan henføres til investering i langfristede aktiver med 88,0 mio. kr., øgede kortfristede aktiver med 20,9 mio. kr., bl.a. som følge af åbning i Stockholm, samt øgede likvider med 35,9 mio. kr.

Pengestrøm fra driften på 165,0 mio. kr. er 101,6 mio. kr. lavere end sidste år, men 29,4 mio. kr. højere end resultat efter skat tillagt afskrivninger.

Investeringerne i 2013 udgjorde netto 126,1 mio. kr., hvilket er 83,2 mio. kr. mere end sidste år. Investeringen kan henføres til de nye butikker, palle-højlager samt opgradering af Movex.

AO beskæftigede gennemsnitligt 650 medarbejdere i 2013 mod 636 året før.

Ledelsen forventer, at resultatet i 2014 bliver på samme niveau som i 2013, svarende til et resultat før skat på ca. 125 mio. kr.

Bestyrelsen foreslår, at der ikke udbetales udbytte for 2013.

UDVIKLING I 4. KVARTAL 2013

Kvartalets omsætning udgjorde 608,0 mio. kr.,  hvilket er 25,5 mio. kr. eller 4 % lavere end i 4. kvartal sidste år. Tilbagegangen kan henføres til aktiviteter i Danmark.

Kvartalets bruttoavance blev realiseret til 180,9 mio. kr., hvilket er 1,7 mio. kr. højere end 4. kvartal 2012. Bruttomargin blev realiseret til 29,8 %, hvilket er 1,5 procentpoint højere end sidste år.

Driftsomkostningerne i kvartalet udgjorde 145,6 mio. kr., hvilket er 0,3 mio. kr. højere end i 4. kvartal sidste år.

Resultat før skat i kvartalet på 34,7 mio. kr. er 2,3 mio. kr. højere end i 4. kvartal sidste år.

For yderligere information kontakt venligst:

Adm. direktør Niels A. Johansen
Drift- og finansdirektør Henrik T. Krabbe