Betting Promotion: BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2013

Stockholm, Sverige, 2014-02-25 08:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

(För komplett bokslutskommuniké se bifogad fil)

Viktig information om tillämpning av gällande redovisningsprinciper -
Information om förvärvet av Tain AB per 2013.11.25; Enligt IFRS ses transaktionen som ett omvänt förvärv då säljaren av Tain AB koncernen  efter förvärvet har fått ett bestämmande inflytande över Betting Promotion koncernen. I enlighet med god redovisningssed samt i samråd med bolagets revisor bokförs transaktionen därför som ett omvänt förvärv. Detta innebär att det legalt förvärvade bolaget Tain AB ses som moderföretag ur ett koncernperspektiv vilket betyder att jämförelsesiffrorna i resultat-, balansräkningen och kassaflödesanalysen avser Tain AB koncernens historiska verksamhet. Betting Promotions historiska verksamhet ingår endast med december månad samt för Tain ingår hela verksamheten endast för november och december. För detaljerad information hänvisas till not 4.

2013 i sammandrag (Jämförelsetal avser Tain AB-koncernen)

- Betting Promotion Sweden AB förvärvar Tain AB i november genom apportemission.
- Nettoomsättningen uppgick till 2 150 kEUR (1 922)
- Resultat före skatt uppgick till -1 872 kEUR (-619)
- Eget kapital per aktie uppgår till 0,28 EUR/aktie.
- Ingen utdelning till aktieägarna föreslås

Oktober - december i sammandrag (Jämförelsetal avser Tain AB-koncernen)

- Nettoomsättningen uppgick till 1 573 kEUR (1 311)
- Resultat före skatt uppgick till -311 kEUR (602 kEUR)
- Omstrukturering av den nya koncernen påbörjad
- Christer Fahlstedt tidigare VD i Tain AB utsedd till VD

Kvartalet och helår i sammandrag

I nedanstående sammanställningar redovisas även Betting Promotion-koncernen för tidigare redovisade perioder 2013 respektive 2012. I den resultaträkning som rapporteras i koncernen för Q4 samt helåret 2013 ingår Betting Promotion-koncernen endast med 1 månad.

(För komplett bokslutskommuniké se bifogad fil)

VD kommenterar

”Fjärde kvartalet har inneburit stora förändringar för Betting Promotion. Sammanslagningen med Tain AB under november har tagit mycket resurser i anspråk men även inneburit att nödvändiga förändringar har kunnat genomföras. De estimerade kostnadssynergierna om 1 500 kEUR på årsbasis har kunnat verifieras och är till stor del genomförda och förväntas få effekt under 2014. Bokslutet belastas av reserveringar om 520 kEUR relaterade till effektiviseringsprogrammet. Det står klart att bolagen kompletterar varandra väl och att den sammanslagna enheten kommer att vara en starkare aktör på marknaden. Inte minst kommer Tain ABs erfarenhet av utveckling i lågkostnadsländer bidra till en mer kostnadseffektiv och skalbar produktutveckling. Ett stort antal projekt och förändringar har genomförts under en kort tidsperiod vilket sammantaget gör att vi ser fram emot 2014 med tillförsikt”, säger Betting Promotions VD Christer Fahlstedt.

Stockholm 25 februari 2014

För ytterligare information kontakta:

Christer Fahlstedt, VD i Betting Promotion Sweden AB.

Tel +46 734 169 622

Certified Adviser:
Betting Promotion Sweden AB (publ) anlitar Mangold Fondkommission AB som Certified Adviser. Mangold Fondkommission AB kan kontaktas via www.mangold.se eller på telefon +46 8 503 015 50.

Betting Promotion Sweden AB (publ) är holdingbolag till rörelsedrivande dotterbolag. Betting Promotion sätter odds och handlar på sporthändelser. Spel hanteras både innan match och under pågående match, så kallad live betting. Sedan 2003 har Betting Promotion varit market maker på världens ledande spelbörser. Handeln sköts automatiskt och är därigenom menad att vara både effektiv och stabil. Betting Promotion erbjuder även odds till bookmakers.

Betting Promotion BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2013.pdf